Mistä alkoholismiin apua anonyymisti
Mitään AA-jeesustelukerhoa ei kannata tarjota.
Haluan jonkin lääkehoidon joka vie himon alkoholiin. Mutta en halua että työnantaja, perhe, tuttavat yms. tietää asiasta. Voin myöntää alkoholismin itselleni, mutta en muille. Työterveys ei kuulosta hyvältä ettei asia leviä työnantajalle ja kunnallisella puolella jää merkintä kantaan.
Miten tämän voi hoitaa anonyymisti?
M45
Kommentit (50)
Luuletko todella että pakkomielteesi päihtymiseen katoaa jonkin naltreksonin tai esim. antabuksen myötä. Jos näin olisi tässä maassa ei olisi yhtäkään juoppoa. Olet siinä vaiheessa kun juominen aiheuttaa jo vakavia ongelmia mutta et ole valmis tekemään mitä tahansa ja sen se vaatii. Tulet hakkaamaan päätäsi seinään vielä pitkään tuolla tyylillä
Lähinnä nyt ihmettelen, että kuinka tyhmien ihmisten kanssa asut, jos ongelma ei ole heidän tiedossa. Yleensä lapset ja puoliso ovat kyllä tietoisia ongelmasta ennen kuin alkoholisti on itse valmis asian myöntämään ja töissäkin sellaiset, jotka eivät ole pumpulissa kasvaneet, huomaavat kenelle alko maistuu. Harvemmin se ongelma lähipiirille ja työkavereille yllätyksenä tulee. Harmi, että koet avun hakemisen leimaavana. Ajattelisin itse ihan toiselle tavalla, koska oma terveys on tärkein - ei se mitä muut ajattelevat.
Vierailija wrote:
Lähinnä nyt ihmettelen, että kuinka tyhmien ihmisten kanssa asut, jos ongelma ei ole heidän tiedossa. Yleensä lapset ja puoliso ovat kyllä tietoisia ongelmasta ennen kuin alkoholisti on itse valmis asian myöntämään ja töissäkin sellaiset, jotka eivät ole pumpulissa kasvaneet, huomaavat kenelle alko maistuu. Harvemmin se ongelma lähipiirille ja työkavereille yllätyksenä tulee. Harmi, että koet avun hakemisen leimaavana. Ajattelisin itse ihan toiselle tavalla, koska oma terveys on tärkein - ei se mitä muut ajattelevat.
Tämä on kyllä harvinaisen totta. Itsekin puolisoni alkoholinkulutusta seuranneena odotin lähinnä sitä, milloin puoliso myöntää asian itselleen. Reilun vuoden häntä janotti vielä sen jälkeen kun olin itse havahtunut puolison alkoholinkäyttöön. Eräänä iltana tänä vuonna puoliso sitten kertoi minulle, ettei juominen ole ollenkaan hallinnassa ja minä lupasin häntä tukea, kun hän hakee apua. Nyt hän käy yksityisessä päihdehoidossa ja ottaa päivän kerrallaan. Hän ei myöskään käy AA:ssa vaikka kokouksia on myös zoom-versioina tarjolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos vaan myöntäisit reilusti ja lompsisit sinne työterveyteen.
En todellakaan.
M45
Ymmärrettävä valinta. Terveys- ja sosiaalikoneiston suhde alkoholiin on jotenkin sairas.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lähimmillään apu näkyy vessan peilistä. Ei ole mitään ihmelääkkeitä tai poppakonsteja. Vain hyvin hyvin pieni osa päihderiippuvaisista selviytyy kuiville (asia jota nämä minnesota yms. laitokset eivät mielellään korosta). Exä dokasi jopa yhtä aikaa kun sai nestemäistä antabusta valvotusti. Tärkeinä on päihderiippuvaisen oma motivaatio. Se minkä kukin mieltää itselleen toimivaksi tukihoidoksi, on oma valinta. Työnantajalla on velvollisuus ohjata hoitoon. Sen jälkeen seuraa 2 vuoden tarkkailujakso, jonka kuluessa kenkä heilahtaa pienimmästäkin syystä.
