Millä kk-tuloilla on mielestäsi todella hyvätuloinen?
Kommentit (62)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ainakaan neljän ja puolen tonnin brutosta ei tällä veroprogressiolla jää käteen sellaista summaa, että kehtaisi väittää millään tasolla hyväksi palkaksi.
Varmaan siinä kohden, jos puhutaan jostain reilun viiden tonnin netosta ollaan hyvän palkan puolella.
Reilun viiden tonnin netto tarkottaisi n.8500+ bruttopalkkaa
Vai niin. Mulla 8500 brutto ja n. 4000 tulee tilille...
Sanoisin, että jos saisin nettona 5000 €/kk, voisin tehdän kaiken mitä haluan. Sen jälkeen ei kiinnostaisi Eurojackpotin isot voitot
Vierailija wrote:
Arvioin laajemmin ja tämä on vain oma mielipiteeni sekä puhun bruttopalkoista.
Köyhä alle 2000e/kk
Pienituloinen 2000e/kk-3000e/kk
Keskituloinen 3000e/kk-4000e/kk
Hyvätuloinen 4000e/kk-5000e/kk
Rikas yli 5000e/kk
Alku sama, mutta:
Keskituloinen 3000-5000€
Hyvätuloinen 5000-8000€
Erittäin hyvätuloinen 8000€->
Tuloissakin kun on vähenevä hyöty ts. tonni lisää pienempituloiselle on paljon isompi merkitys kuin tonni lisää jo valmiiksi 10 tonnia tienaavalle.
Rikkaaksi ei tuloilla pääse vaan rikkaalla on omaisuutta. Voit olla työtön mutta rikas, tai tehdä koko elämäsi lääkärin töitä ja silti olla olematta rikas, jos juoksevat kulut on isot ja omaisuus ei kartu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ainakaan neljän ja puolen tonnin brutosta ei tällä veroprogressiolla jää käteen sellaista summaa, että kehtaisi väittää millään tasolla hyväksi palkaksi.
Varmaan siinä kohden, jos puhutaan jostain reilun viiden tonnin netosta ollaan hyvän palkan puolella.
Ei pidä paikkaansa, 49% maksimivero tulee vasta 80 000€ kuukausituloilla. Lähteenä toimii taloussanomat
Vierailija wrote:
Arvioin laajemmin ja tämä on vain oma mielipiteeni sekä puhun bruttopalkoista.
Köyhä alle 2000e/kk
Pienituloinen 2000e/kk-3000e/kk
Keskituloinen 3000e/kk-4000e/kk
Hyvätuloinen 4000e/kk-5000e/kk
Rikas yli 5000e/kk
Rikas: bruttopalkka 5500€/kk. Enpä sanoisi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei pidä paikkaansa, 49% maksimivero tulee vasta 80 000€ kuukausituloilla. Lähteenä toimii taloussanomat
Vai niin. Työttömyysvakuutusmaksut yms. tulevat tuloveron päälle, luulen kyllä oman palkkani tietävän paremmin kuin sinä.
Voin tarkastaa tarkan tilille tulevan summan myöhemmin tänään, kun oikeaa tietoahan tässä haetaan, eikä sinun taloussanomien lukemisen ja sisällön ymmärtämistä.
Nettopalkka on se tilille tuleva ja siitä lähtee paljon muutakin kuin ennakonpidätys. Näkyy näet palkkakuitissakin.
Vierailija wrote:
En osaa sanoa mikä on hyvän tulon raja, mutta ei ole kovin montaa ihmistä, jonka tekemän työn arvo on yli 3000€/kk
Millä perusteella se työn arvo mitataan. Fyysinen rasitus (palomies)? Koulutuksen pituus (erikoislääkäri), vastuu jne
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
4500€ jää noin 3000€ käteen ja marginaalivero on noin 50% jo 3000€ palkasta alkaen, eikä juuri siitä kasva ennen 7700€ tuloja, jonka jälkeen ei kasva ollenkaan. 8500€/kk brutosta jää siis käteen noin 5000€/kk - tietty voi maksaa veroa liikaa, mutta sitten tulee palautuksina.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Laskitko mukaan lomarahaosuuden? Mutta joo, jotain tuota luokkaa se taitaisi olla, muistaakseni laskeskelin, että yhdeksän tonnin kieppeille menisi.
