Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soittakaa päivystysnumeroon ennen kuin tulette!

Vierailija
26.10.2023 |

Voisitteko soittaa siihen päivystysnumeroon 116117, ennen kuin tulette päivystykseen väkipakolla. Taas viimeaikoina hysteeriset vanhemmat tulevat paikalle mahakipuisen tai kuumeisen lapsen kanssa. Kuume ei tapa, se on oire ja lähes aina sen voi hoitaa kotona. Sen saman joutuu joka ainoana kertana toteamaan vanhemmille, jotka ihmettelevät kuinka ei edes lääkettä saa. 

Myös vatsatauti on ihan yleinen sairaus ja siihenkään ei lääkettä, saati osastopaikkaa heru. 

Täällä on oikeasti potilaita, joiden henki on vaakalaudalla. Teidän Veetit ja Jessicat pärjää kyllä ihan levolla. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut lapsen astmakohtausta hellittämään lääkkeellä,sh puhelimessa toisteli kyllästyneenä "rauhoitu" ja epäili, osaanko käyttää lapsen astmapiippua. Lapseni oli 5vuotias ja olin lääkinnyt hänen astmaans siitä asti kun oli 3vuotias.

Lopulta kannoin lapsen autoon,ajoin päivystykseen ja huusin aulassa  ettei lapseni saa henkeä. Kohta oltiinkin sitten osastolla. Se astmakohtaus olikin kuumeton keuhkokuume.  

Vierailija
22/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kerran soitin siihen numeroon että lapsi ei saa kovan flunssan takia kunnolla henkeä ja olisko neuvoa jotain muuta mikö auttaisi kuin höyryhengitys. Elämäänsä kyllästynyt vastaaja vain vittuili vastaukseksi että flunssaan ei kuole. No en mä niin ollut sanonutkaan enkä ollut päivystykseen tunkemassa, mutta oli aika kylmäävän saada vittuilua vastaukseksi kun pieni lapsi tosi kipeä. Mistä sitten voisi kysyä apua tuollaisessa tilanteessa, päivystyksessä ilmeisesti pidetään hysteerisinä hölmöinä niitäkin jotka eivät sellaisia ole.

Mä olen ollut samasta syystä kaksi kertaa lapsen kanssa sairaalassa. Ekalla kerralla saatiin höyryhengitettynä ja pistoksena lääkettä (Ruotsissa matkoilla) ja toisella vittuilua Jorvissa. Istuin taaperon kanssa sitä ennen ja kotiin päästyämme useamman tunnin höyryhengittämässä suihkussa. Seuraavana päivänä saatiin allergiaklinikalta astmalääkkeet ja loppui hengen ahdistus ja hullu yskä infektioissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kerran soitin siihen numeroon että lapsi ei saa kovan flunssan takia kunnolla henkeä ja olisko neuvoa jotain muuta mikö auttaisi kuin höyryhengitys. Elämäänsä kyllästynyt vastaaja vain vittuili vastaukseksi että flunssaan ei kuole. No en mä niin ollut sanonutkaan enkä ollut päivystykseen tunkemassa, mutta oli aika kylmäävän saada vittuilua vastaukseksi kun pieni lapsi tosi kipeä. Mistä sitten voisi kysyä apua tuollaisessa tilanteessa, päivystyksessä ilmeisesti pidetään hysteerisinä hölmöinä niitäkin jotka eivät sellaisia ole.

Tähän nimenomaan on hoitokeinoja joiden takia pitää (ja nimenomaan PITÄÄ!) lähteä päivystykseen ja/tai soittaa ensihoito paikalle, käsittämätöntä käytöstä tuolta vastaajalta.

t. sh

Ei saa enää Suomessa päivystyksestä apua tällaiseen vaivaan.

Vierailija
24/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin. Ei vastattu, vaan soitettiin takaisin n. 3 tunnin kuluttua. Kello oli silloin varttia vaille 12 yöllä.

Vierailija
25/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli hesarissa että arvauskeskusten lääkärimäärä on kasvanut mutta potilaskohtaamiset vähentyneet radikaalisti. Tehoton suomalainen järjestelmä.

Vierailija
26/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niiden uusien hyvinvointipomojen ökypalkkaa perusteltu sillä että pitää olla 24/7/365 tavoitettavissa. Soittakaa suoraan niille.

Vierailija
27/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina voi tietää ilman kokeita,onko kyseessä tavallinen flunssa tai esim.streptokokki,joka voi tappaa aika pian,kuten joillekin lapsille on käynyt.Jos heille olisi tehty kokeet ja lääkitty,he olisivat jääneet henkiin.

Vierailija
28/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikö se oma järkikin sano, ettei kuumeen tai vatsataudin takia lähdetä sairaalaan? Ei lääkäriltä mitään ihmeparannusta/ pilleriä saa ja harva tauti on oikeasti niin vakava, että saa petipaikan. 

Jos kuumeen takia menee tajuttomaksi tai kouristaa, kuume ei laske kuumelääkkeellä tai vatsavaivainen oksentaa/ripuloi verta, ne ovat aina selviä aiheita lähteä päivystykseen.

Vierailija
29/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa pervo neuvo. Nyt joku käteenvetäjä tietysti soittaa päivystysnumeroon ja voihkii: ooohh... uuuuh... mä tuun...

Vierailija
30/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

MIkä päivystys on sellainen mihin pitää soittaa ennen tulemista...?

Jos tarvitaan katumuspillereitä, niin tietävät varautua.

Vierailija
31/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sama juttu aikuisille! Soittakaa ensin.

Puhelimessa ei aina osata tehdä oikeanlaista arviota.  Sinnittelin kotona koska ajattelin että vaiva ei ole niin paha että päivystykseen tarvitsisi mennä. Odottelin arkea. Lääkäri sanoi että aika vakava tilanne on ja ehdottomasti olisin voinut mennä päivystykseen. Tilanne pääsi pahenemaan mutta selvisin hengissä.

Vierailija
32/32 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikö se oma järkikin sano, ettei kuumeen tai vatsataudin takia lähdetä sairaalaan? Ei lääkäriltä mitään ihmeparannusta/ pilleriä saa ja harva tauti on oikeasti niin vakava, että saa petipaikan. 

Kyllä minulle yksityinen kirjoitti lähetteen sairaalaan kun olin ollut viikon kuumeessa ja vatsataudissa. Siinä oli jo niin huonossa kunnossa ettei järki sanonut enää yhtään mitään. Anteeksi.