Työnantaja ei tiedä tästä eikä ole tarkoitus että tulisikaan tietämään. Haluan saada itseni kuiville ennen kuin muut huomaavat.
Eli motivaatiota on, mutta haluan tehdä sen anonyymisti.
M45
Suomessa et voi mitenkään laillisesti saada reseptilääkkeitä nimettömästi. Vaihtoehtoja lääkkeiden saantiin on äkkiseltään kolme: 1) menet lääkäriin Suomessa, 2) menet lääkäriin jossain muussa maassa ja kirjaukset eivät tule Suomen järjestelmään (lääkkeetkin pitää silloin hankkia muualta) tai hommaat lääkkeet laittomasti. Fiksuinta olisi toimia vastuullisesti ja ottaa apua vastaan ihan Suomen järjestelmästä. Ei se tieto sieltä minnekään työnantajalle mene.
Erilaisia vertaistukiryhmiä yms on sitten ihan anonyymeja. Muitakin kuin AA ja eivät ne AA-ryhmätkään ole kovin uskonnollisia. Eivät ainakaan kaikki.
Maksuton kokeilupainike löytyy välillä selaamalla hiukan alas. Suositan hakemaan kaupasta kynää sekä vihon. Kirjaa ylös avainsanoja. Peruuta triali ajoissa. 0e maksaa
https://www.amazon.com/I-Used-to-Be-Miserable-F-ck-audiobook/dp/B07HCQ4…
https://www.amazon.com/Healing-Addicted-Brain-Revolutionary-Science-Bas…
https://www.amazon.com/10-Day-Alcohol-Detox-Plan-Drinking/dp/B08LZLD9H3…
https://www.amazon.com/Cure-Alcoholism-Medically-Eliminate-Addiction/dp…
https://www.amazon.com/Alcoholics-AAWS/dp/1893007162/ref=mp_s_a_1_15?cr…
https://www.amazon.com/Alcohol-Lied-to-Me-New-Edition-audiobook/dp/B00H…
Aivan äärilaitaan ei kannata heittäytyä, ihmisellä pitää olla jokin pahe. Kahvi ei riitä täällä ja nikotiini närästää. Harrastan siis yrttiä paheenani (hui!)
Diagnoosit seuraavat aina, vaikka käynnit piilottaisit. Jos joudut esim. leikkaukseen ym. arvaa kuinka käy PKV lääkkeiden suhteen.
Työnantaja näkee lääk.tod. jos olet poissa asian vuoksi, koodi on helppo tsekata.
Eiran sairaalan katkolle jos on tonneja ylimääräistä. Jos ei ole niin talviloma muualle, esim. Viroon
Vierailija wrote:
Avun hakeminen tällaiseen on todella leimaavaa. Olet sen jälkeen muiden silmissä ikuisesti alkoholisti. Olen nähnyt näitä tapauksia ja itse en halua sellaiseksi.
Tokihan perhe tajuaa että kuppi maistuu, mutta toistaiseksi se mikä heille näkyy on ns. normaaleissa rajoissa.
Todellisuus on toisenlainen ja siksi haluan päästä tästä eroon, mutta siististi ilman mitään numeron tekemistä asiasta.
M45
Vierailija wrote:
Luuletko todella että pakkomielteesi päihtymiseen katoaa jonkin naltreksonin tai esim. antabuksen myötä. Jos näin olisi tässä maassa ei olisi yhtäkään juoppoa. Olet siinä vaiheessa kun juominen aiheuttaa jo vakavia ongelmia mutta et ole valmis tekemään mitä tahansa ja sen se vaatii. Tulet hakkaamaan päätäsi seinään vielä pitkään tuolla tyylillä
Olen valmis tekemään, mutta en mitä tahansa. Esimerkiksi en ole valmis kuuluttamaan maailmalle että olen alkoholisti. Se ei muille kuulu. Ja ei missään sanota että hoitoennuste paranisi sillä että asiaa toitotetaan ympäriinsä.
