Romutettavassa kunnossa oleva autoni hävisi. Pitäisikö tehdä rikosilmoitus?
Ilmeisesti sukulainen myi ja otti rahat. Mutta minulta ei ole mikään taho pyytänyt lupaa, luovaria tai mitään. Eikö se silloin ole varkaus? Miksei romutusfirmakaan ole kiinnostunut onko mitään lupaa auton omistajalta? En kyllä todistustakaan romutuksesta ole saanut, huomasin kuukausia myöhemmin että autoni on hävinnyt. Naapurilta kuulin että noudettu. Olin huolissani onko asianmukaisesti poistettu rekistereistå, ja sieltä en kyllä löydä enää.
Mutta outoa että kuka tahansa voi toisen auton toimittaa romutukseen ilman omistajan allekirjoitusta, ja ottaa rahat taskuunsa.
Kommentit (11)
Ei sukulainen voi romuttaa sinun autoa jos et ole jättänyt fullmaktia
Olet joutunut huijarifirman uhriksi? He ottavat sukulaiseen yhteyttä että auto pitää toimittaa pihalta pois. Sukulainen tekee työtä käskettyä ja maksaa firmalle auton pois viennistä. Huojarifirma saa rahat auton romutuksesta.
Kannattaa ehdottomasti ilmoittaa varastetuksi. EU-suunnittelee, että "kadonneet" autot jäisi viimeisen omistajan maksettavaksi. Siis verot ja käyttömaksut.
Eikä sun tarvitse kertoa, että epäilet sukulaista. Ei ole sun ongelma, löytyykö syyllinen. Pääset vaan autosta ja sen mahdollisista omistajan vastuista paperilla eroon.
Vierailija wrote:
Niin.mitä? Mutta ei ollut mitään öuovaria siitä, sukulainen oli soittsnut, auyo lähti eikä mitään tietoa minulle.
Tietysti kannattaa ilmoittaa. Miten muuten luulet saavasi sen pois rekisteristä ja omata nimelätsi? Jos sitä romua käytetään rikoksiin, olet omistajana ensimmäisenä kuulusteltavana. Vaikka kukaan muu ei muistaisi, viranomaiset muistaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin.mitä? Mutta ei ollut mitään öuovaria siitä, sukulainen oli soittsnut, auyo lähti eikä mitään tietoa minulle.
Taasko häipyi... sori virheet. Mutta kuinka kauan voi ilmoittaa varastetuksi? Tosiaan muutama kuukausi myöhemmin kysyin naapurilta missä autoni on, ja sain kuulla että oli romuttamo hakenut. Toisen sukulaisen soittamana nähtävästi.
Katsoppa trafi.fi onko se auto vielä sinun nimissä.
Vierailija wrote:
Tietysti kannattaa ilmoittaa. Miten muuten luulet saavasi sen pois rekisteristä ja omata nimelätsi? Jos sitä romua käytetään rikoksiin, olet omistajana ensimmäisenä kuulusteltavana. Vaikka kukaan muu ei muistaisi, viranomaiset muistaa.
Niin. Mä yritin tarkistaa näitä netistä, enkä löydä nimelläni mitään. Mutta tavallaan en löydä myöskään tietoa että poistettu jotain.
Vierailija wrote:
Katsoppa trafi.fi onko se auto vielä sinun nimissä.
Trafista ei nyt löydy mitään sieltä ajokorttirekisteristä Eikä löydy mitään vanhaa tietoakaan kyllä että olisi entinen auto. Voiko niitä muualla olla sitten. Hirveä haeskelu, kun luulisi että edes olisi tullut joku romutustodistus, niistähän viime vuosina on saanut hyvitystä uusiin autoihin jne, niin ei mitään paperia, ei mitään.
Vierailija wrote:
Mikä lie tämä, mutta tosiaan voi. Sukulainen onnistui romutusfirman soittamaan, eikä mitään tietoa minulle tullut ennen eikä jälkeen.
Ei kelläån sanottavaa? Periaatteessa oli tiedossa että auto on romutettava, mutta sitä ei pyynnöstäni ensimmäinen firma hakenut, eikä toinenkaan.
Aina oli jokin tekosyy. Sitten joku vuosi myöhemmin huomasin hävinneen, kuulin naapurilta että oli haettu poissaollessani.
Sukulainen kai pistänyt rahat taskuunsa. Itse ihmettelin ja selailin että mistä edes tiedän että poistettu nimeltäni rekistereistä, kun mitään ei löydy mistään. Luulisi että joku romutustodistus? No ei mitään.