Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren miehen alkoholiongelma

Vierailija
25.10.2023 |

Hei kaikille.

Olen 22-vuotias mies, ja minulla on alkoholiongelma. Asun yksin, ja olen opiskelija.

Maistoin alkoholia ensimmäisen kerran 15-vuotiaana, enkä tuon jälkeen alkanut juomaan mitenkään säännöllisesti. Ensihumala tuntui kyllä lämpimältä ja mukavalta, mutta join alkoholia alaikäisenä melko harvoin, ehkä muutaman kuukauden välein kotibileissä.

Kun tulin täysi-ikäiseksi, niin alkoholinkäyttöni lisääntyi. Minulla oli tuolloin todella vaikea elämäntilanne, ja mt-ongelmani alkoivat oireilemaan todella pahasti. Löysin helpotusta pahaan olooni alkoholista, ja join useasti viikon aikana. Asuin tuolloin vielä vanhempieni luona, ja join heiltä salaa öisin omassa huoneessani tai kapakassa.

Myöhemmin tilanteeni alkoi helpottumaan, sain mielenterveyteni takaisin raiteilleen ja pääsin opiskelemaan uutta, mielekästä alaa. Juominen on kuitenkin jäänyt, tosin vähempänä. Tällä hetkellä juon lähestulkoon joka perjantai-ilta, annoksia menee yhdestä kahdeksaan illassa. Harvemmin yli viisi annosta, sillä minulle tulee herkästi krapula, enkä halua kärsiä siitä seuraavana päivänä. En ole koskaan sammunut mihinkään enkä vahingoittanut itseäni tai toisia ihmisiä juomiseni takia. Arjen velvollisuudet, kodinhoidon ja raha-asiat olen myös hoitanut moitteettomasti.

Minua hävettää ja tunnen katumusta joka kerta, kun olen juonut alkoholia. Nimenomaan tämä perjantaijuopottelu on lähestulkoon pakonomainen tapa, vaikka olenkin arkena täysin nollalinjalla enkä juo viikonloppuna kahtena päivänä putkeen. Tämä on jokin kieroutunut tapa "hoitaa" arkielämän stressiä ja muita paineita. Haluaisin päästä tästä eroon, ja olenkin parhaimmillani ollut kuukauden verran raittiina. Kaveripiirini käyttää melko tavalla alkoholia, joten varmaan se on iso syy sille, että en ole päässyt tästö harrastuksesta irti.

Olen käynyt muutaman kerran AA-kerhossa, mutta en kokenut sitä omaksi paikakseni; en ole sellainen alkoholisti, joka on juonut työpaikkansa ja asuntonsa, menettänyt perheensä ja/tai istunut vankilassa. Minun tekisi hyvää löytää itselleni uusia kavereita jonkin raittiin harrastuksen parista, mutta olen melko neuvoton. En osaa ottaa välimatkaa nykyiseen porukkaan.

Olen miettinyt avun hakemista opiskeluterveydenhuollosta tai päihdepalveluista, mutta en haluaisi leimautua ns. "kaksoisdiagnoosi-potilaaksi", sillä minulla on asiakkuus psykiatrian poliklinikalle mt-ongelmieni vuoksi. Avunsaanti siltä suunnalta loppuisi siihen paikkaan, jos alkoholiongelmani tulisi ilmi. Sitä en halua, vaikka Antabus-lääkkeestä voisi olla minulle apua.

Mitä teen? Kiitos asiallisista vastauksista teille!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä