Tapailemani mies kertoo olevansa melko pienituloinen työläinen
Kaverini meni sitten pyytämättä hakemaan verotustiedot :/
Ansiotulot noin 50 000, pääomatulot noin 5 000.
Olen itse töissä pienessä liikkeessä ja palkkani on 2000 euroa/kk brutto.
Mietityttää että onko meillä vähän erilaiset käsitykset pienituloisuudesta? Mies asuukin "porvarialueella". Ja mitenköhän reagoi kun oma palkkani tulee ilmi?
Kommentit (43)
Ei nuo asiat ole toisiaan poissulkevia.
Oma palkkani on 4600 eur/kk ja pidän itseäni aika köyhänä. Mutta jos naisen palkka olisi vaikka 1800 eur/kk niin ei se olisi mikään ongelma. Itselläni on jotain sästöjä, ei ole merkitystä olisiko kumppanilla.
MUTTA sellainen juttu tässä on, että sitten elettäisiin pienempituloisen varojen mukaan. En siis alkaisi maksamaan molemmille matkoja, enkä suostuisi yhteisen asunnon hankintaan sillä periaatteella että omistus menee 50/50 kun minä maksan isomman osuuden asunnosta tai yhteisistä menoista. Se olisi sitten hyväksyttävä että jos tuntuu epäreilulta, pitää itse tienata enemmän.
Yllä mainittu on naisille selvää suhteen alussa, mutta suhteen edetessä alkaakin tulemaan tilanteita joissa on ongelma, jonka ratkaisu olisi se että minä maksaisin enemmän. Koti ei tunnu kodilta jos siitä omistaa vähemmän kuin puolet, harmittaa kun miehellä on sijoituksia ja kalliimpia juttuja eikä itsellä ole, on se ja se haave mutta ei rahaa, tuli yllättävä meno ja ollaan pulassa ellei kukaan (herrasmies) auta, jne.
Eli odottaisin kyllä että kumppani elättää itsensä, enkä takaisi että ostetaan yhteistä asuntoa.
No eihän tuo kovin suuri palkka ole, n. 4000e kuussa. Yksin asuvalla tuosta ei jää ihmeesti käteen, kuluja on sen verran paljon. Eikä pääomatulojakaan ole erityisen paljon. En tiedä kertooko aloitus enemmän ap:n vai miehen tuttavapiiristä, mutta ap:n kaverit ainakin taitavat olla todella pienituloisia kun tuota tulotasoa pidetään erityisen hyvänä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Fiksu mies. Omaisuudellaan tai palkallaan ei kannata rehvastella.
Onko suuri- tai keskituloisuus niin suuri saavutus ja kunnia, että pitää varta vasten esittää "vaatimatonta" ja väittää olevansa pienituloinen? En pidä tuollaisesta ajattelutavasta.
Eikä tarvitse rehvastella, mutta tuollaisesta tulee mieleen, että on todella kaukana oikean pienituloisen elämästä (kun kehtaa väittää itseään pienituloiseksi, tai uskoo olevansa sellainen noilla tuloilla) tai vähättelee heidän aitoja vaikeuksiaan.
Mistä sitä tietää mikä tapailumiehen motiivi tuossa on?
Minun tilanteeni on verrannollinen ap:n tapailumieheen. Tienasin vuosikausia 15 000 euroa/vuosi, asuin masentuneena asunnossa jonne ei voinut kutsua vieraita koska se oli niin sotkuinen ettei lattiaa ollut näkyvissä kuin pieni käytävä. Väittäisin siis tietäväni jotain pienituloisuudesta.
En vieläkään osaa ajatella että asiat olisivat hyvin. On jatkuvasti sellainen tunne että olen 10-20 vuotta jäljessä muita, köyhä kuin kirkonrotta ja ensi viikolla tulee joku vastoinkäyminen jonka takia joudun muuttamaan pois nykyisestä asunnosta. Yritän työstää ajatusta että asiat ovat hyvin ja voisin hengähtää hetkeksi.
Vierailija wrote:
Oma palkkani on 4600 eur/kk ja pidän itseäni aika köyhänä. Mutta jos naisen palkka olisi vaikka 1800 eur/kk niin ei se olisi mikään ongelma. Itselläni on jotain sästöjä, ei ole merkitystä olisiko kumppanilla.
