Voiko optikkoliikkeisiin mennä vaan katselemaan silmälasi-kehystarjontaa
... ja vasta jos mieleinen malli ja väri löytyy, varata ajan näöntarkastukseen? Viimeksi kun olin seuralaisena Instrumentariumissa, en todellakaan olisi löytänyt sieltä mieleisiä kehyksiä itselleni.
Missä liikkeessä ylipäätään teidän kokemuksen mukaan on parhaat valikoimat kehyksiä?
Kommentit (39)
Vierailija wrote:
Tietenkin voi.
Kannattaa käyttää myyjää apuna, minä en ainakaan itse löytäisi omin avuin sopivia kehyksia niiden tuhannen pokan joukosta.
Tuhat pokaa?? Myykö se mummotunneli kakkuloitakin??
Vierailija wrote:
Mutta miksi ei ostaisi kehyksiä siitä liikkeestä, josta ne saa ja menisi näöntarkastukseen ja hakemaan linssit paremmasta paikasta?
Mikä olisi tällainen "parempi paikka"?
Jos sulle on ilmainen näöntarkastus se kaikkein tärkein kriteeri, niin joko hankit sen ilmaisen reseptin jostakin etukäteen, TAI menet ensisijassa katsomaan rillejä sinne liikkeeseen, jossa tiedät olevan ilmainen näöntarkastus. Ja sitten yrität löytää sieltä jotkut kivat lasit ja otat sen ilmaisen näöntarkastuksen.
Kaikissa liikkeissä ei ole ilmaista näöntarkastusta, vaikka ostaisi sieltä lasit. Minulle se on kuitenkin yks hailee, kun sopivia laseja on muutenkin vaikea löytää, ja lasit ostetaan moneksi vuodeksi ja niitä pidän päässä joka päivä.
Itse menen kiertämään liikkeet ilman mitään reseptiä. Usein sanon, että haluan katsella itse, ja joskus pyydän palvelua. Sitten jos sopivat lasit löytyvät, kysyn, onko heillä näöntarkastusta. Joskus näöntarkastukseen pääsee heti siltä seisomalta, joskus sovitaan aika eri päivälle.
Mitä tarkemmat kriteerit sinulla on, sitä parempi on pyytää myyjän apua. Jos menen ilman mitään kriteerejä, en todennäköisesti tykkää niistä laseista, joita myyjä ehdottaa sovittelemaan. Mutta turha sinun on yksin kahlata koko myymälää jos tiedät haluavasi "vaaleanpunaiset lasit normaalia kapeampaan päähän".
Vierailija wrote:
Voit hakea sen ilmaisen näöntarkastuksen haluamastasi liikkeestä ja kävellä sen tutkimustuloksen kanssa viereiseen liikkeeseen tilaamaan ne haluamasi lasit.
Kaikki ilmaiset optikot eivät anna tutkimustuloksia mukaan, jos ei osta samasta liikkeestä silmälaseja.
Vierailija wrote:
Kannattaa katsoa kehyksiä ikkunan takaa ja kun löytää mielenkiintoiset, menee suoraan sinne. Voi ehtiä melkein perille ennen kuin ”Voinko auttaa” kuuluu niskasta.
Naurettavaa tällainen myyjiltä piileskely.
Kun myyjä kysyy "voinko auttaa!?", niin voi vastata ihan vaan katselevansa ja kysyvänsä jos tarvitsee apua.
Vierailija wrote:
Jos sulle on ilmainen näöntarkastus se kaikkein tärkein kriteeri, niin joko hankit sen ilmaisen reseptin jostakin etukäteen, TAI menet ensisijassa katsomaan rillejä sinne liikkeeseen, jossa tiedät olevan ilmainen näöntarkastus. Ja sitten yrität löytää sieltä jotkut kivat lasit ja otat sen ilmaisen näöntarkastuksen.
Kaikissa liikkeissä ei ole ilmaista näöntarkastusta, vaikka ostaisi sieltä lasit. Minulle se on kuitenkin yks hailee, kun sopivia laseja on muutenkin vaikea löytää, ja lasit ostetaan moneksi vuodeksi ja niitä pidän päässä joka päivä.
Itse menen kiertämään liikkeet ilman mitään reseptiä. Usein sanon, että haluan katsella itse, ja joskus pyydän palvelua. Sitten jos sopivat lasit löytyvät, kysyn, onko heillä näöntarkastusta. Joskus näöntarkastukseen pääsee heti siltä seisomalta, joskus sovitaan aika eri päivälle.
Mitä tarkemmat kriteerit sinulla on, sitä parempi on pyytää myyjän apua. Jos men
Ei mulle ole ilmainen näöntarkastus tärkein asia, en edes mainitse koko ilmaista näöntarkastusta aloituksessa. Ne haluamani lasit on se tärkein asia, mitä aihe koskee.
Tee niinkuin muutkin.
Tilaa pokat ja linssit netistä, reseptin saat somesta kun kyselet esim tiedoilla "kauas näen hyvin, lähelle en kauheen, millaiset lasit tarviin, oon 33v help!"
Sitten kun huomaat ettei nettiostos mennyt ihan kohdilleen, mene johonkin instrumentariumiin kysymään voisko ne säätää sun kakkuloita ja linssejä vähän, ilmaiseksi tietenkin.
