Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomaatko yleensä jos jollain on ADHD tai asperger?

Vierailija
02.11.2023 |

Mistä? Onko sinulla itsellä näitä diagnooseja?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-tyyppiset ihmiset pitävät usein tärkeinä jotain asiaa tai asioita, jotka eivät ole keskivertoihmisille kovinkaan tärkeitä. Ja toisaalta, saattavat ohittaa täysin asioita, jotka keskiverto huomaa ja tajuaa itsestään selvästi. 

Heille ei ole yleensä mitenkään tärkeää olla samanlainen kuin muut. Eivät koe sosiaalisen mukautumisen painetta (ulkonäkö, harrastukset jne.), kuten hyvin suuri joukko ihmisistä kokee.

He saattavat tulkita toisten sanomisia enemmistöstä poikkeavalla tavalla.

Heillä saattaa olla omassa kodissaan jotain, mikä poikkeaa keskiverrosta suuntaan tai toiseen. Voi olla tavararyteikköä tai ylivertaisen siistiä ja askeettista. Voi olla suuria kokoelmia tai jotain tiettyjä värejä tai materiaaleja. Yleensä he ovat varsin tarkkoja siitä järjestyksestä ja systeemistä, jossa elävät. Vaikka se sitten olisi kaaos.

Kaiken kaikkiaan heillä on usein omintakeisuutta roppakaupalla enemmän kuin keskiverroilla.

Se on kyllä totta, että jos he ovat puheliasta sorttia, usein puhuvat omista tekemisistään ja kertovat pitkiä anekdootteja elämästään, vaikka tilanne ei aivan sopisi tarinointiin. Mutta niin tekevät monet "tavalliset" ihmisetkin ajoittain. Eron huomaa, jos on usein tekemisissä. 

Vierailija
42/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

-kömpelyys

-pakkoliikkeet ja -äänet

-kirjakielellä puhuminen

-epäsosiaalisuus

-selvä älyllinen vajavaisuus 

tuo oli outo lista, etenkin, kun addit ja aspergerit ovat varsin kirjavaa joukkoa

selvä älyllinen vajavaisuus? koko perheeni on nepsyjä: asperger tai adhd ja kaikillta meillä on todettu korkea älykkyysosamäärä, minä olen ainoa kömpelö siinä mielessä, että minusta ei koskaan tulisi kilpavoimistelijaa tai taitoluistelijaa tmv, en puhu kirjakielellä, minua on luonnehdittu epäsosiaaliseksi, mutta psykiatri sanoi, että et ole epäsosiaalinen. En ole vaivautunut selvittämään mikä on epäsosiaalisuuden oikeaoppinen määritelmä. En kuitenkaan tykkää kaikista ihmisistä enkä jaksa vaivautua olemaan sosiaalinen seurassa, joka ei minua yhtään kiinnosta. SIinä mielessä olen. Pakkoliikkeitä tai ääniä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ADHD lapsilla motorista levottomuutta ylivirittyneisyyteen liittyen, eli jääkö se silloin hetkeksi pois kun lapsi on aidosti rentoutunut?

Vierailija
44/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

-kömpelyys

-pakkoliikkeet ja -äänet

-kirjakielellä puhuminen

-epäsosiaalisuus

En korostaisi tuota alimmaista lausetta, silloin on kyllä diagnoosina erikseen myös kehitysvammaisuus. Useimmat Aspergerit ovat hyvinkin älykkäitä omalla kiinnostuksen alueellaan, vajavaisuus näkyy nimenomaan sosiaalisissa tilanteissa ja ihmiskontakteissa. Normaali älykkyys heillä on, käyttäytyvät vain erikoisesti. 

Autisteja on yliopistossa opiskelemassa tai valmistuneita. Einsteinkin oli autisti

Autisti ei pääse edes kansakoulusta läpi. Ovat jumittuneet pikkulapsen tasolle. 

Vierailija
45/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

-kömpelyys

-pakkoliikkeet ja -äänet

-kirjakielellä puhuminen

-epäsosiaalisuus

En korostaisi tuota alimmaista lausetta, silloin on kyllä diagnoosina erikseen myös kehitysvammaisuus. Useimmat Aspergerit ovat hyvinkin älykkäitä omalla kiinnostuksen alueellaan, vajavaisuus näkyy nimenomaan sosiaalisissa tilanteissa ja ihmiskontakteissa. Normaali älykkyys heillä on, käyttäytyvät vain erikoisesti. 

Autisteja on yliopistossa opiskelemassa tai valmistuneita. Einsteinkin oli autisti

Einstein ei todellakaan ollut autisti. Kanner ja Asperger kuvailivat autismin vasta 1940-luvulla, eikä Einstein todellakaan sopinut heidän kuvauksiinsa. Einstein oli nero, mikä ei ole autistin synonyymi.

Vierailija
46/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nepsy nepsyn tuntee, vaikka olisi ihan erilainen. Toisten kanssa synkkaa ja toisten kanssa menee hermot. Silti tunnistaa, että samalla kirjolla ollaan.

