Emmi - ei päivääkään äitiyslomaa
Joko täällä on ollut juttua (HS tänään) Emmi Lehtomaasta, joka ei aio pitää päivääkään äitiyslomaa vaan mennä heti synnytyksen jälkeen töihin?
Kommentit (85)
Minun on vaikea ymmärtää koko ajatusta, imetys jää tuossa kokonaan ja samoin kaikki se mikä on vauvalle tärkeintä tuossa kohtaa. Vauva on pieni sen vuoden, pari, ja töitä ehtii tehdä koko ikänsä. Mutta ei.
Synnyttäneiden osastolla äidit ovat nin räjähtäneitä, että vaikea kuvitella kenenkään pystyvän edes yksinkertaiseen ja kevyeen työhön (jos sellaista edes on) synnytystä seuraavana päivänä. Mutta saahan Emmi haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa täysin normaali käytäntö. Vain Suomessa äidit makaavat kotona jopa vuosikausia lapsiverukkeella.
Makaavat kotona? Kuka ne lapset sitten hoitaa? Sinäkö?
Emmillä on työ, mitä pystyy tekemään (kuten itse sanoi) vaunulenkin ohessa. Tuollaista työtä ei voi useimpien muiden äitien työhön verrata, ajatellaan vaikka hoitajia, lääkäreitä, kampaajia, bussikuskeja, tuomareita, jne. jne.
Varmaan aika moni äiti voisi mennä heti synnäriltä töihin, jos se työ on sellaista minkä voi hoitaa 'vasemmalla kädellä' muiden askareiden ohessa. On eri asia olla esim. 8h/päivä +työmatkat erossa vauvasta, vs. Emmin kuvailema työskentely.
Ilmeisesti myös puolisonsa tekee jotain vastaavaa työtä, kun etätöissä kotona ja voi hypätä auttamaan tarvittaessa? Itse teen myös etänä töitä, mutta harvoin pystyisin yllättäen(!) irrottautumaan kesken päivän, toki tauot asia erikseen.
Firman asiakkaana kyllä hieman pohtisin miten ison panoksen pystyy antamaan suhteessa siihen miten paljon esim. veloittaa asiakkailtaan. Jos vaikka tärkeä palveri ja joku tärkeä asia menee ohi korvien kun samalla huomio kiinni vaikka vaipan vaihdossa tai lämmittää tuttipullon lämmityksessä jne.
Asiakashan maksaa siitä työstä, vaikka _lopputulos_ voisikin olla ihan hyvä, niin veloitetaanko esim. 10h työstä mikä ilman lapsenhoitoa olisikin vienyt vain 5h aikaa? Tai jos lapsi sairastuu ja deadline painaa päälle, kumpi vie isomman huomion? Jälkimmäiseen ei edes ole hyvää vastausta, sovitut hommat toki tulee hoitaa, mutta ei lastakaan heitteille voi jättää.
Suunnilleen sama meillä vuonna1969.