MUTTA sellainen juttu tässä on, että sitten elettäisiin pienempituloisen varojen mukaan. En siis alkaisi maksamaan molemmille matkoja, enkä suostuisi yhteisen asunnon hankintaan sillä periaatteella että omistus menee 50/50 kun minä maksan isomman osuuden asunnosta tai yhteisistä menoista. Se olisi sitten hyväksyttävä että jos tuntuu epäreilulta, pitää itse tienata enemmän.
Yllä mainittu on naisille selvää suhteen alussa, mutta suhteen edetessä alkaakin tulemaan tilanteita joissa on ongelma, jonka ratkaisu olisi se että minä maksaisin enemmän. Koti ei tunnu kodilta jos siitä omistaa vähemmän kuin puolet, harmittaa kun miehellä on sijoituksia ja kalliimpia
Kuulostat siltä, ettet olisi kovin sitoutunut suhteeseen. Meillä ainakin on aina lähdetty siitä, että molemmille jää yhtä paljon käyttörahaa, vaikka tulot olisivat erilaiset. Kun minä opiskelun ja mies kävi töissä, mies maksoi isomman osuuden menoista. Nyt kun tienaan miestä enemmän, on minun vuoroni myös kustantaa isompi osuus arjen menoista. En ainakaan itse kokisi, että parisuhde olisi reilu ja tasa-arvoinen tai että toista rakastaa aidosti, jos perheessä aikuisilla on aivan eri elintaso.
Vierailija wrote:
No eihän tuo kovin suuri palkka ole, n. 4000e kuussa. Yksin asuvalla tuosta ei jää ihmeesti käteen, kuluja on sen verran paljon. Eikä pääomatulojakaan ole erityisen paljon. En tiedä kertooko aloitus enemmän ap:n vai miehen tuttavapiiristä, mutta ap:n kaverit ainakin taitavat olla todella pienituloisia kun tuota tulotasoa pidetään erityisen hyvänä.
Tuohan se. Ap mainitsee "porvarialueen". Sellaisella tuo ei ole suuri palkka. Kaikki muut tienaavat hyvin, tai sitten vaihtoehtoisesti ovat hyvätuloisten miesten sporttisia legginspeppuvaimoja jotka suhaavat citymaasturille personal trainerin hommiin kuntosalille.
Vierailija wrote:
Harjoittele tuota trollaamista vähän lisää. Todella mautonta tulla päästään keksityillä tuloilla leuhkimaan tänne lauta kakkoselle ja esittää vielä, että asuu jossain "porvarialueella". "älykkyytesi" on valkoneekerin tasolla. Menehän nuudelitukka pesemään kiveshiet pois palleistasi
Mikä on valkoneekeri?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yllä mainittu on naisille selvää suhteen alussa, mutta suhteen edetessä alkaakin tulemaan tilanteita joissa on ongelma, jonka ratkaisu olisi se että minä maksaisin enemmän. Koti ei tunnu kodilta jos siitä omistaa vähemmän kuin puolet, harmi
Tuossa on se, että olette harvinainen tapaus. Lähes poikkeuksetta tuloeropari on sellainen, että mies tienaa enemmän.
Jos tuo menisi sattuman mukaan, olisi helpompi hyväksyä että jaetaan tasan. Mutta koska naiset pariutuvat systemaattisesti ylöspäin, tilanne on eri.
Naisille on myös tyypillistä se että "mikä on minun on minun, mikä on sinun on meidän". Kun nainen tienaa, on hän voimaantunut boss lady joka pitää sen mitä on tienannut. Miehen kuuluu olla herrasmies ja jakaa naisen kanssa sen mitä tienaa.
-ohis
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Fiksu mies. Omaisuudellaan tai palkallaan ei kannata rehvastella.
Onko suuri- tai keskituloisuus niin suuri saavutus ja kunnia, että pitää varta vasten esittää "vaatimatonta" ja väittää olevansa pienituloinen? En pidä tuollaisesta ajattelutavasta.
Eikä tarvitse rehvastella, mutta tuollaisesta tulee mieleen, että on todella kaukana oikean pienituloisen elämästä (kun kehtaa väittää itseään pienituloiseksi, tai uskoo olevansa sellainen noilla tuloilla) tai vähättelee heidän aitoja vaikeuksiaan.
Kannattaa pitää oma onni salassa,ei tiedä kuka kuuntelee nurkan takana.Voi tulla ryöstetyksi ja pahimmassa tapauksessa menettää henkensä.
Vierailija wrote:
Totta kai se riippuu paikasta. Kun asuin pikkukaupungissa, neljä tonnia oli kova palkka ja 200k+ kallis ja hieno omakotitalo.