Neurotyypilliset eivät tunnista mun nepsyä yleensä ollenkaan, jos eivät tunne samankaltaista nepsyä omasta lähipiiristään.

Vierailija
47/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

-kömpelyys

-pakkoliikkeet ja -äänet

-kirjakielellä puhuminen

-epäsosiaalisuus

tuo oli outo lista, etenkin, kun addit ja aspergerit ovat varsin kirjavaa joukkoa

selvä älyllinen vajavaisuus? koko perheeni on nepsyjä: asperger tai adhd ja kaikillta meillä on todettu korkea älykkyysosamäärä, minä olen ainoa kömpelö siinä mielessä, että minusta ei koskaan tulisi kilpavoimistelijaa tai taitoluistelijaa tmv, en puhu kirjakielellä, minua on luonnehdittu epäsosiaaliseksi, mutta psykiatri sanoi, että et ole epäsosiaalinen. En ole vaivautunut selvittämään mikä on epäsosiaalisuuden oikeaoppinen määritelmä. En kuitenkaan tykkää kaikista ihmisistä enkä jaksa vaivautua olemaan sosiaalinen seurassa, joka ei minua yhtään kiinnosta. SIinä mielessä olen. Pakkoliikkeitä tai ääniä ei ole

Usa:n telinevoimistelujoukkueen Simone Biles, maailman ehkä menestynein ja lahjakkain huippuvoimistelija on adhd. Kömpelyydestä ei todellakaan voi puhua hänenkään kohdallaan, ei monien  muidenkaan. Kuten todettua, kirjo on laaja. 

Vierailija
48/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä huomaa ellei ole tosi selkeä tapaus. Joidenkin kaverien diagnoosit on tulleet ihan puskista, toisista taas paistaa neurokirjo kilometrien päähän. Joistain aikuisena dg:n saaneista kavereista olisi voinut jo aikaisemmin päätellä, mutta olen tuntenut heidät niin nuoresta etten ole osannut ajatella asiaa. Etenkin naispuoliset kaverit maskaa eivätkä muutenkaan istu stereotypioihin. Oma kumppanikin on neurokirjolla. En olisi tajunnut asiaa, jos yksi sote-alalla työskentelevä kaveri ei olisi sanonut, että hänellä on piirteitä yhdestä diagnoosista. Tai tiesin kyllä ettei hän ole ihan neurotyypillinenkään mutta en lähtenyt sen tarkemmin diagnosoimaan tai miettimään asiaa.

Vierailija
49/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nentti = se, jolta maskaaminen, feikkaaminen ja teeskentely sujuvat automaattisesti

Tunnistamaton nepsy = se, jolta maskaaminen, feikkaaminen ja teeskentely sujuvat hyvän harjoittelun ansiosta

Tunnistettava nepsy = se, joka ei osaa, välitä tai jaksa maskata, feikata ja teeskennellä.

Mikähän agenda ylellä on nyt menossa, kun nettisivuilla on aikuisten naisten adhd:stä uusi uutisartikkeli melkein joka päivä?

Vierailija
50/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt kukaan voi 100% tunnistaa, mutta kyllä itse monesti huomaan aika lieviäkin asperger-tyyppisiä piirteitä, jos vietän ihmisen kanssa enemmän aikaa. Nämä ovat liittyneet sellaisiin sosiaalisiin juttuihin, mitä on vaikea kuvailla sanoin. Esimerkiksi eräs naispuolinen tuttava jännällä tavalla peilasi ympäristöään ja ikään kuin "esitti" sopivia reaktioita sosiaalisissa tilanteissa. Kuitenkaan se ei mennyt ihan aina "oikein", ja hänen oli myös vaikea hahmottaa ryhmässä sellaisia kirjoittamattomia sääntöjä, jotka muille oli selviä. Valitettavasti tämän vuoksi muut vähän vierastivat häntä, eikä hänen ole ollut helppo saada ystäviä tai esimerkiksi pärjätä työhaastatteluissa.

Vierailija
51/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Asperger on sellainen erikoinen joka puhuu kokoajan omista asioistaan kirjakielellä siihen asti että toinen osapuoli kyllästyy ja jatkaa vain vaikka toinen on selvästi näyttänyt ettei halua kuunnella enää. Ei osaa lukea toisen eleistä ja ilmeistä mitään, on kasvosokea. 

Perheenjäseneni on asperger eikä ole lainkaan tuollainen. Tai no ilmeiden ja eleiden lukeminen on hänelle vaikeaa, mutta mikään muu kuvauksestasi ei päde.

Asianmukaisen koulutuksen käyneen tekemä diagnoosi?

Vierailija
52/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nentti = se, jolta maskaaminen, feikkaaminen ja teeskentely sujuvat automaattisesti

Tunnistamaton nepsy = se, jolta maskaaminen, feikkaaminen ja teeskentely sujuvat hyvän harjoittelun ansiosta

Tunnistettava nepsy = se, joka ei osaa, välitä tai jaksa maskata, feikata ja teeskennellä.

