Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Emmi - ei päivääkään äitiyslomaa

Vierailija
05.11.2023 |

Joko täällä on ollut juttua (HS tänään) Emmi Lehtomaasta, joka ei aio pitää päivääkään äitiyslomaa vaan mennä heti synnytyksen jälkeen töihin? 

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän siis tekee työkseen ? Minkä alan yrittäjä siis on?

Googlasin. Jos on samasta henkilöstä kyse, niin jotain somemanagerointia. Kuten joku epäilikin jotain tämäntyylistä ketjussa. 

Vierailija
62/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa täysin normaali käytäntö. Vain Suomessa äidit makaavat kotona jopa vuosikausia lapsiverukkeella.

Huomaa, ettet tiedä asioista yhtään mitään. Suomessa naiset palaavat keskimäärin todella aikaisin töihin ja tekevät pitkiä työpäiviä. Saksassa esimerkiksi todella harva äiti palaa kokopäivätyöhön, erittäin suuri osa äideistä tekee osa-aikatyötä. Kotiäitiys on normi todella monessa maassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin. Jos on samasta henkilöstä kyse, niin jotain somemanagerointia. Kuten joku epäilikin jotain tämäntyylistä ketjussa. 

Eli rahaa huomion herättämisestä.

Vierailija
64/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että menee töihin rinnat maitoa tippuvina ja vaipat haaroissa.

Niin on aina tehty, ennen. Itse myös aikanaan

Höpsis. Suomessa on äitiysloma ja sitä ennen oli  lapsivuodeaika, jolloin äiti sai levätä ja toipua. 

Vierailija
65/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jutussa kyse äitiyslomasta vai vanhempainvapaasta. Ihan eri asioita.

Vierailija
66/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kyseisen henkilön työnkuvasta, mutta todennäköisesti työajat ovat vähän joustavammat, kuin vaikka hoitoalalla. Ja siten tämä ratkaisu helpommin järjestettävissä myös lapsen kannalta hieman paremmin. Luulisin. 

Vierailija
67/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänestä kun useampi ottaisi mallia, voisi Suomella mennä paremmin.

Miksi teidän joidenkin päässä ei pyöri mikään muu kuin työ? Sinulla on satavarmasti korkea verenpaine jatkuvan stressin takia.

Vierailija
68/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko jutussa kyse äitiyslomasta vai vanhempainvapaasta. Ihan eri asioita.

Ei äitiyslomaa edes enää ole olemassa. On 40 vrk raskausvapaa, ja sen jälkeen 160 vrk vanhempainvapaata per vanhempi. Emmi kait puhui tuosta vanhempainvapaasta.. 

Vierailija
69/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoisoäitini synnytti iltalypsyn jälkeen, jätti aamulypsyn väliin, mutta oli illalla jo navetassa auttamassa. Isoäiti kertoi, että lypsyjakkaralle oli mennyt vasta parin päivän päästä.

Isoäiti taas oli kauppias. Oli ollut viikon laitoksella ja palannut sieltä tiskin taakse. Äiti oli nukkunut kehdossa takahuoneessa. Äidillä oli peräti kuuden viikon äitiysloma. Minua hoitamaan tuli 15-vuotias tyttö maalta.

Vierailija
70/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat tuskin on kovin koulutettuja, jos voi päätellä mitään henkilön kotisivuista. Järkyttävä määrä alkeellisia kirjoitusvirheitä heti etusivulla. 

Vierailija
71/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yksi tuttu joka oli synnytyksen jälkeen hoikka, freesi ja kauniimpi kuin koskaan. Ihan kuin ei koskaan olisi lapsia synnyttänyt. Pursusi energiaa heti seuraavina päivinä. Ei olisi ikinä uskonut että on juuri synnyttänyt lapsen. Eli palautui tunneissa synnytyksestä.

Sitten on niitä jotka näyttävät kuin olisivat kuoleman tehneet eivätkä tahdo millään toipua synnytyksestä jne.

Mistähän tuo johtuu?

Ei, synnytyksestä ei toivuta tunneissa. Se on mahdotonta.

Kyllä minä toivuin. Tosin yhtä hoikka kuin ennen raskautta en tietenkään ollut. Mutta kätilö tuli minua moittimaan, kun hänen tullessaan huoneeseen, tulin juuri suihkusta, synnytyksestä oli 3 h aikaa. Ei kuulemma olisi yksin saanut mennä. Ihmettelin, koska oloni oli täysin normaali. Ei ollut vaikeuksia istua tai kävellä tai mitään muutakaan, mistä oli ennen synnytystä varoiteltu. Ja kotiin lähdin 6h synnytyksestä.

Vierailija
72/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yksi tuttu joka oli synnytyksen jälkeen hoikka, freesi ja kauniimpi kuin koskaan. Ihan kuin ei koskaan olisi lapsia synnyttänyt. Pursusi energiaa heti seuraavina päivinä. Ei olisi ikinä uskonut että on juuri synnyttänyt lapsen. Eli palautui tunneissa synnytyksestä.