M45
Tilaa pillerit netin kautta ulkomailta. Se on ainoita suunnilleen anonyymejä keinoja.
Ap:lta erittäin hyvä kysymys, joka varmasti koskee useampia kuin äkkiseltään luulisi!
Pohjalle on valitettavasti vielä matkaa, se näkyy tästä aloituksesta.
😅 Haluat LÄÄKKEEN joka vie himon alkoholiin, ok
Vierailija wrote:
Minäkin opastaisin juomaan vielä vähän, että oikeasti pääsisi edes AAn ensimmäiseen askeleeseen.
Vasta pohjalta pääsee ylöspäin. Voimia valitsemallasi tielle!
Vierailija wrote:
Minusta aloituksessa näkyy se, että ap on ensimmäistä kertaa ns. ääneen todennut, että liikaa kuluu juomaa ja enemmän kuin itsekään haluaisi menevän. Mikä on vain ja ainoastaan hyvä asia, että tunnistaa liikakäytön.
Ap vaikuttaa päättäväiseltä, mikä sekin on hyvä juttu. Se voi kylläkin johtua siitä juuri tänään, että on maanantai ja takana hyvinkin kostea viikonloppu joka ei meinannut katketa ollenkaan. Puhumattakaan olotiloista.
Jos tosiaankin tuntuu siltä, että tarviit jotain lääkettä tueksi, niin sit pitää vaan mennä lääkäriin. Itse suosittelisin jotain mummojen suosimaa kylpylää Virossa, jossa on myös lääkäri paikalla. Sinne eka tommonen 7-10 päivää kuivumaan ja saamaan aineenvaihdunta taas kuntoon. Unta ja ulkoilua. On hyvä päästä pois kotiympyröistä, joissa sulla on rutiinit ja vahvat toistot tilanteissa joissa juot. Siitä sit pikkuhiljaa saamaan itselle juominen hallintaan. Eikä niin päin, että juoma hallitsee sinua.
Olisihan se mukavaa ja hienoa jos alkoholismista tai juomahimosta voisi näppärästi päästä eroon pillerin nappaamalla, ja vielä ihan anonyymisti. Valitettavasti tällaista ihmelääkettä ei ole olemassa, koska alkoholista luopuminen vaatii aina omia henkisiä ponnistuksia, ja yksin taistelu on todella vaikeaa ja onnistuu äärimmäisen harvalta. Ne lääkkeet voi olla tukena lopettamisessa, siis jos uskaltautuisit sen reseptin hankkimaan. Ei ole olemassa taikasauvaa, jota heilauttamalla saat alkoholin himon pois. Eli etsi nyt ensin vaikka anonyymisti vertaistukea netistä, paihdelinkki.fi esimerkiksi. Ja unohda haaveet ihmepilleristä. Ala tekemään töitä asian eteen jos lopettaminen on sinulle tärkeää. Läheisesihän siis epäilemättä jo tietävätkin ongelmastasi, mutta sinun ei ole mikään pakko siitä heidän kanssaan puhua jos et halua.
itsellä on toiminut vähentäminen, eli saan juoda tietyn määrän alkoholia kerrallaan ja tiettyinä viikonpäivinä. Jos alan lipsua näistä omista säännöistäni, teen itselleni kurinpalautuksen ja palaan sääntöjä noudattamaan. En kokonaan halua lopettaa, mutta pelkään alkoholiongelman pahentumista sen verran paljon, että pystyn suurimman osan aikaa näitä sääntöjäni noudattamaan. Näin olen jo vuosia toiminut. Puolison kanssa en juomisestani juttele.
Ei sellaista ihmepilleriä ole olemassa. Isälläni oli antabus, joi silti. Se riippuvuus on korvien välissä, fyysinen riippuvuus on se pienempi paha.