Nyt ison kaupungin "paremmalla alueella" 4k on normipalkka ja 200k normihintainen pikkuasunto.
Vierailija wrote:
Minusta tuntuu myös että kaikilla keski-ikäisillä on maksetut asunnot ja kesämökit, ja perintöä on saatu jo parikymppisenä se 50k minkä olen itse säästänyt vasta 30-40v iässä.
Ei kaikilla. Itsellä mökki mutta asun vuokralla.
Vierailija wrote:
Yllä mainittu on naisille selvää suhteen alussa, mutta suhteen edetessä alkaakin tulemaan tilanteita joissa on ongelma, jonka ratkaisu olisi se että minä maksaisin enemmän. Koti ei tunnu kodilta jos siitä omistaa vähemmän kuin puolet, harmittaa kun miehellä on sijoituksia ja kalliimpia
Ymmärrän hyvin. En ikinä olettaisi että mies elättää mua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onpas oksettava tapa urkkia ihmisten tietoja.
-m
Hei, en ole urkkinut yhtään mitään. Yksi (ei niin hyvä) kaver oli hakenut verotiedot, ja olin tästä hänelle tosi vihainen.
Myönnän kyllä että kun ne on kerran haettu, niin tämä asia alkoi mietityttämään.
ap
Oliko tämä sosiopaatti -ystäväsi paikalla kun mies kertoi aiheesta?
Vierailija wrote:
Minusta tuntuu myös että kaikilla keski-ikäisillä on maksetut asunnot ja kesämökit, ja perintöä on saatu jo parikymppisenä se 50k minkä olen itse säästänyt vasta 30-40v iässä.
No ei välttämättä mikään noista tuntemuksista täsmää.
Vierailija wrote:
Parempi esittää huonotuloista, silloin ei saa pihin mainetta, jos ei maksa tapailukumppanin menoja. Verottajalta saa puhelimitse tietoja, mutta silloin täytyy tietää vähän enemmän kuin pelkkä nimi ja verottajan tietoihin kirjataan kysyjän tiedot. Ne saa jokainen tietoonsa oman verotuksensa osalta. Kiva pyytää verottajalta, onko joku kysellyt tietojani ja sitten selviää, että sun kaveri on ollut utelias.
Täytyy tietää sotu, jos meinaa tietoja saada. Pelkällä nimellä ei irtoa tietoja. En itsekään saa omia tietoja ilman tunnistautumista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onpas oksettava tapa urkkia ihmisten tietoja.
-m
Hei, en ole urkkinut yhtään mitään. Yksi (ei niin hyvä) kaver oli hakenut verotiedot, ja olin tästä hänelle tosi vihainen.
Myönnän kyllä että kun ne on kerran haettu, niin tämä asia alkoi mietityttämään.
ap
No kyllä sinun on täytyny tarkat tiedot antaa, jotta ne tiedot verottajalta saa. Minun täytyy aina tunnistautua, kun haen henkilökohtaisia tietojani. Mieheni puolesta en voi edes asioida. Eli en saa edes mieheni tietoja, vaikka naimisissa ollaan ja sama osoite. Puhut nyt pas-kaa!
Mitä hittoa.
Itse tienaan 2094/kk + lisät ja kahdesta lapsesta lapsilisät. Mielestäni saan hyvin. Asun puolison kanssa ja jos olisin yh olis tietysti tiukempaa.
Vierailija wrote:
No kyllä sinun on täytyny tarkat tiedot antaa, jotta ne tiedot verottajalta saa. Minun täytyy aina tunnistautua, kun haen henkilökohtaisia tietojani. Mieheni puolesta en voi edes asioida. Eli en saa edes mieheni tietoja, vaikka naimisissa ollaan ja sama osoite. Puhut nyt pas-kaa!
Verotoimistosa asioimalla asiakaspäätteeltä pääsee selaamaan verotietoja, ellei henkilön verotiedot ole salattu. Henkilön löytämiseksi tarvitaan vain tieto nimestä, syntymäajasta ja asuinmaakunnasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Verotoimistosa asioimalla asiakaspäätteeltä pääsee selaamaan verotietoja, ellei henkilön verotiedot ole salattu. Henkilön löytämiseksi tarvitaan vain tieto nimestä, syntymäajasta ja asuinmaakunnasta.
Niin, no tiedätkö serkun kaimasta nämä tiedot? Eli ap on antanut tarkat tiedot tästä miehestä kaverilleen. En minä tiedä kaikkien tuttavien saatika naapureiden syntymäaikaa. Mistä itse kaivelet nämä tiedot?