Sitten on niitä jotka näyttävät kuin olisivat kuoleman tehneet eivätkä tahdo millään toipua synnytyksestä jne.

Mistähän tuo johtuu?

Ei, synnytyksestä ei toivuta tunneissa. Se on mahdotonta.

Kyllä minä toivuin. Tosin yhtä hoikka kuin ennen raskautta en tietenkään ollut. Mutta kätilö tuli minua moittimaan, kun hänen tullessaan huoneeseen, tulin juuri suihkusta, synnytyksestä oli 3 h aikaa. Ei kuulemma olisi yksin saanut mennä. Ihmettelin, koska oloni oli täysin normaali. Ei ollut vaikeuksia istua tai kävellä ta

Aijaa, minut patistettiin suihkuun melkein saman tien, enkä meinannut edes tolpillani pysyä. Kai joku olisi tullut lattialta keräilemään, kun siihen olisin mätkähtänyt. 

Vierailija
73/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa täysin normaali käytäntö. 

Osittain totta, unohdit vaan sen suuren osan, joka toteuttaa massa kotiäitiyttä vuosikausia.

En ole unohtanut, asuin ko. maassa pitkään. Se kotiäitiys ei vaan ole siellä mikään yhteiskunnan tukema etuoikeutettu harrastus vaan sen kustantaa puoliso tai omat säästöt. Yhä harvemmalla on siihen nykyään enää varaa koska elinkustannukset ovat kohonneet merkittävästi viime vuosina.

Jaa, että Suomessa sitten äidit tai isät hoitaa lapsiaan kotona pelkästään sillä parin sadan kotihoidontuella? Kyllä ne on ne työssäkäyvän osapuolen tulot, omat ja/tai yhteiset säästöt joiden turvin ollaan kotona sen jälkeen, kun synnytystä edeltäviin tuloihin perustuva vanhempainrahakausi päättyy. Tämähän tapahtuu jo ennen kuin lapsi täyttää yksi. 

Vierailija
74/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isoisoäitini synnytti iltalypsyn jälkeen, jätti aamulypsyn väliin, mutta oli illalla jo navetassa auttamassa. Isoäiti kertoi, että lypsyjakkaralle oli mennyt vasta parin päivän päästä.

Isoäiti taas oli kauppias. Oli ollut viikon laitoksella ja palannut sieltä tiskin taakse. Äiti oli nukkunut kehdossa takahuoneessa. Äidillä oli peräti kuuden viikon äitiysloma. Minua hoitamaan tuli 15-vuotias tyttö maalta.

Vai näin oli asiat 1800-luvulla.

Vierailija
75/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa täysin normaali käytäntö. Vain Suomessa äidit makaavat kotona jopa vuosikausia lapsiverukkeella.

Miehet on kyllä hauskoja otuksia: samalla huudetaan että kotiäidit on loisia jotka vaan "makaavat kotona" mutta sitten kun nainen vie lapsen hoitoon ja menee töihin niin huudetaan että itsekäs äiti kun vie lapsen päiväkotiin, miksi se halusi edes lapsen kun ei halua sitä itse edes hoitaa...

Nainen tekee miehen mielestä aina väärin

Vierailija
76/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet on kyllä hauskoja otuksia: samalla huudetaan että kotiäidit on loisia jotka vaan "makaavat kotona" mutta sitten kun nainen vie lapsen hoitoon ja menee töihin niin huudetaan että itsekäs äiti kun vie lapsen päiväkotiin, miksi se halusi edes lapsen kun ei halua sitä itse edes hoitaa...

Kukahan mies noin väittää? Kerrohan useampi esimerkki äläkä jotain yksittäistapausta.

Vierailija
77/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielipide asiaan on se, että tekipä äiti miten tahansa -olisi lapsen kanssa kotona pitkään tai menisi heti syntymän jälkeen töihin niin aina se on jonkun mielestä väärin. 

Ettekö te ymmärrä, tässä yhteiskunnassa on ns. sallivaa arvostella naista ja äitiyttä vielä enemmän niin teetpä miten tahansa niin joku pahoittaa AINA mielensä. 

Teet AINA naisena jonkun asian väärin, muitten mielestä. 

Mutta v*tut siitä. 

Vierailija
78/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa feministit mitä sanotte, mutta kyllä vauvalle on ensisijaisen tärkeää äidin läsnäolo jos se vaan suinkin on mahdollista. En muutenkaan oikein arvosta tuollaista töissä paahtamista. Lapsi on pieni vain silmänräpäyksen, töissä ehtii käydä vuosikymmeniä. 

Feministitkö vastustavat tuota? En minä ainakaan

Vierailija
79/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän vuoksi moni kuoli, koska töihin oli palattava toipumatta, ja saivat kohdun laskeuman tai kohdun sisäisen verenvuodon.

Vierailija
80/85 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan mies noin väittää? Kerrohan useampi esimerkki äläkä jotain yksittäistapausta.

Kyllä monikin