Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palveluntuottajan ahdinko flunssakausien aikana

Vierailija
29.10.2023 |

Nyt tuntuu taas jylläävän kaikki mahdolliset taudit ja työntekijöitä on sairaana jatkuvasti. 

Tämä yhtälö ei toimi esimerkiksi henkilökohtaisia avustajia välittävillä yrityksillä: Sairausloma-ajan palkat ja sijaisen palkat samoista työtunneista vie katteen miinukselle.

Hyvinvointialueet korvaavat yrittäjille muutenkin minimaalisesti tunneista ja tietenkin aina vain yhden työntekijän osalta. Sairaustapauksissa yrittäjä maksaa palkan kahdelle työntekijälle (samasta työstä) mutta hyvinvointialue korvaa vain sen pienen tuntihinnan, joka ei riitä kahden työntekijän palkkoihin. Sitten jos sijaista ei millään saa, niin Hyvinvointialueet eivät edelleenkään korvaa mitään, koska avustajan ollessa pois töistä, ei tunteja korvata.

Summa summarum: Työntekijän sairastuminen on aina raskaasti tappiollista yritykselle. 

Pienille yrittäjille tämä on negatiivista liiketoimintaa pitkien sairauslomaputkien aikana, eikä siten kannattavaa. 

Työntekijöillä on oikeus sairastaa ja olla sairauslomilla ja heillä on oikeus palkkaansa; tämä kritiikki ei kohdistu heihin. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe. Koskee monia yrittäjiä. 

Itse olen lopettanut ko. alan yrittäjänä. 

Vierailija
2/3 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nykyinen pomo sanoo olevansa Hullu Yrittäjä koska siitä ei tienaa juurikaan mitään ja töitä on aamusta iltaan. Mutta äärimmäisen kiltti ja empaattinen työntekijöitään kohtaan. Elämäni paras työpaikka vaikka osa-aikainen olenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten muualla Suomessa on, mutta pääkaupunkiseudulla ei pienyrittäjän kannata ryhtyä palvelusetelituottajaksi.

Mehiläiselle (ulkomaisessa omistuksessa) ja muille isoille yrityksille vaan kaikki. Sittenpä huomaatte, mitä se tarkoittaa.