Onko missään muussa maassa sanontaa "palasi maitojunalla kotiin"?
Kuin Suomessa? Tuohan on suomalaisen vahingonilon oppikirjaesimerkki.
Kommentit (18)
Ei ehkä ole, koska maitojuna oli huoltojuna joka vei esimerkiksi elintarvikkeita Niinisalon varuskuntaan. Siellä oli upseerikoulu ja ne jotka eivät selvinneet kurssista palasivat tuolla junalla. Eli he todella palasivat maitojunalla. Sanonta jäi elämään.
Er / sie ist mit dem Milchzug nach Hause zurückgekehrt. Il / elle est avec le train-au-lait à la maison révenu(é). 🤭
Ruotissa oli kuulemma jonkunsortin vastaava juttu, Kommar Himmar på mjölkchoochoo
Olin Ruotsissa vaihdossa ja siellä harrastettiin "suklaajunaa". Kotiin ei ollut palaamista.
M40
Vierailija wrote:
Olin Ruotsissa vaihdossa ja siellä harrastettiin "suklaajunaa". Kotiin ei ollut palaamista.
M40
Ei apua!!! 🤭
Vierailija wrote:
Ei ehkä ole, koska maitojuna oli huoltojuna joka vei esimerkiksi elintarvikkeita Niinisalon varuskuntaan. Siellä oli upseerikoulu ja ne jotka eivät selvinneet kurssista palasivat tuolla junalla. Eli he todella palasivat maitojunalla. Sanonta jäi elämään.
Oliko reserviupseerikoulu vai kantapeikkojen koulu??
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oliko reserviupseerikoulu vai kantapeikkojen koulu??
Se oli siis nimenomaan sodanaikainen juna ja reserviupseereita koulutettiin.
Tuhlaajapoika. Joka kansalla lienee oma mielikuvansa siitä, millä tavalla epäonninen palaa riippuvuussuhteeseen.
Jo mainittu vertaus koiraan liittää mielikuvaan alistumisen tai pelon, jota kunnianhimoinen yksilö ei kokisi edes epäonnistuessaan - ehkä sanonta kertookin paljon kansan häpeästä, holtittomuudesta tai lyhytnäköisyydestä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
M40
Ei apua!!! 🤭
Hä?
Came home with his tail tucked between his legs.
Tosin tuokin kääntyy suoraan suomeksi "tuli häntä koipien välissä kotiin".