Miksi mun joulutortut jää aina keskeltä raaaksi?
Käytän kaupan valmiita Myllyn paras torttutaikinalevyjä sekä Dronningholmin luumumarmeladia. Laitan torttulevylle ensin marmeladia ja taittelen sakarat siihen päälle. Yhtään vähempää ei voi marmeladia enää laittaa kun sitten maistuu pelkälle taikinalle. Pitääkö nämä jotenkin esipaistaa? Jäävät sisältä siis ihan raaaksi löllöksi vaikka muuten ovat kullanruskeita ja sakarat rapsahtaa haukatessa.
Kommentit (24)
tai paistaa pitempään pienemmällä teholla
Missä lämpötilassa paistat tortut? Voiko pelti olla liian ylhäällä?
Suomalaiset paistavat torttujaan yleensä jopa viisi minuuttia liian vähän. Ensimmäisiä asioita joka leipurikoulussa opetettiin oli tortun oikea paistoaika.
Kokeile käyttää uunia niin että mukana on myös alalämpö.
taittelen sakarat marmeladin alle ja torttujen tulee olla vaaleita.
Onko pelti liian alhaalla uunissa kun paistat niitä torttuja?
Entä uunin lämpötila, onko oikea?
En kyllä snaijaa tota raa'aksi jäämistä.
Kokeile tehdä jonkin toisen mallisia torttuja. Ite olen kyllä sakarallisissa tortuissa laittanut marmeladin sakarakeskuksen päälle. jos sillä mitään merkitystä on.
Vierailija kirjoitti:
Onko pelti liian alhaalla uunissa kun paistat niitä torttuja?
Entä uunin lämpötila, onko oikea?
En kyllä snaijaa tota raa'aksi jäämistä.
Kokeile tehdä jonkin toisen mallisia torttuja. Ite olen kyllä sakarallisissa tortuissa laittanut marmeladin sakarakeskuksen päälle. jos sillä mitään merkitystä on.
Ei ole merkitystä.
Sama homma, en ole vielä löytänyt toimivaa tapaa, ainoastaan pitää torttuja liian pitkään mutta slloin sakarat palaa vähän
Esikuumenna pelti ja pidennä paistoaikaa.
Gluteenittomat jää melkein kokonaan raaoiksi paistan monta kertaa, vähintään 2
Uunissa on kiertoilma ja 225 astetta (lukee torttutaikinapaketissa) pelti uunin keskiosassa. Pitäisikö olla korkeammalla?
Ne on just parhaita, kun ovat keskeltä raakaa.
Pohja kypsyy vielä vähän uunista oton jälkeen kun jättää tortut sille kuumalle pellille viilenemään
Kumpaan suuntaan sun tortuissa hakaset menee ?
laita marmeladi vasta paiston jälkeen, näin onnistuu parhaiten
Vierailija kirjoitti:
Uunissa on kiertoilma ja 225 astetta (lukee torttutaikinapaketissa) pelti uunin keskiosassa. Pitäisikö olla korkeammalla?
Jos käytät kiertoilmaa, et voi laittaa uunia 225 C asteeseen. Kiertoilmaa käyttäessä tulee lämpötilan olla 20-25 astetta vähemmän kuin normaaliuunille annetussa lämpötilaohjeessa. Eli jos paistat kiertoilmalla tulee lämpötilan olla noin 200 astetta torttuja paistettaessa.
Täällä muutama muukin oli hoksannut että paistat tortut liian kuumassa eli kypsyvät sakaroista niin nopeasti ettei tortun keskusta hilloineen ehdi kypsyä.
Vierailija kirjoitti:
Raa'aksi.
Jep, laitoin kyllä tuon väkäsen mutta palsta kadotti ne. En tiedä onko puhelimella palstailulla vaikutusta? Mulla katoaa myös sulkumerkit!
Ap
Et paista niitä tarpeeksi kauan.