Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako normaali ihminen käyttää invavessaa?

Vierailija
26.10.2023 |

Isompi vessa on ahtaita koppeja mukavampi ja siinä saa enemmän yksityisyyttä, kun kaikki äänet ei kuulu muille. Invavessa houkuttaa etenkin silloin jos kaikki tavalliset vessat on varattu. Mutta saako normaali ihminen käyttää invavessaa vai pitäisikö se varata pelkästään invavessaa erityisesti tarvitsevien käyttöön?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Normaali ihminen" särähtää korvaan aika ikävästi.

En tajua. Juttelin äskettäin bussissa lapseni kanssa, hän kysyi miksi ei saa istua etummaisella penkillä ja vastasin mielestäni ihan asiallisesti, että se penkki on tarkoitettu vammaisille ihmisille ja normaalit ihmiset voivat istua muualla. Joku tyyppi alkoi raivoamaan minulle, että "ai normaalit ihmiset, sanoitko tosiaan että normaalit ihmiset, eikö muka vammaiset oo normaaleja".

Mitä ihmettä? Miten muka pitäisi sanoa? 

Itse olen lastani opastanut sanomalla että ne penkit ovat niille joiden tarvitsee päästä istumaan helposti. Erittelemättä siinä kohti enempää. Toki palaten aiheeseen myöhemmin että millaisista syistä tarve voi olla. Kun ne ne penkit ovat muillekin kun vammaisille.

Vierailija
62/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus invavessan käyttöön kuuluu kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Invalidi ei ole yhtä kuin epänormaali, siksi on loukkaavaa ja väärin puhua muista kuin invalideista normaaleina. Jos tätä ei tajua, niin ei ole kyllä ihan normaali ihminen. ;) 

Invalidi tarkoittaa epävalidia. Miten tuommoista sanaa saa nykyään edes käyttää?

Vierailija
64/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä, käytin heidän kanssaan aina inva-vessaa jos se oli vapaa. Yleensä aina on ollut, en muista yhtään kertaa että joku olisi koputellut ovelle. Paitsi Ikeassa, mutta se taisi olla lastenhoitohuone.

Lasten kanssa paljon helpompaa kun on tilaa ja jokaisen (kolme kappaletta) sai laitettua pöntölle reippaaseen tahtiin, vahdittua käsien pesut yms. Eikä häiritty muita kansalaisia pienissä tavallisissa vessoissa.

Vierailija
65/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kelpo ihminen käyttää epäkelpovessaa?

Vierailija
66/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairas ei ole invalidi. Invavessa on tarkoitettu lähinnä pyörätuoli ja rollaattorilla kulkeville että mahtuvat apuvälineidensä kanssa vessaan.

Vierailija
67/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suolistosairas ei ole invalidi. Invavessa on tarkoitettu lähinnä pyörätuoli ja rollaattorilla kulkeville että mahtuvat apuvälineidensä kanssa vessaan.

Missä noin kerrotaan?

Vierailija
68/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se invavessa ole lähinnä tarkoitettu apuvälineitä käyttäville? Saa sitä muutkin käyttää mutta ovat kyllä yleensä aika likaisia. Siitä vaan jos siltä tuntuu. Yäk.

Vierailija
69/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis nämä rajattu liikuntavammaisille? Jos on joku muu vamma tai rajoite?

Vierailija
70/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne bussienkaan invalidipenkit ole pelkästään liikuntavammaisille ja huonosti liikkuville vanhuksille. Niitä saa käyttää kuka tahansa, mutta tarvittaessa ne on vapautettava näille liikuntarajoitteisille.

Vierailija
71/79 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Invalidi ei ole yhtä kuin epänormaali, siksi on loukkaavaa ja väärin puhua muista kuin invalideista normaaleina. Jos tätä ei tajua, niin ei ole kyllä ihan normaali ihminen. ;) 

Invalidi tarkoittaa epävalidia. Miten tuommoista sanaa saa nykyään edes käyttää?

Sanopa muuta. 

Adjektiivina sen suomennos on pätemätön tai mitätön. 

Vierailija
72/79 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ne bussienkaan invalidipenkit ole pelkästään liikuntavammaisille ja huonosti liikkuville vanhuksille. Niitä saa käyttää kuka tahansa, mutta tarvittaessa ne on vapautettava näille liikuntarajoitteisille.

Tarkoitatko siis, että vammattoman on noustava housut kintuissa ja pylly pyyhkimättä pytyltä ja poistuttava invavessasta heti jos inva koputtaa oveen?

Vierailija
73/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairaathan on kaikkein röyhkeimpiä, kun ne linnoittautuu välillä invavessaan pitkäksi ajaksi niin ettei invat pääse mihinkään vessaan.

Vierailija
74/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikös se invavessa ole lähinnä tarkoitettu apuvälineitä käyttäville? Saa sitä muutkin käyttää mutta ovat kyllä yleensä aika likaisia. Siitä vaan jos siltä tuntuu. Yäk.

Yleensä invavessat ovat paljon siistimpiä kuin muut, koska niitä yleensä käytetään vähemmän. Epäsiisteyttä voi aiheuttaa se, että on tarkoitettu molemmille sukupuolille.

Vierailija
75/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En tajua. Juttelin äskettäin bussissa lapseni kanssa, hän kysyi miksi ei saa istua etummaisella penkillä ja vastasin mielestäni ihan asiallisesti, että se penkki on tarkoitettu vammaisille ihmisille ja normaalit ihmiset voivat istua muualla. Joku tyyppi alkoi raivoamaan minulle, että "ai normaalit ihmiset, sanoitko tosiaan että normaalit ihmiset, eikö muka vammaiset oo normaaleja".

Olen eri jolle vastasit, mutta mun mielestä "normaali" on laaja käsite, samaten "vammainen" koska kaikki ei näy päällepäin.

Kyllä se jotenkin kuulostaa kivemmalta kuin sanoo esimerkiksi että vanhukset, lasta odottavat ja sellaisilla on isompi tarve jäädä edemmäs, kuin henkilöillä jotka voivat mennä istumaan myös bussin takaosaan. 

Vierailija
76/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa, mutta jos vessaan on jonoa niin on korrektia päästää rullatuolilla liikkuvat ensin.

Vierailija
77/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tietysti saa, mutta jos vessaan on jonoa niin on korrektia päästää rullatuolilla liikkuvat ensin.

Miksi? Onko terveen ihmisen aika vähemmän arvokasta kuin invan?

Vierailija
78/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sinne kahelikin mennä. Ainakin itse menen.

Vierailija
79/79 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen lastani opastanut sanomalla että ne penkit ovat niille joiden tarvitsee päästä istumaan helposti. Erittelemättä siinä kohti enempää. Toki palaten aiheeseen myöhemmin että millaisista syistä tarve voi olla. Kun ne ne penkit ovat muillekin kun vammaisille.

"joiden tarvitsee päästä istumaan helposti", tämän voisi muutkin ottaa käyttöön, ei loukkaa ketään. Aiempi kommentti normaaleista sitä vastoin on aika törkeä.