Kuntosalin aloitus
Hei. Täältä kirjoittelee 24-vuotias nainen, jota kiinnostaa saliharrastuksen aloitus. Harrastin aiemmin jalkapalloa, mutta se on nyt jäänyt ja salillakin olen joskus kauan sitten käynyt muutamia kertoja, että perusliikkeet kuten kyykky on joten kuten hallussa. Nyt kun opiskeluissa on kevyempi vaihe ja jalkapallo on jäänyt, niin kaipaisin taas vapaa-ajalle puolivakavaa harrastusta. Kannattaako palkata personal traineria vai voiko kuntosalilla käyntiä aloittaa itsekseenkin? kiitos vastauksista jo etukäteen!
t. Tuhkimo :)
Kommentit (12)
Tee eka muutama kk yksijakoista ohjelmaa, elikä kaikki lihasryhmät jokaisena päivänä, 3 krt vko. Sit 3-jakoinen, esim. työntävät, vetävät, jalat. 15-20 sarjaa yhteensä per päivä on hyvä. Jos on hyvä kunto, niin 20-25, mutta ei enempää ja itse en noin montaa kyllä vedä. Ei toi mitään rakettitiedettä ole. 8-12 toistoa per sarja jotakuinkin on paras määrä toistoja.
Täältä löytyy jonkinlaiset ohjeet ja jokin harjoitusohjelma millä ehkä pääset alkuun.
https://punttiohjelmat.fi/harjoitusohjelmat/aloittelijan-kuntosaliohjel…
En jaksanut koko tekstiä lukea, mutta vaikutti ihan järkevälle se mitä tutkin. Toinen vaihtoehto tosiaan että palkkaisit jonkun personal trainerin vaikka vain ensimmäisille käyntikerroille ja jatkaisit sitten siitä itsekseen.
Kiitos kaikille vastauksista! Tuolla sivulla neuvotaan valitsemaan tavoite voima tai lihasmassa. Minulla ei ole niin suuria tavoitteita. Käyköhän tuolla sivulla annetut ohjelmat vaikka ei ihan joka viikko ehtisikään salille?
T. Tuhkimo :)
Kannattaa pyytää ensimmäisellä kerralla joku opastamaan oikeat liikeradat ja katsomaan, että teet liikkeet oikein. Osa kuntosaleista tarjoaa tällaisen alkuopastuksen ilmaiseksi.
Ohjelmia löytyy kyllä valmiina vaikka millä mitalla, mutta on tärkeää oppia tekemään liikkeet oikein.
Kyllä siellä joku joutilaampi herrasmies mielellään antaa neuvoja ja pitelee vähän vyötäröstä kiinni samalla kun kyykkäät, tai pumppaat vaikka ylätaljalla, tai hauiskäännössä seisoo ihan siinä takana tuntumalla tangosta kiinni pitäen. Minäkin joutaisin jos vaan paikkakunnat kohtaa.
Vierailija wrote:
Kiitos kaikille vastauksista! Tuolla sivulla neuvotaan valitsemaan tavoite voima tai lihasmassa. Minulla ei ole niin suuria tavoitteita. Käyköhän tuolla sivulla annetut ohjelmat vaikka ei ihan joka viikko ehtisikään salille?
T. Tuhkimo :)
No kyllä sun sen verran kannattaa tietää omista tavoitteista, että treenaatko voimaa vai lihasmassaa. Jos voimaa, niin silloin käytössä on isommat painot ja sarjojen toistomäärä on pienempi kuin jos treenaa lihasmassaa. Lihasmassaa treenatessa tuo 8-12 toistoa per sarja on hyvä. Siitä suurempi toistomäärä treenaa sit kestävyyttä eikä ole lihasmassan kasvatuksen kannalta enää niin optimaalinen.
Ei kannata palkata ketään koska se on rahan tuhlausta. Itse kyllä oppiii treenaamaan kun vaan käy säännöllisesti salilla.
Minäkin kävin ihan itse ja laihduin 30 kg ja jatkoin sitten salilla käymistä vielä 8 vuotta. Korona aikana lopetin salilla käymisen. Ei minulla ollut mitään tavotteita edes. Olin työtön ja kävin salilla lähinnä ajankuluksi. Paino putosi sitten 5 kuukaudessa sen 30 kg. Jatkoin kuitenkin treenaamista ja nostin sitten 120 kg penkistäkin kun aluksi nostin vaan 60 kg. Tein pääasiassa 6 laitteella treeniä, jalkaprässi, rintaprässi, penkki, ylätalja, juoksumatto. Lisäksi etunojapunnerruksia tein lähes aina. Muistan kun aluksi meni 10 ja sitten pari vuotta niin sain jo 45 punnerrusta.
Saliharrastus ei sovi, jos kärsit peräsuolen laskeumasta.
Myös esim. erilaisista nettivalmennuksista, kuten nanafit on apua. On selkeät saliohjelmat videoituina.
Itse otin vain netistä alkuun koko vartalo treenin tai pari, joista lähdin liikkeelle (käytännössä tyyliin esim. maastaveto, jalkaprässi, rintapenkki, alataljasoutu, pystysoutu + pystypunnerrus, hauiskäännöt ja ojentajat vaikka taljassa 10 toistoa x 3 sarjaa per liike) ja jos en osannut jotain liikettä, katsoin tekniikkavideoita youtubesta. Myöhemmin palkkasin myös pt:n kun innostus ja tavoitteet kasvoi, joka katsoi, että liikkeet tehdään oikeasti oikein, mutta itsellä ne olikin jo hyvällä mallilla.
Salille voi mennä myös alkuun ajatuksella, että menee katsomaan ja kokeilemaan eri laitteita. Tekee kutakin liikettä vaikka kaksi 10 toiston sarjaa ja sitä kautta saa vähän tuntumaa.
Mutta tähänhän on toki neuvojia yhtä paljon kun on salilla kävijöitäkin ja sitten on ne pätijät, jotka eivät koskaan ole edes salin ovea avanneet.
Kannattaa YouTubesta katsoa videoita liikkeistä. Alkuunkaan se on vähän hakemista, mutta jaksaa vaan käydä niin kyllä se siitä. Erilaisia liikkeitä voi myös rohkeasti kokeilla ja tärkeintä on tehdä liikkeet oikein eikä repiä maksimipainoja.
Voithan pyytää aluksi, että pt tekee sulle suunnitelman jos epäilet, ettet sä tasapainoista harjoitusohjelmaa itse kasattua ja neuvoo ekalla käynnillä oikeat liikeradat ja tekniikat. Muuten pt:n käyttö tai sen hyödyllisyys riippuu oikeastaan enemmänkin siitä, mitä tavoitteita sulla on ja koetako tarvitsevasi jonkun seuraamaan kehitystä tai pitämään yllä motivaatiota.