Mitä jos nettikirppariostos onkin rikki?
Jos ostaa nettikirpparilta jotain, joka ilmoituksen mukaan on ehjä, mutta siinä onkin naarmua tms, niin onko oikeus perua kaupat? Voiko ostetun tuotteen palauttaa? Kuka vastaa postikuluista?
Kommentit (12)
Ei tietenkään. Se on yksityishenkilöiden välistä kauppaa.
Jos myyjä on reilu, niin ainakin hyvittää jotenkin.
Ostin itse joskus uudenveroiset housut, mutta myyjä jätti ilmoittamatta lahkeiden lyhennyksestä.
Lahkeista oli leikattu ainakin kymmenen senttiä ja ompeleet näytti hyvin kotikutoisilta.
Valitin tästä tietenkin ja sovimme, että myyjä palauttaa osan rahoista.
Ei voi palauttaa, jos myyjä ei sitä hyväksy. Kuluttajansuoja ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa
Yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin ei kuulu vaihto- ja palautusoikeutta. Ostaja ostaa omalla riskillä. Myyjän vastuu päättyy, kun tavara lähtee häneltä pois.
Voihan sitä myyjältä kysyä, antaako hyvitystä, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.
Vierailija wrote:
Voihan sitä myyjältä kysyä, antaako hyvitystä, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.
Jos kyseessä on Huuto.net, niin myyjän kannattaa hyvittää. Muuten alkaa negatiivista palautetta kertymään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voihan sitä myyjältä kysyä, antaako hyvitystä, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.
Jos kyseessä on Huuto.net, niin myyjän kannattaa hyvittää. Muuten alkaa negatiivista palautetta kertymään.
Tuskinpa kovinkaan montaa ihmistä ihan hirveästi kiinnostaa tuollaiset "palautteet". Netissä nyt kirjoitellaan milloin mitäkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voihan sitä myyjältä kysyä, antaako hyvitystä, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.
Jos kyseessä on Huuto.net, niin myyjän kannattaa hyvittää. Muuten alkaa negatiivista palautetta kertymään.Tuskinpa kovinkaan montaa ihmistä ihan hirveästi kiinnostaa tuollaiset "palautteet". Netissä nyt kirjoitellaan milloin mitäkin.
Todellakin kiinnostaa. Jos ostaja näkee myyjällä punaisia palautteita, niin saattaa jättää ostamatta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voihan sitä myyjältä kysyä, antaako hyvitystä, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.
Jos kyseessä on Huuto.net, niin myyjän kannattaa hyvittää. Muuten alkaa negatiivista palautetta kertymään.Tuskinpa kovinkaan montaa ihmistä ihan hirveästi kiinnostaa tuollaiset "palautteet". Netissä nyt kirjoitellaan milloin mitäkin.
Todellakin kiinnostaa. Jos ostaja näkee myyjällä punaisia palautteita, niin saattaa jättää ostamatta.
Aika harva niitä tosissaan jaksaa katsella. Pitäisi kuitenkin olla itsesestäänselvyys, että ne palautteet eivät välttämättä perustu mihinkään todelliseen. Ja nettikaupassa on aina riskinsä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voihan sitä myyjältä kysyä, antaako hyvitystä, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.
Jos kyseessä on Huuto.net, niin myyjän kannattaa hyvittää. Muuten alkaa negatiivista palautetta kertymään.
Tämä.
Olen käynyt huutonetissä harrasteisiini liittyvillä tavaroilla ja kirjallisuudella kauppaa ja tyytyväinen olen ostoksiini ollut.
Seuraava on oletettuna että ostit käytettyä tavaraa yksityiseltä toimijalta:
Saat purkaa kaupan jos tavarassa on olennainen virhe, ja myyjä tiesi tai tämän olisi pitänyt käsittää että sillä virheellä on sinulle ostajana olennainen merkitys. Esimerkiksi jos sinulle myytiin joku laite joka ei toimi, niin silloin saat purkaa kaupan, koska on täytynyt olla myyjälle ilmiselvää että haluat ostaa toimivan laitteen etkä todennäköisesti tee toimimattomalla mitään.
Jos tavarassa on joku virhe, mutta se ei ole niin merkittävä, silloin et saa purkaa kauppaa mutta saat vaatia hinnanalennusta. Esimerkiksi jos tavara myydään sinulle uudenveroisena, ja siinä onkin selkeitä naarmuja, niin silloin voit vaatia alennusta niistä naarmuista koska uudenveroisessa tavarassa niitä ei pitäisi olla. Naarmu tavarassa ei kuitenkaan ole yleensä niin merkittävä virhe että myyjän pitäisi purkaa kauppa, vaan kunhan hän antaa hinnan alennusta siinä suhteessa missä naarmut suunnilleen alentavat hänen myymänsä tavaran arvoa. Esimerkiksi jos naarmut alentavat tavaran arvoa 5%, niin silloin hinnan alennus on 5% siitä mitä maksoit myyjälle.
Nettikirppikseltä ostetun ehjän tavaran ei kuitenkaan tarvitse olla naarmuton. Suurimman osan käytetyistä tavaroista kohdalla ehjä tarkoittaa sitä että se toimii. Jos myyjä on erikseen ilmoittanut sinulle että tavara on "uudenveroinen", tai "naarmuton", tai muuta vastaavaa niin silloin naarmut ovat virhe. Jos siitä on ilmoitettu vain että se on ehjä, niin silloin siinä voi olla kyseiselle tavaralle normaalissa käytössä tullut normaali määrä kulumaa ja naarmuja, ja sitä voi siltikin myydä ehjänä.
Ei yleensä voi. Myyjäkin yleensä häipyy samantien. Tästä syystä kannattaa tehdä sen suuruisia kauppoja, kuin on valmis heittämään rahaansa hukkaan. Oma summa on tasan 0€.