Menee yli yhdeksän tonnia brutto. Näin ainakin miehelläni. Itse brutto 5000
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Laskitko mukaan lomarahaosuuden? Mutta joo, jotain tuota luokkaa se taitaisi olla, muistaakseni laskeskelin, että yhdeksän tonnin kieppeille menisi.
Menee yli yhdeksän tonnia brutto. Näin ainakin miehelläni. Itse brutto 5000
Siis itsellä brutto 5000e
Tässä inssisen tutkittu totuus asiasta;
Kk bruttopalkka euroa
Tosi huono palkka 0...1500 eur
Huono 1500...2000
Matala palkka 2000...2500
Kohtalainen 2500...2900
Keskipalkkainen 2900...3800
Kohtuu hyvä 3800...4500
Hyvä palkka 4500...5500
Tosi hyvä 5500...7000
Iso palkka 7000...10000 e kk
Tosi iso palkka 10000+ e kk
Terv inssinen
Vierailija
"Rikas" >5000€/kk - anna mun nauraa! Mä olen sitten siis rikas, tienaan ihan rahtusen päälle 5000€/kk.
Surullista miten harva todella ymmärtää kuinka raju progressiivinen verotus tässä maassa on. Viiden tonnin BRUTTOkuukausituloilla ei todellakaan olla mitään "rikkaita", kaukana siitä. :D :D Jos tienaisin 7000€/kk, mulle jäisi käteen n. tonni lisää, ei enempää. Jokaisesta tienatusta lisäeurosta menee käytännössä 50c "yhteiseen hyvään" eli Molok
Tämä on niin totta. Lopetin palkan hilaamisen 4500€ kohdalla ja vaihdoin palkankorotukset vapaa-aikaan. Ne sentään saa 100% pitää, ilman että progressio iskee. Onneksi tämä on toistaiseksi sopinut työnantajalle, teen tällä hetkellä 3,5pv/viikko. Kamalasti tästä ei kyllä enää voi tingata alaspäin.
ja tämä Suomen verotus on kyllä syvältä, eikä todellakaan kannusta tekemään yhtään ylimääräistä. Rahat valuu toisten taskuihin.
Sdp:n mukaan kaikki joiden bruttotulot on yli 3300€ ovat suurituloisia!
No jos tässä alhaisten palkkojen, kovan verotuksen ja korkeiden hintojen maassa on todella hyvätuloinen niin sitten yli 20 000 € bruttotulot kuukaudessa
Todella hyvätuloinen: 10000 eur / kk.
Todella rikas: 10 000 000 eur ja enemmän netto-omaisuutta.
Paljon ongelmia seuraa kun toiset puhuu hyvätuloisista ja kuvitellaan tarkoitettavan rikkaita, ei, nämä on ihan eri asioita. Hyvätuloiset maksaa paljon veroja. Rikkaat on hiljaa ja nauttii pääomista.
Keskieläke on 1800 kuussa. Eli ovat köyhiä
Jos on hyvät menot ja pystyy ne palkallaan kustantamaan, on todennäköisesti hyvätuloinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tulee vissiin aika hyvät palautukset sitten.
Mulla on pari tonnia huonompi brutt oja saan tuon 4000 tilille. Palautuksia ei juuri tule, muttei mätkyjäkään. Tai ehkä sulla on autoetua tms veronalaisia etuja mitkä lasketaan bruttoon mutta sopivasti unohdat mainita?
Täytyisi huomioida myös, että millä työajoilla ja tunneilla se palkka syntyy. Itsellä n. 7.500€/kk, mutta ylitöitä ei lasketa ja jos matkustat kaksi viikonloppua putkeen työmatkalla, niin se on "vapaa-aikaa". Laskennallinen työaika on 37,5h/viikossa vaikka todellisuudessa monesti tulee 60h. Moni saattaisi päivitellä suurta palkkaa, mutta eipä siitä jää käteen kuin puolet ja päivittelevät eivät itse olisi valmiita tekemään yhtä paljon tunteja tuon palkan eteen.
Noin 1700e bruttotuloilla on suomessa keskituloinen