Haluaisin lähteä vaihtoon, mutta....
Unelmanani on ollut aina lähteä vaihtoon jonnekin päin Aasiaa. Eihän siinä itsessään oo mitään ongelmaa, mutta oon hakemassa nyt lukion jälkeen amikseen, enkä oo kuullut, että kukaan lähtisi sinne. Olen kuullut, että vaihtoon lähteminen ei ole niin yleistä amiksessa kuin esim. yliopistossa ja vaihtokohteet on pääasiassa Euroopassa. Haluisin siis tietää onko kukaan ollu vaihdossa Euroopan ulkopuolella ja lähittekö koulun vai jonkun järjestön kautta.
Toinen ongelma on vähän se, että tuolla Aasiassa tietääkseni opiskelu on tosi yliopisto painotteista ja en oo kuullut että siellä olis tavallaan olemassa edes amista vaan mentäisiin suoraan lukiosta töihin tai yliopistoon. Onko näin?
Oon myös vähän miettinyt sitä, menisinkö kouluun vai opiskelisinko oppisopimuksella. Siitäkin oon kuullut, että oppisopimuksella ei vois lähteä vaihtoon. Oppisopimukseen kallistuisin muuten, mutta vaihto houkuttelis mua niin paljon.
Kiitos jos joku osais vastata.
Kommentit (2)
Ainakin Japanissa on ammattikouluja vastaavia kouluja. Varsinaista amk:ta ei ole vaan ovat kandeja. Harva sitten maisteriksi opiskeleekaan. En minä ainakaan haluaisi mestari-kisälli-järjestelmällä sähkömieheksi päässyttä kotiin piuhoja kytkemään.
Sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan oppilaitokseesi (tai oppilaitoksiin, joihin harkitset hakevasi) ja kysyä asiasta lisää. Vaihtokohteet riippuu oppilaitoksesta.
Vaihdon liittäminen oppisopimuksella opiskeluun lienee yleensä melko mahdotonta.