Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi HSL:n hinnoittelumalli ei ole sama kuin takseissa, eli maksat siitä kun olet kyydissä?

Vierailija
26.10.2023 |

Tämän onnistuisi toteuttamaan helposti puhelimen sovelluksilla. Toki kuukausilippu voitaisiin pitää rinnalla heille jotka sitä tarvitsevat. Itse aloitan kohta työt ja työpaikka on vain muutaman pysäkin päässä kodistani, matkaa kuitenkin on 5km. Ei paljon kiinnosta maksaa 70€/kk kun käytän vain tätä yhtä linjaa arkisin, joten joudun hankkimaan edullisen auton. Sillä kuitenkin voi matkustella muuallekin ja kuljettaa myös tavaroita.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Kuinkahan paljon ne kuukausimatkat olisivat saaneet maksaa, ettei ap olisi autoa hankkinut? Tulee se auto kuitenkin aika paljon kalliimmaksi kuin julkisen käyttö." 

Itse maksan mielelläni hieman ekstraa siitä ilosta, ettei minun tarvitse mennä pääkaupunkiseudulla julkisen liikenteen ajoneuvoihin, jotka ovat täynnä rikkaampaa kulttuuria ja lajityypilliseen tapaansa käyttäytyviä, lattialle syljeksiviä, haisevia ja meluavia vieraslajien kädellisiä. 

Myös minä käytän kauniilla säällä usein velosipeediä, mutta linja-auto tai metro ei ole nyky-Hellsingissä käyttökelpoinen vaihtoehto omalle automobiilille ja sen omistamiselle.

Ehkäpä niille pitäisi saada yleisiin kulkuneuvoihin erillinen osasto, niin kuin Ameriikan Yhdysvalloissa oli 60-luvulle asti!

Vierailija
22/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

5km matkalle hankkisin kyllä polkupyörän, ellei tietty ole lasten päiväkotikuskailuja tms.

Julkisia sitten jos tyyliin sataisi kaatamalla.

Kesällä fillaria tulee varmasti käytettyä, mutta työn luonteen vuoksi sen käyttö ei ole usein mahdollista. Raskaiden tavaroiden kuljettaminen pyörällä on vaarallista, varsinkin talvisin. Julkisen liikenteen hinta vain ei ole yhtään kilpailukykyinen ja tämä harmittaa. Haluaisin kyllä olla mukana ilmastotyössä, mutta rajansa kaikella.

Ymmärrän.

Laskeskelin joskus oman autoni kuukausittaisia kuluja, ja totesin etten edes hirveästi halvemmalla julkisia käyttämällä pääsisi. Ei  tosin ole autolainaa, vaan käsirahalla maksettu.

Minäkin laskeskelin ja tulin siihen tulokseen, että pelkät verot ja vakuutukset ovat saman verran kuin AB-lippu. Siihen päälle vielä bensat ja huollot ja se, että joudun itse ajamaan, niin ei kiitos. Kk-lippu on todella halpa ja palvelutaso erittäin hyvä.

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään työpaikalla parkkimaksukin on 160 €/kk, joutuu myös maksamaan loma-ajoilta. Kotona myös parkkipaikka maksaa.

On kuule aika halpa julkisen liikenteen kuukausilippu, kun ei sillä saa edes puolikasta parkkimaksua maksettua!

Julkinen liikenne 70€/kk. 

Autolla 700 €/kk, kun otetaan kaikki maksut mukaan.

Vierailija
24/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi matkan pituuteen perustuva maksu olisi paras, kun joutuu monesti matkalla vaihtamaan kulkuneuvoa, niin siirtymäajat jäisi laskusta pois, siis kun vertaa kertalippuun. Odottelua saattaa 13 km matkalla olla pahimmillaan 20 min, jossain tuulessa ja sateessa. Maksu pankkikorttia vilauttamalla. Toimii hyvin esim Lontoossa, en ymmärrä miksi täällä on niin monimutkaista. 

Vierailija
25/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

5km matkalle hankkisin kyllä polkupyörän, ellei tietty ole lasten päiväkotikuskailuja tms.

Julkisia sitten jos tyyliin sataisi kaatamalla.

Kesällä fillaria tulee varmasti käytettyä, mutta työn luonteen vuoksi sen käyttö ei ole usein mahdollista. Raskaiden tavaroiden kuljettaminen pyörällä on vaarallista, varsinkin talvisin. Julkisen liikenteen hinta vain ei ole yhtään kilpailukykyinen ja tämä harmittaa. Haluaisin kyllä olla mukana ilmastotyössä, mutta rajansa kaikella.

Ymmärrän.

Laskeskelin joskus oman autoni kuukausittaisia kuluja, ja totesin etten edes hirveästi halvemmalla julkisia käyttämällä pääsisi. Ei  tosin ole autolainaa, vaan käsirahalla maksettu.

Mulla sama.

Maksan autosta aina vain käsiraha ja sit se on mun oma. Vain pöljät maksaa yhtään enempää.