Mikähän agenda ylellä on nyt menossa, kun nettisivuilla on aikuisten naisten adhd:stä uusi uutisartikkeli melkein joka päivä?

Aikuiset ADHD naiset ovat hyvin alidiagnosoitu ryhmä. Heitä herätellään miettimään haluavatko diagnoosin ja apua.

Vierailija
53/118 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä on vähintään toinen noista.

Vierailija
54/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä niin onnellinen siitä, että sain elää lapsuuteni 80-luvulla ja olla se lahjakas, erilainen ja kuitenkin tavallinen tyttö.

Vähän on tic-oireita ja laskut maksamatta, mutta energiaa riittää edelleen, ja mielelläni pidän yllä lippua sen puolesta, että tavallinen ihminen ei ole täydellinen ja tämmöinenkin ihminen on hyvä sellaisenaan.

Moni minun ikätoverini on hankkinut diagnoosin ja vielä useampi diagnosoinut itse itsensä. Tuntuu että vaihdevuosiinkin monen ratkaisu on hankkia nepsy-identiteetti. Minun mielestäni parempi olisi tunnustaa, että jokaisen on pakko nykymaailmassa maskata ja elämä on helvetin rankkaa kun sekä omat vanhemmat että lapset tarvitsevat apua.

Itse näkisin, että apu kuuluisi ensisijaisesti niille, jotka alun perinkään eivät ole selviytyneet koulussa ja töissä, ei meille, jotka olemme pärjänneet loistavasti suurimman osan elämästämme. Korjaamista kaipaisi ennemminkin yhteiskunta.

Vierailija
55/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD on oikealta nimeltään laiskuustauti. Kyllä esim. töissä tunnistaa laiskuustautisen. En palkkaisi moista. 

Vierailija
56/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomaa ja ihan kokemuksella tämän sanon. Adhd.ta varsinkin on hyvin vaikea huomata. Asperger-diagnoosin omaavat saattaavat vaikuttaa tietyissä tilanteissa hieman erilaisilta, mutta sitten on muuten vaan epäsosiaalisia tai ns. "erikoisia" persoonia joilla ei ole diagnoosia. Harvoin tulee vastaan selviä tapauksia. Yleensä aikuiset ihmiset ovat jo oppineet tietyt käytöstavat, joiden mukaan osaavat toimia sosiaalisissa tilanteissa. Toki kun ihmisten kanssa viettää paljon aikaan, niin tulee sieltä sitten esille tiettyjä piirteitä joiden voi tunnistaa liittyvän adhd/add/aspergeriin.

Vierailija
57/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua ihmisiä lainkaan

Vierailija
58/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Asperger on sellainen erikoinen joka puhuu kokoajan omista asioistaan kirjakielellä siihen asti että toinen osapuoli kyllästyy ja jatkaa vain vaikka toinen on selvästi näyttänyt ettei halua kuunnella enää. Ei osaa lukea toisen eleistä ja ilmeistä mitään, on kasvosokea. 

Perheenjäseneni on asperger eikä ole lainkaan tuollainen. Tai no ilmeiden ja eleiden lukeminen on hänelle vaikeaa, mutta mikään muu kuvauksestasi ei päde.

Asianmukaisen koulutuksen käyneen tekemä diagnoosi?

Työntekijä/yrittäjä voi tehdä virheitä työssään?

Vierailija
59/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger-tyyppiset ihmiset pitävät usein tärkeinä jotain asiaa tai asioita, jotka eivät ole keskivertoihmisille kovinkaan tärkeitä. Ja toisaalta, saattavat ohittaa täysin asioita, jotka keskiverto huomaa ja tajuaa itsestään selvästi. 

Heille ei ole yleensä mitenkään tärkeää olla samanlainen kuin muut. Eivät koe sosiaalisen mukautumisen painetta (ulkonäkö, harrastukset jne.), kuten hyvin suuri joukko ihmisistä kokee.

He saattavat tulkita toisten sanomisia enemmistöstä poikkeavalla tavalla.

Heillä saattaa olla omassa kodissaan jotain, mikä poikkeaa keskiverrosta suuntaan tai toiseen. Voi olla tavararyteikköä tai ylivertaisen siistiä ja askeettista. Voi olla suuria kokoelmia tai jotain tiettyjä värejä tai materiaaleja. Yleensä he ovat varsin tarkkoja siitä järjestyksestä ja systeemistä, jossa elävät. Vaikka se sitten olisi kaaos.

Kaiken kaikkiaan heillä on usein omintakeisuutta roppakaupalla enemmän ku

Oliko Aira Samulin asperger?

Vierailija
60/118 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö asperger kasvojen piirteistä tai tyylistä? Esim onko silmälasit yleisiä aspergereilla?