Sitten kun kieltäytyvät, hauku Instru netissä kuinka on surkeaa palvelua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä tarkemmat kriteerit sinulla on,
Mikä tässä sitten on edes ongelmana? Saako vaatekauppaan mennä "vain katselemaan", vaikka myyjä tulee sanomaan "hei voinko auttaa?" Saako lelukauppaan mennä "vain katselemaan"? No tottakai saa. Ei se optikkoliike ole mikään virasto, jossa on "pakko ottaa" yhtään mitään. Hassu kysymys.
Totta kai voi. Minulla on kapeat kasvot ja sopivia laseja ei löydy juuri koskaan. Ikinä en ole näöntarkastuksesta maksanut. Lasit ollut jo 40 vuotta.
Ostin juuri uudet lasit ja kiersin sitä varten kaikki kauppakeskuksen optikkoliikkeet. Niitä oli viitisen kappaletta. Otin kaverini mukaan (hän on alaa vaihtanut optikko :D) ja joka liikkeessä kerroin heti myyjälle mitä haen. Ei liikkeissä ollut mun kriteereillä kuin ihan max 2-3 lasit jotka oli sinnepäinkään ja edes jotenkin oikean kokoiset (minulla on ärsyttävästi sen levyinen naama, että vain pienemmästä päästä olevat naisten lasit on sopivia). Kun laikki oli tsekattu, kävin vielä kokeilemassa parit sopivimmat lasit uusiksi. Lopulta yhdet kehykset oli selvästi parhaat, joten otin sitten kyseisestä liikkeestä sen näöntarkastuksen seuraavalle päivälle ja tilasin lasit. Ei tuohon sovitteluun tainnut mennä kuin vähän päälle tunti, vaikka niissä liikkeissä oli varmaan 5000 lasit yhteensä. Turha olisi ollut itse tihrustaa joka hylly läpi.
Niilllä on usein tapana pantata sitä näöntarkastuksen tulosta, niin silmälaseissa kuin piilareissakin. Haluavat vaivihkaa saada sinut ostamaan sieltä ja vasta sitten antavat tulokset. Perusolettavat siis, että tietenkin ostat sieltä. Muuten näöntarkastus on yleensä maksullinen jos ei osta samasta liikkeestä. Netissä on parempi valikoima ja nykyään ne ovat ihan laadukkaitakin.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille 😊 Menen siis kiertelemään. Ja tosiaan mikään maksuton näöntarkastus ei itselleni ole nyt tarpeen eikä välttämätöntä, voin kyllä siitä maksaakin, jos vaan löydän mieleiseni lasit. Omaan päähäni onneksi menee vaikka millaiset, mutta itse en kelpuuta kuin tietynlaiset ja väriset. ap
Vierailija wrote:
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille 😊 Menen siis kiertelemään. Ja tosiaan mikään maksuton näöntarkastus ei itselleni ole nyt tarpeen eikä välttämätöntä, voin kyllä siitä maksaakin, jos vaan löydän mieleiseni lasit. Omaan päähäni onneksi menee vaikka millaiset, mutta itse en kelpuuta kuin tietynlaiset ja väriset. ap
Katso ensin netistä valikoimaa alustavasti ja aloita niistä liikkeistä, joissa voisi olla jotain kiinnostavaa. Jostain ei-ketjuliikkeistä voi myös löytyä oikeanmalliset ja väriset lasit.
Vierailija wrote:
Niilllä on usein tapana pantata sitä näöntarkastuksen tulosta, niin silmälaseissa kuin piilareissakin. Haluavat vaivihkaa saada sinut ostamaan sieltä ja vasta sitten antavat tulokset. Perusolettavat siis, että tietenkin ostat sieltä. Muuten näöntarkastus on yleensä maksullinen jos ei osta samasta liikkeestä. Netissä on parempi valikoima ja nykyään ne ovat ihan laadukkaitakin.
Ilmaisen näöntarkastuksen ehdoissa on yleensä, että maksuton näöntarkastus kun ostat lasit tms. Ei silmälasiliike ole mikään ilmainen terveysasema, vaikka jotkut niin luuleekin.
Vierailija wrote:
Voit hakea sen ilmaisen näöntarkastuksen haluamastasi liikkeestä ja kävellä sen tutkimustuloksen kanssa viereiseen liikkeeseen tilaamaan ne haluamasi lasit.
No voit toki periaatteessa, vähän vastaavasti kuin voit syötyäsi kävellä ravintolasta ulos maksamatta laskua.
Olen valinnut optikkoliikkeen mihin menen hinnan ja kehysvalikoiman perusteella. Eli hyvin voit ensin käydä katsomassa missä mieluisimmat kehykset.
Vierailija wrote:
Tietenkin voi.
Kannattaa käyttää myyjää apuna, minä en ainakaan itse löytäisi omin avuin sopivia kehyksia niiden tuhannen pokan joukosta.
Riippuu paljon myyjästä onko apua vai lähinnä haittaa.
Humoristinen kommenttini siitä etten halua myyjää avuksi, johtuu siitä että jos menen ja sanon haluavani tämän malliset vihreät kehykset, ja sellaisia ei ole, niin tottakai myyjä alkaa kaupata muita kehyksiä "jotka oijoi sopisi sulle niin hyvin!".
Helpommalla pääsisi kun ei olisi niitä myyjiä siellä 😉 Mutta osaan tottakai sanoa, että en tarvitse nyt apua kiitos.
Ap
Ehdot on yleensä merkitty hyvin näkyviin. Monessa on, että 0 € lasien ostajille mutta osassa on, että 0 € kaikille. Eikä se 30 € nyt muutenkaan ole paha hinta.