Vierailija
26/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se 5km ajelusi tulisi paljon kalliimmaksi kuin 70e/kk tuolla tyylillä

Kyse onkin siitä mitä sillä 70€ kuukaudessa saa. Kannattaako maksaa jos hieman enemmän maksamalla saa jo auton käyttöön joka takaa vapauden liikkua ympäpri Suomea.

Millä rämpällä ajat, jos jo pelkkä arvonalenema ei ole jo 70 euroa kuussa? 🤣 muista kuluista puhumattakaan.

Vierailija
27/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyse onkin siitä mitä sillä 70€ kuukaudessa saa. Kannattaako maksaa jos hieman enemmän maksamalla saa jo auton käyttöön joka takaa vapauden liikkua ympäpri Suomea.

Millä rämpällä ajat, jos jo pelkkä arvonalenema ei ole jo 70 euroa kuussa? 🤣 muista kuluista puhumattakaan.

Kyse onkin kulkuneuvosta, ei sijoituskohteesta.

Vanhemmat polttomoottoriautot tulevat vielä nousemaan haluttavuudessaan.

Vierailija
28/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä selvitettiin joku vuosi sitten. Eli kilometriperusteinen taksa. 

En muista mikä oli kohtalo ja pääsikö edes kovinkaan suureen suosioon HSL:n suunnittelijoiden kesken.

Vierailija
29/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Alle 2,50e päivä. Mutta toki kommunistille kaikki pitäisi olla ilmaista

😂 Taidat olla itse kommunisti, kun et ymmärrä ettei turhasta kannata maksaa. En tarvitse julkista kuin muutaman pysäkin verran arkisin. Päiväkohtaiset hinnat eivät minua kiinnosta, vaan se paljon nämä matkat maksavat kuukaudessa. HSL:n hinnoittelu ei ole kilpailukykyinen. Väkisinkin miettii mitä saa jos maksaisi vähän enemmän.. oman auton käyttöön. Se kulkee kun tarvii ja sinne minne haluaa. Aika helppo päätös kun miettii kumman hankkii.

Sä voit haukkua minua miten paljon haluat, sitähän te muita paremmat vihreät aina teette. Silti itse valitsen kulkemiseen sen vaihtoehdon josta saan parhaan vastineen rahoilleni. Mielelläni olisin valinnut HSL:n, mutta se on vain liian kallis.

Olepas nyt rehellinen. Et sinä julkisilla kulkisi vaikka olisivat ilmaisia, kunhan vaan lässytät.

Vierailija
30/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskeskelin että kohtuullisen auton  pitäminen on sen verran kallista, että vaikka HSL:n lisäksi ajelee tarpeen mukaan taksilla ja vuokra-autolla niin silti tulee halvemmaksi vuositasolla kuin omistaa oma.

Vierailija
31/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyse onkin kulkuneuvosta, ei sijoituskohteesta.

Vanhemmat polttomoottoriautot tulevat vielä nousemaan haluttavuudessaan.

Kulkemisen kuluista kai tässä oli tarkemmin kyse, joihin se arvonalenemakin itsestäänselvästi kuuluu. Jos oikein aletataan syynäämään niin pitäisi tietysti mukaan laskea myös vaihtoehtoiskustannus autoon sidotulle pääomalle. Se kulu joita nämä "ostin käteisellä, köyhät ajaa rahoitusyhtiön autolla"-pöljät eivät nollakorkojen aikaan koskaan oikein ymmärtäneet.

Vierailija
32/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pelkästään työpaikalla parkkimaksukin on 160 €/kk, joutuu myös maksamaan loma-ajoilta. Kotona myös parkkipaikka maksaa.

On kuule aika halpa julkisen liikenteen kuukausilippu, kun ei sillä saa edes puolikasta parkkimaksua maksettua!

Julkinen liikenne 70€/kk. 

Autolla 700 €/kk, kun otetaan kaikki maksut mukaan.

No, kaikilla ei ole maksullisia parkkipaikkoja. Töissä ilmainen pysäköinti, kotona parkkipaikka kuuluu vuokraan. 

Enkä kyllä saa autostani mitenkään kuluja 700e/kk. 

Vierailija
33/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ne AP:n auton kulut kuukausitasolla ovat? 70e/kk olisi  pyöreästi 3.50e/arkipäivä bensarahaa tai vajaan pari litraa bensaa. Sillä ehkä ajelisi jotain 15km työmatkaa edestakaisin jos mitään muita kuluja ei olisi?

Vierailija
34/34 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on mahdollisuus käyttää sitä 30 päivän lippua ihan niin paljon kuin haluat. Oma syysi, jos käytät sitä vain työmatkoihin. Jos kulkisit kertamaksulla maksaisit tuplasti tuon 70 euroa. 

Mutta kun ei muuta kuin minä minä minä...

Ei niitä julkisia ylläpidetä jonkun yksilön minä-ajattelulla.