Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ikinä ollut erilaisissa hautajaisissa?

Vierailija
07.11.2023 |

Millä tavalla hautajaiset oli niin sanotusti erilaiset verrattuna muihin hautajaisiin?

Itse olen ollut sellaisissa mihin vieraita pyydettiin pukeutumaan kesäisesti ja välttämään kokomustaa pukeutumista. Lähes kaikki oli tätä noudattaneetkin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ortodoksihautajaisissa, minulle erilaiset.

Vierailija
2/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut, siellä oli ruusun terälehtiä heitettiin arkun päälle, kun pitkä saattue tanssien kulki joen rantaan, kaikki lauloivat mukana iloista musiikkia ja tanssivat liverummuttajien tahtiin, ja tanssi jatkui kun arkku jonka päälle oli ladottu puuta sytytetiin palamaan, tanssimme auringonlaskuun kunnes puulla peitetty ruumis oli palanut ja jäljellä oli kasa tuhkaa. 

Se oli ilon ja onnen juhla, riemulliset saattajaiset. 

Itselle tilattu sama. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avonainen arkku tilaisuudessa. Ei tosin ollut Suomessa.

Vierailija
4/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sekä sellaisissa hautajaisissa missä arkku haudataan että sellaisissa missä arkku lähtee krematorioon.

Vierailija
5/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin että "välttelemään kokoomusta pukeutuessa". Naurahdin. Heitä kannattaa vältellä muutenkin.

Vierailija
6/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon päästä on tiedossa ylimitotettu spektaakkeli puheineen ja esiintyjineen. Ihan tavallinen ysikymppinen äijänkäppänä. Tyttärillä karkas mopo käsistä.

Vierailija
7/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaanlaskuvaiheessa arkku luiskahti kantoliinoista ja putosi pystyyn kuoppaan. Oli talvi, joka osaltaan aiheutti kitkan puuttumisen liinojen ja arkun välistä. Myös arkunkantajien toiminta vaikutti tapahtuneeseen.

Vierailija
8/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten olin oikein lämminhenkisessä hautajaisissa. Vainaja oli ollut uskossa, joten tilaisuus oli myös toivorikas surusta huolimatta. Musiikki oli hyvin valittua, lähinnä uudempaa (virret minimissä) hengellistä musiikkia ja taitava soittaja/laulaja esitti myös osan kappaleista. Myös vainajaa muisteltiin puheenvuoroissa. Jäi hyvät muistot.

Vierailija
9/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan erilaiseksi? Meillä on ollut perinteisiä pappi siunaa ja arkku hautaan hautajaisia. Mutta myös sellaisia, missä ei ole ollut siunausta lainkaan, jokainen on saanut hyvästellä vainajan omalla tavallaan, musiikki on ollut vainajalle ja läheisille tärkeää, ei pakkovirsiä. Esimerkiksi isä hyvästeltiin arkku avoinna ja kaikki halusivat käydä arkun luona sanomassa hyvästit. Kummipoika lauloi ja soitti pari meille tärkeää laulua isän lempilauluista.

Vierailija
10/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Kaikki hautajaiset, joissa olen ollut, ovat olleet aina samanlaisia. Jopa hautaan saatettu ruumis on ollut joka kerta sama.

Vierailija
11/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avonainen arkku tilaisuudessa. Ei tosin ollut Suomessa.

Suomessakin on ortidoksihautajaisissa arkku melkein koko toimituksen ajan auki. Lopuksi arkku suljetaan ja kiristetään arkun kannen kiinnitystapit kiinni, se on osa menoja. 

En ole koskaan ymmärtänyt sen kannen sulkemisen tarkoitusta. Ortodoksihautajaisissa päätarkoitus on varmistaa, että vainajan sielu ja ruumis pääsevät taivaaseen. Menojen aikana sitä pyydetään monta kertaa. Mutta jos kansi on tiukasti kiinni, niin ruumis ei pääse. Vai onko tässä jokin mystiikka, tai oonko tyhmä?

Vierailija
12/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kauniissa mutta niin surullisessa muistotilaisuudessa. Haudattu vainaja oli 9-vuotias :( tilaisuudessa tarjoiltiin kaikkia hänen lempiherkkujaan. Oli pizzaa, limsaa, karkkeja ynnä muuta. 

Vierailija
13/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa asuessani kävin työkaverin ystävän hautajaisissa. Hautajaiset olivat buddhalaiset. M28

Vierailija
14/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri henkilö haudattiin.

Vierailija
15/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa asuessani kävin työkaverin ystävän hautajaisissa. Hautajaiset olivat buddhalaiset. M28

Mikä buddhalaisuus?

Vierailija
16/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hautajaisissa laskettiin vain uurna maahan ja sitten kukat ja lähdettiin kahville. Isäni toive uunin kautta ja ilman pappia. 

Vierailija
17/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat vähän erilaisemmat hautajaiset ovat olleet isoisäni hautajaiset. Hän oli sotaveteraani ja se näkyi hautajaisissa jonkun verran. Mutta ei siis mitenkään paljon normaalista poikkeavammat hautajaiset olleet. Mä neuloin isoisälle taivasmatkasukat jotka kävin yhdessä hautausurakoitsijan kanssa viemässä isoisän jalkoihin. Autoin nostamaan arkun kannen pois ja hautausurakoitsija puki sukat isoisän jalkaan. Entuudestaan isoisällä oli jo yhdet mun tekemät sukat jalassa ja uudet sukat puettiin niiden päälle.

Vierailija
18/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uruila soitettiin vainajan suosikki- iskelmä vuodelta 1972. Hienoa!

Vierailija
19/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä buddhalaisuus?

Joudo shou ( tuolla tavalla me kirjoitetaan se, voipi olla, että palstan päivitys ei näytä japanilaisia aakkosia). Tuoksi me kutsutaan sitä, en tiedä onko sillä suomalaista käännöstä olemassa. Puhdas maa? Olen itsekkin buddhalainen, mutta en tiedä kuinka suomalaiset tulkitsee eri koulukuntia. M28

Vierailija
20/29 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottoman tyttäreni hautajaiset krematorion kappelissa. Vieraat saivat tulla arkivaatteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä