Mistä löytää hyvä terapeutti? Nuorelle, jolla masennusta ja itsetuhoisuutta
Kuntoutuminen on nyt siinä vaiheessa, että voidaan alkaa etsimään terapeuttia (Kelan tukemana). Mutta täälläkin moni on kirjoittanut, että terapia tuhosi elämän tai aiheutti jotain muuta hirvittävää. Ymmärrän, että terapiassa vaikuttaa vahvasti henkilökemia potilaan ja terapeutin välillä. Mutta mistä voi oikeasti tietää, että terapia saa aikaan kuntoutumista ennemmin kuin pahaa (tai vain turhaa rahan menoa)?
Kokemuksia erityisesti omien lasten terapiasta kuullaan mielellään.
Kommentit (30)
Ihmettelen, jos tähänastinen hoitotaho jättää asian perheen itse hoidettavaksi. Kyllähän psykoterapiasuuntaus ja muut pätevyyteen liittyvät seikat ovat aivan oleellista tietoa, jonka voi ja joka pitää kertoa potilaalle/perheelle. Tämä tieto myös on olemassa, vaikka turhaan on joskus kainoutta "mainostaa" ketään.
Terapeutti on se ukko tai lesbo joka hokee loputtomiin seuraavaa:
- Kerro lisää
- Miltä susta nyt tuntuu
- Miltä susta silloin tuntui
- Kerro lapsuudestasi
Vierailija wrote:
Olen tarvinnut vuosia ja vuosia ja vuosia paljon paljon psykoterapiaa etenkin massiivisiin lapsuustraumoihini, ja omasta kokemuksesta voin sanoa seuraavaa: a) tärkeintä on oma halu parantua, b) toiseksi tärkeintä on psykoterapeutin kanssa sopivat kemiat sekä psykoterapeutin ammattitaito, ja c) kolmanneksi on sitouduttava pitkään, kivuliaaseen ja vaikeaan psykoterapeuttiseen prosessiin.
Unohdit
d) Kela maksaa sen huuhaan.
Terapia on aika heikon tasoista hoitoa.
Harmi että häirikkö tai häiriköt löysivät tämänkin ketjun aloituksen :( Eihän täällä nykyään mikään keskustelu pysy asiallisena, kun kroonisesta pään aukomisesta kärsivät tulevat spämmäämään...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen tarvinnut vuosia ja vuosia ja vuosia paljon paljon psykoterapiaa etenkin massiivisiin lapsuustraumoihini, ja omasta kokemuksesta voin sanoa seuraavaa: a) tärkeintä on oma halu parantua, b) toiseksi tärkeintä on psykoterapeutin kanssa sopivat kemiat sekä psykoterapeutin ammattitaito, ja c) kolmanneksi on sitouduttava pitkään, kivuliaaseen ja vaikeaan psykoterapeuttiseen prosessiin.
Unohdit
d) Kela maksaa sen huuhaan.
Valivalivali 🙄
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Massiivisiin lapsuustraumoihin"🤣
Heittivätkö ne sun penaalin neljännellä luokalla roskiin? Ja "kiusasivat"😆
Koulukiusaaja ilmoittautui. Juu, ei siksi, että joku kateellinen kusipää heitti penaalin roskiin vaan jotain samantyyppistä, mikä teki sinusta tuollaisen.
Mielestäni naisterapeutti parempi. Ja iältään korkeintaan keski-ikäinen. Terapeutteina toimii myös yllättävän iäkkäitä. Ja suuntautuminen kannattaa miettiä, olisiko kognitiivinen terapia ?
Tutustumiskäynneillä kannattaa käydä.
Yhtä hyvin voit jutella tekoälyn kanssa