IS: 63-vuotias GIGANTIN asiakas Taina koki tulleensa hyväksikäytetyksi. "Ihan pelottaa mennä Giganttiin"
Yhdessä IS:n esille nostamassa tapauksessa alkujaan 315 euron kotimokkulalle kertyi yli tuplasti hintaa, kun päälle lätkäistiin huolenpitopalvelu. 63-vuotias asiakas Taina koki tulleensa hyväksikäytetyksi.
Ihan pelottaa Giganttiin mennä, Taina kertoi.
Kommentit (62)
Gigantin myyjän ylimielisyys sai minut kääntymään kannoillani, en edes kerennyt ostamaan mitään. Siitä on kohta 15 vuotta enkä takaisin ole mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä asiasta ole jauhettu jo ihan tarpeeksi?
Ja jos joku 60 vuotias mamma ei osaa sanoa ei, niin se on hänen ongelmansa. Veikkaan, että hänellä on muuallakin isoja ongelmia, joten paras olisi vain pysyä kotonaan... Hohhoijaa taas.
Hän on sinun äitisi. Hoidatko sinä hänen asiansa?
Vierailija kirjoitti:
Eräs kännykkä on halvempi Gigantissa kuin Prismassa, mutta taidan silti ostaa kännykkäni Prismasta.
Olen ostanut viime aikoina kaikki kodinkoneet ym jutut Prismasta. Hinnat joskus halvimmat. Lisäksi saan bonukset. Kukaan ei tyrkytä ja saa itse päättää, mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku 60 vuotias mamma ei osaa sanoa ei, niin se on hänen ongelmansa. Veikkaan, että hänellä on muuallakin isoja ongelmia, joten paras olisi vain pysyä kotonaan... Hohhoijaa taas.
Giogantissa saa kyllä olla todella kovapäinen välttyäkseen lisämyynniltä. Ei riitä, että on kohtelias ja kieltäytyy, pitää olla epäkohtelias kieltäytyessään ja tietää, mitä tarvitsee ja mitä ei.
Minä sanon aina että jos et nyt lopeta tuota tyrkyttämistä, en osta sitäkään kapinetta jota olin tulossa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää. Miten nämä ihmiset selviää muuten elämässä, kun eivät osaa sanoa ei? "Ei kiitos, en tarvitse. Ostan vain tämän johdon."
Elänyt helpon elämän kaiken on saanut helpolla kun ei ole tarvinnut oppia pitämään puoliaan. Näitä näkee paljon taloyhtiön kokouksissa kun isännöitsijä sanoo että pitää tehdä se ja se niin hyväksyy vaikka mitkä meriselitykset. Ovat sitä luokkaa kun "mentiin töihin" ja vielä ilman mitään koulutuksia.
Vanhemmat ihmiset ovat tottuneet siihen, että kun he menevät kauppaan, ystävällinen ja asiantunteva myyjä auttaa heitä löytämään haluamansa tuotteen, kysyy saisiko olla jotain muuta ja kassan kautta ulos. Kohteliaita ollaan molemmin puolin.
He eivät tod. ole tottuneet tähän nykyiseen basaarimeininkiin, että revitään tiskille jossa helppoheikki puhuu henkeä vetämättä puoli tuntia täysin vieraasta asiasta, ynähdys on myöntymisen merkki ja myyjä klikkaa sulle kahden vuoden sopimuksen, lisämaksun ja hitaan asiakkaan hinnankorotuksen.
Osaan itse sanoa ei, mutta haluaisin olla kohtelias. Nämä jolpit eivät sellaisen päälle ymmärrä, joten pakko ärähdellä jos haluaa olla rauhassa.
Palautuksiin suhtaudutaan ko.puljussa myös niin penseästi, ja kun vielä itse möivät paskaa, että olen lopettanut tuolla asioinnin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko että noi myyjät on noi myyntikikat itse keksineet, kyllä siinä ovat päälliköt painostaneet. Esmes Stockalla piti JOKAISEN asiakkaan kuitille saada lisämyyntiä, jossei saanut niin oli heti päälliköiden puhuttelussa.
Kerrohan lisää. Siis elektroniikkaosastolla?
Vierailija kirjoitti:
"Eräs kännykkä on halvempi Gigantissa kuin Prismassa, mutta taidan silti ostaa kännykkäni Prismasta."
Sama. Prismassa et pety.
Te, jotka huomaatte aina menevänne näiden pakkokaupustelijoiden retkuun, tässä muutama neuvo:
Ostakaa netistä, jos ette osaa, kysykää apua sukulaiselta tai ystävältä.
