Yh-kaveri pyytää muutaman euron lainoja
Juteltiin tässä yhden kaverin kanssa ja ihmettelimme, kun kaverilta alkoi tulla pyyntöjä lainata muutama euro tai kymppi / kk. Muutama kuukausi siinä ihmetteltiin ennen, kuin sitten kaveripiirissä alettiin siitä puhua.
No ilmi tulikin, että kaveri pyysi juuri näitä muutaman euron tai kympin lainoja jokaiselta isoon kaveripiiriin kuuluvalta henkilöiltä, joita ei koskaan maksanut takaisin, kun on niin haastava tilanne. Juuri kukaan ei jaksanut näotä lainoja alkaa vaatia takaisin, kun niitä ei kuulunut, kun niin pienistä summista oli kyse.
Selvisi kuitenkin, että kyseessä on ihan systemaattinen tapa toimia. Päätin, että en enää lainaa edes sitä muutamaa euroa tai kymppiä.
Järkyttävää, että tuolla tavalla tietoisesti käytetään muita ihmisiä hyväksi ja annetaan ymmärtää, että on vaan hankala tilanne paria päivää ennen seuraavaa tulon maksua. Olisi edes rehellinen.
Kommentit (22)
Mulla on kavereita joille voin lainata muutaman kympin jos itsellä on rahaa. Tiedän heistä että rahat saa takaisin. Jos ei saisi niin lainaaminen loppuisi saman tien. Yhdelle uudelle tutulle tyhmänä kilttinä menin lainaamaan 30e ja sitä en saanut takaisin, kysellessä vastaukseksi tuli passiivis-aggresiivisia selityksiä että on sitä ja tätä ja käytännössä tuntui syyttävän minua siitä että pyysin velkaa takaisin :D annoin olla, koska ei se 30e ole mulle mikään elämää suurempi summa. Opinpa vaan että en enää lainaa kuln korkeintaan niille jotka aina maksavat takaisin.
Minä joko lainaan tai sitten lahjoitan. Mutta, jos lainaan niin silloin kyseessä on laina, joka maksetaan takaisin. Lainasin eräänkin kerran köyhänä opiskelijana kaverilleni muutaman kympin. Väänsin siis viikottain köyhän perheen lapsena ilta- ja viikonloppuduuneja opintojen ohella, että sai vuokrat maksettua.
Kun aloin pyytää kaverilta velkoja takaisin, niin vastaus oli, että olenpa hyvä ystävä, kun olen yhteydessä vain rahan takia. Jaaha.