Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästättekö noin 8-9 vuotiaita lapsianne yökylään?

Vierailija
25.10.2023 |

Siis esim. luokkakaverille yökylään, jos ette tunne perhettä yhtään?

Tuntuu oudolle, että syyslomalla yökylään lapsen luo yökylään kyselijöitä oli parikin lasta, ilman että yhtään tunnetaan vanhempien kesken tai että vanhemmalta olisi yhteydenottoa tullut.

Olenko jotenkin nipottaja, kun en oman lapsen anna mennä yöksi kaverin luo, jonka perhettä en tunne?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä kyllä olin yhteydessä yökyläilijöiden vanhempiin. Vaihdeltiin viestejä tai soiteltiin etukäteen. Ensin yleensä lapset kylläkin tapasivat päiväsaikaan / koulun jälkeen ja siinä hakiessa ja viedessä sitten tuli vanhemmat ja koti vähän tutuiksi. Ja kun sitten yökyläkyselyt tulivat kuvioon mukaan, tiesin jo kenen luokse päästän ja kenen en.

Vierailija
2/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tutustua lapsen kavereihin ja heidän perheisiin oma-aloitteisesti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukin määrittelee tuntemisen. Lapset saa yökyläillä kunhan olen puhunt ensin jomman kumman vanhemman kanssa ja sopinut asian heidän kanssaan. Mutta en nyt 5min puhelun tai f-2-f tapaamisen jälkeen voi sanoa TUNTEVANI heitä. Enemmän mua ihmetyttää, kun meillä yöpyy tuon 16v ikäisen kavereita viikonloppuisin aika paljon, mutta näitä vanhempia ei tunnu kiinnostavan tarkistaa, että ovathan siellä missä sanoivat olevansa. Omassa nuoruudessa oli ihan vakio, että sanotiin ristiin olevamme kaverillä yötä ja mentiin jonnekin ihan muualle kotibileisiin. Toki puhelimen paikannus on olemassa, mutta ainahan sen luurin voi jättää ihan just sinne mihin sanoi menevänsä.

Vierailija
4/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäs ne yhteystiedot saada, muutenkin et miten toimitaan. Ottaako makuupussin mukaan jne. On mun lapsi lähdössä synttäreillekkin, enkä tunne vanhempia. Mut lapsi tietää missä sankari asuu. Saa mennä. 

Vierailija
5/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tunnin synttärit nyt on ihan eri asia kun yötä oleminen. 

Todellakaan ei lapsi lähde yöksi vieraaseen perheeseen. Ihan kaikissa perheissä "ei ole asiat kunnossa". 

Vierailija
6/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti en pidä vaarallisempana sitä kyläileekö lapsi yöllä vai päivällä, jos perhe ei ole turvallinen niin ei se ole sitä koskaan.

Vierailija
7/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläily on homojen hommaa.

Vierailija
8/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten kukin määrittelee tuntemisen. Lapset saa yökyläillä kunhan olen puhunt ensin jomman kumman vanhemman kanssa ja sopinut asian heidän kanssaan. Mutta en nyt 5min puhelun tai f-2-f tapaamisen jälkeen voi sanoa TUNTEVANI heitä. Enemmän mua ihmetyttää, kun meillä yöpyy tuon 16v ikäisen kavereita viikonloppuisin aika paljon, mutta näitä vanhempia ei tunnu kiinnostavan tarkistaa, että ovathan siellä missä sanoivat olevansa. Omassa nuoruudessa oli ihan vakio, että sanotiin ristiin olevamme kaverillä yötä ja mentiin jonnekin ihan muualle kotibileisiin. Toki puhelimen paikannus on olemassa, mutta ainahan sen luurin voi jättää ihan just sinne mihin sanoi menevänsä.

Ei nykynuoret taida kyetä eroamaan puhelimestaan kovin pitkäksi aikaa 🤔

Vierailija
9/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8v yökyläilee yhdellä tutulla kaverilla ja tää tuttu 7v yökyläilee meillä. On meidän entiset naapurit ja vanhempien kanssa on tultu tutuiksi. 

Vierailija
10/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yökyläillä eikä meille tule yökyläilijöitä. En halua olla maksuton lastenhoitopalvelu.

Vierailija
11/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla tilanne, että ei tunne lapsen luokkakaverin vanhempia? Meillä on ollut sen verran useat talkoot koululla, varainkeruuta, retkiä jonne vanhemmatkin on osallistuneet ja vanhempainiltoja, että ekaluokan jälkeen oli kyllä aikalailla kaikken lapsen luokkalaisten vanhemmat ja osalla jopa isovanhemmat sen verran tuttuja, että hyvin tiesi millaisia tyyppejä ovat. 

Vierailija
12/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei yökyläillä eikä meille tule yökyläilijöitä. En halua olla maksuton lastenhoitopalvelu.

Aika tylsää sun lasten kannalta tommonen. Mä en oo ikinä edes miettinyt, että koululaisen yökyläily ois jotain lapsenvahtitoimintaa, olen pitänyt sitä ihan normaalina sosiaalisena tapahtumana lapsen elämässä... 

Vierailija
13/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päästä lasta kenenkään kanssa, ellen tunne henkilöä. En yökylään, mökkireissulle, en uimahalliin. Synttäreille ehkä, jos ovat lähellä ja silloinkin vien lapsen paikalle itse.

Vierailija
14/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten voi olla tilanne, että ei tunne lapsen luokkakaverin vanhempia? Meillä on ollut sen verran useat talkoot koululla, varainkeruuta, retkiä jonne vanhemmatkin on osallistuneet ja vanhempainiltoja, että ekaluokan jälkeen oli kyllä aikalailla kaikken lapsen luokkalaisten vanhemmat ja osalla jopa isovanhemmat sen verran tuttuja, että hyvin tiesi millaisia tyyppejä ovat. 

Näin äkkiä se korona-aika unohtuu. Eikä vanhempainilloissa ole kuin kourallinen väkeä.

Vierailija
15/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 8-vuotias pyytää päästä yökylään, eikä vanhemmat soittele perään tarkistaakseen onko yökyläily ok, voinee olettaa, ettei lapsi ole kertonut suunnitelmistaan kotona tai kotona on joku asia pahasti pielessä.

Vierailija
16/16 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhututuille ja serkkulaan päästäisin, täysin tuntemattoman koulukaverin luo en.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän