Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Sähköautojen alamäki leviää yhä laajemmalla

Vierailija
24.10.2023 |

Polttomoottorien kysynnän hiipumisesta ei kuitenkaan mainita mitään, eli niille riittää vielä kysyntää. Varmasti sähköautojen huomattavasti kalliimpi hinta vaikuttaa. Osaltaan varmasti sekin että todennäköisesti ne joita sähköauto kiinnostaa, ovat jo hankkineet sellaisen. Mutta haluaa jatkaa polttomoottoreilla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/korkojen-nousu-nitisti-kysynnan-sahk…

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan vuosia sitten ennustin että ehkä 30-40% voi ostaa sähköauton, alkaako se jo olla täynnä eli muille ei enää kelpaa?

Vierailija
2/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoista kirjoitetaan tänä päivänä aivan joka mediassa. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=s%C3%A4hk%C3%B6auto

Halvimmat sähköautot maksavat kuitenkin yli 40000 euroa uutena. Aivan liian kallis hankinta näillä korkotasoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on, teslatkin laadultaan mitä sattuu eivätkä muutenkaan ole kaikkien saatavilla. 

Vierailija
4/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.

Vierailija
5/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.



 

 

Eikös niissä autopaikoissa ole sähkötolpat?

Vierailija
6/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.



 

 

Eikös niissä autopaikoissa ole sähkötolpat?

Lämmitystolpista on kesäisin katkaisut sähköt, niissä on lähes aina 2h ajastin, ja tehot (kaapelointi/sähkökeskukset) mitoitettu 600W kuormalle eli toisin sanoen suunniteltu noin 3A virralle. Tuolla virralla voi kestää 2 viikkoa ladata isoakkuinen sähköauto. Monilla taloyhtiöillä ei edes suunnitelmia alkaa kalliisti päivittämään latauskelpoisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eipä yllätä kun lähes kellään kerros/rivari-asujalla ei latausmahdollisuutta. Ei kukaan maksa kalliista autosta jolla joutuu viikottain menemään tuntikausiksi huoltsikan latausasemalle seisoskelemaan.



 

 

Eikös niissä autopaikoissa ole sähkötolpat?

Jos myynti sakkaa muualla maailmassa niin ei siinä auta että jollain Suomen minimarkkinoilla on tolpat.

Vierailija
8/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.  

Semmoiset vakioFUDit sieltä

Ilmastonmuutosuskonnon tärkein sakramentti on patteriauto.

Aamen.

Vierailija
10/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

 

 Monilla taloyhtiöillä ei edes suunnitelmia alkaa kalliisti päivittämään latauskelpoisiksi.

Jos tulee jotain autopaikkojen remonttia, niin sitten yli viiden autopaikan taloyhtiöissä on toteutettava valmius lataukselle. Mutta se tosiaan tulee eteen kun tekee muuta remonttia. Esim. Helen tekee sen valmiuden viiteen valmiiseen tolppaan n. 14250 €llä + alv, mutta kaipa niitä edullisempiakin tarjouksia on, erityisesti jos tekee jonkun isomman urakan yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automarkkinat on tosi epävarmat tällä hetkellä. Ei pysty yhtään sanomaan, että mitä käy parin vuoden sisällä.

Jos markkinoille alkaa kohta tulemaan autoja kehittyneemmillä akuilla niin nykyisten sähköautojen hinnat tippuu rajusti.

Tuntuu, että tällä hetkellä ollaan vähän jumissa noiden ajomatkojen kanssa. Useimmilla sähköautoilla pääsee kylmällä kelillä motaria vaan päälle 300km.

Vierailija
12/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.  

Semmoiset vakioFUDit sieltä

Oliko tuossa jotain, mikä ei pitäisi paikkansa? Pistäisin paljon enemmän luottoa synteettisiin polttoaineisiin ja vetyautoihin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

 

Oliko tuossa jotain, mikä ei pitäisi paikkansa? Pistäisin paljon enemmän luottoa synteettisiin polttoaineisiin ja vetyautoihin.

 

Ja valitat sähköautojen kalleudesta? Ei vaan käsitä, miten joku saa väännettyä nuo kaksi edullisemmaksi vaihtoehdoksi suoraan sähkökäyttään varrattuna. Ja olen kyllä myös nähnyt näitä "1,80 / litra vuonna 2025"-ennusteita. Ja totean, että uskon, kun näen.

Vierailija
14/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyvien sähköautojen hinnat ovat vielä turhan kovia, käytettyä ei uskalla ostaa ja halvemmat ovat niin huonoja, ettei niillä aja yhdellä latauksella kuin kauppaan ja takaisin. En ole edes varma mitä autojen sähköistymiselle tapahtuu, koska akkumateriaaleja ei välttämättä riitä koko maailman tarpeisiin. Enkä ole vakuuttunut siitä onko lasten orjatyönä kaivamat akkumateriaalit sen eettisempää toimintaa kuin öljybisnes.Mieli tekisi vaihtaa autoa, mutta taidan sinnitellä tuolla nykyisellä bensamallilla niin pitkään kuin se kulkee ja katsella mihin päin maailma oikein kääntyy näiden osalta.  

Semmoiset vakioFUDit sieltä

Oliko tuossa jotain, mikä ei pitäisi paikkansa? Pistäisin paljon enemmän luottoa synteettisiin polttoaineisiin ja vetyautoihin.

<

Eipä ollut väärin. Puhut ehkä lfp-akuista? Ei nekään ole ongelmattomia, ongelmien painopiste vain vaihtuu. Samoin solid statessa. Suurin ongelma on kuitenkin se, että tällä hetkellä tarjolla olevat sähköautot eivät yleisesti käytä näitä vaihtoehtoisia akkuteknologioita. Pitää odottaa kauan, ennenkuin muuttuu markkinoiden laajuisesti.