Puhelinmyyjille sanotte ystävällisesti: kiitos, en osta ja lopetatte puhelun jo ennenkuin myyntipuhe alkaa.
Kauppakeskuksessa väijyvien liittymäkauppiaiden varalle opettelette tylyn taktiikan: ei katsekontaktia ja jos liittymäkauppias huhuilee, ette ole kuulevinanne ja jatkatte matkaa. Näille on turha jutustella yhtikäs mitään tai edes olla peruskohtelias.
Soisi nyt jokaisella, ei-holhouksen alaisena olevalla, aikuisella ja normaalijärkisellä ihmisellä olevan sen verran auktoriteettia omaan elämäänsä, että hän kykenee kieltäytymään ostoista, joita ei halua tehdä. En kertakaikkiaan ymmärrä. Sanoisivat, että otan vain tämän X:n, en aio ostaa mitään muuta. Jos ei niille myyjille oikeasti mene muka sana perille, eivätkä anna ostaa sitä vain tarvitsemaasi tuotetta, niin poistu silloin hyvä ihminen koko liikkeestä ja asioi muualla, älä solmi tarpeettomia sopimuksia tai osta mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Gigantissa asiointi uhka, vai mahdollisuus?
[minä vain kysyn]
Hehehe. On kiva mennä sinne, ja muuallekin, kun olen tyypillisen kiltin boomerin näköinen, mutta ymmärrän teknologiaa noita myyjiäkin paremmin, ja osaan sanoa EI. Jos inttävät, osaan laittaa niille jauhot suuhun perustelemalla miksi en tarvitse heidän kauppaamiaan palveluita/ tuotteita.
Enää ei feissaritkaan pysäytä, kun annan Jumalasta kertovan traktaatin jokaiselle pysäyttäjälle.
Jeesuksessa meillä on (tieto)turva.
Muistathan kertoa Herrastamme ja Vapahtajastamme myös puhelinmyyjille? Silleen tulee sekä vietyä sanomaa eteenpäin että saa pian olla ihan rauhassa noiden soitteluilta.
Yhdelle kaverille soitti puhelinmyyjä ja kauppasi jotain autolehteä. No kaveri yritti yhtä sinnikkäästi myydä autonsa sille lehtimyyjälle. Eihän siinä tullut kauppoja, mutta oli hauska kuunnella vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Giogantissa saa kyllä olla todella kovapäinen välttyäkseen lisämyynniltä. Ei riitä, että on kohtelias ja kieltäytyy, pitää olla epäkohtelias kieltäytyessään ja tietää, mitä tarvitsee ja mitä ei.
No eikös tuo ole semmonen kauppa johon mennessä jo tiedetään mitä ollaan menossa ostamaan.
Tuolla nyt valitettavasti kulkee ihmisiä jotka ovat ehkä lievästi kehitysvammaisia, hieman jo muistisairaita tai muuten vähemmän skarppeja tai sairaita. Ei kaikilla ole omaisia hoitamassa asioita puolesta, kyllä heidänkin tulee voida käydä ostamassa joku hemmetin jatkojohto liikkeestä ilman että ahne myyjä myy samalla satojen eurojen arvosta tarpeetonta tuotetta. Missä on empatia ja kyky asettua toisen asemaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla nyt valitettavasti kulkee ihmisiä jotka ovat ehkä lievästi kehitysvammaisia, hieman jo muistisairaita tai muuten vähemmän skarppeja tai sairaita. Ei kaikilla ole omaisia hoitamassa asioita puolesta, kyllä heidänkin tulee voida käydä ostamassa joku hemmetin jatkojohto liikkeestä ilman että ahne myyjä myy samalla satojen eurojen arvosta tarpeetonta tuotetta. Missä on empatia ja kyky asettua toisen asemaan?
Ainakin 63-vuotias on vielä työikäinen.
Mitä ne tekee jos meet sinne isot näkyvät kuulokkeet korvilla ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 63-vuotias on vielä työikäinen.
Työikäisetkin voivat sairastua niin että kognitiiviset kyvyt heikkenevät.
Aion edelleen asioida Gigantissa. Olen melkein 60 v. Ostan sen mitä tarvitsen ja se on siinä.
Olen ratkaissut ongelman. En mene Giganttiin. Ostan tavarat sieltä missä mua ei ahdistella.
Mietipä kirjoitustasi. Kirjoita sitten uudestaan, kun satut ennen eläkeikää sairastumaan muistisairauteen.
Luen ihan into piukeena. T.hoitsu