Miksi laihduttajat eivät hyväksy ruuan sisällön merkitystä
Kun se kuitenkin on se tärkein osa siinä laihdutuksessa.
Ruuan sisältö vaikuttaa kylläisyyteen, syötyyn määrään, ruokailujen väliin.
Suurin osa laihduttajista yrittävät jotain poppakonsteja kuten syömisten kaloreitten laskemista (vaikka kulutusta ei pysty edes tietämään)
Tai lääkkeillä ja jotkut jopa miettivät elimiensä silpomista.
Kommentit (30)
Ja saat aina alapeukkuja, jos itse koko ikäsi laiskana mutta laihana vinkkaat, että ruokavalio on painonhallinnassa merkittävämpi asia kuin liikunta.
Uskokaa edes tohtori Now'ta.
Vierailija kirjoitti:
"Kalorit ovat yksikkö, joka mittaa energian määrää, joka vapautuu ruoan palamisen seurauksena elimistössä. Kalorit ovat samanarvoisia riippumatta siitä, mistä ne tulevat, koska ne kuvaavat energian määrää. Yksi kalori on yhtä suuri yksikkö riippumatta siitä mistä se on peräisin."
En mä tätä kiistäkään. Mutta ruoansulatus ja aineenvaihdunta (ja lihominen) on todella monimutkainen prosessi ja siihen vaikuttaa moni muukin ruoassa oleva tekijä kuin kalorimäärä.
Koska kulutettuja kaloreita ei pysty tietämään, eikä välttis edes syötyjä kaloreita, niin kaloreitten laskeminen on aivan turhaa. Ruuan sisältöön panostaminen on tehokkaampaa.
Pahempi ongelma on se, että eivät hyväksy sitä, miten vähäinen se normaali ruoka-annos on. Syödään enemmän kuin rekkamies. Määristä se on kiinni.
Katsokaa vaikka THL:n sivuilta, millainen on normaali-ihmisen ruokavalio ja minkä verran sitä ruokaa tulisi lautasella olla.
Ja aikuinen ei tarvitse kuutta välipalaa päivässä. Niistä jo kertyy kiloja vainka kuinka paljon, kun joka välissä laidunnetaan välipaloja.
Minä laihduin 48kg kaloreita laskemalla.
Painonvartijoilla lasketaan pisteitä (kalorit muutettu pisteiksi). Mikään ruoka-aine ei ole kiellettyä - ihan sama pisteet tulisivat sipseistä ja suklaasta.
Minä en ollut Painonvartijoissa mutta menetelmä oli sama. Oli päiviä, jolloin söin pelkkää jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut ruokien sisältöä niin, että syön kasviksia 500-800g päivässä. Muita muutoksia en vielä ole tehnyt. Toki en ehkä jaksa sitten syödä muuta ruokaa niin paljon. En ole kahdessa viikossa laihtunut. En toki ole myöskään lihonut. Teenkö siis oikein kun en heti alussa tee mittavia muutoksia? Seuraava varmaan olisi liikunnan lisääminen.
Mielestäni olet tehnyt juuri oikein. 500 grammaa kasviksiahan on se suositeltu määrä, joten ei se siinä ainakaan metsään mene. Ja tuo on yksi seuraus ettei sitten mätä niin paljon sitä energiapitoisempaa ruokaa, kukaan ei tarvitse esim puolta kiloa lihaa päivässä. Hyvä sinä!
Eikö tääkin massapostaus ole jo ollut täällä useaan kertaan. Mitä saat irti tästä spämmäämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kalorit ovat yksikkö, joka mittaa energian määrää, joka vapautuu ruoan palamisen seurauksena elimistössä. Kalorit ovat samanarvoisia riippumatta siitä, mistä ne tulevat, koska ne kuvaavat energian määrää. Yksi kalori on yhtä suuri yksikkö riippumatta siitä mistä se on peräisin."
En mä tätä kiistäkään. Mutta ruoansulatus ja aineenvaihdunta (ja lihominen) on todella monimutkainen prosessi ja siihen vaikuttaa moni muukin ruoassa oleva tekijä kuin kalorimäärä.
Koska kulutettuja kaloreita ei pysty tietämään, eikä välttis edes syötyjä kaloreita, niin kaloreitten laskeminen on aivan turhaa. Ruuan sisältöön panostaminen on tehokkaampaa.
Hassua sinänsä, että lihavat eivät tätä hyväksy. Kilot pysyy ja lisääntyy kieltämällä.