En ymmärrä miksi Lappia hehkutetaan, vaikka Keski ja Itä-Suomesta löytyy paljon kauniimmat luontomaisemat
Kommentit (44)
Jaa. Ite muutin Jyväskylästä takaisin kotiseudulle Lappiin. Jyväskylässä on kauniit maisemat varsinkin silloisen kotini Säynätsalon ympärillä.
Jostain syystä kaikki sellainen epämääräinen stressi ja ankeus jäi kun tulin takaisin Lappiin kotiin. Työpaikkakulttuurikin on paljon rennompi "ei sole poka nii justiinsa" ja tarve ostella jatkuvasti kaikkea turhaa jäi myös.
Nyt katselen mökkiä jonka ostaisin täältä tämän kotini lisäksi.
Ei enää ikinä Lapista etelämmäs.
Varmaan se suuruus ja avaruus.
Mutta oma sielunmaisemani on Suomen saaristot 💖
Vierailija wrote:
Jaa. Ite muutin Jyväskylästä takaisin kotiseudulle Lappiin. Jyväskylässä on kauniit maisemat varsinkin silloisen kotini Säynätsalon ympärillä.
Jostain syystä kaikki sellainen epämääräinen stressi ja ankeus jäi kun tulin takaisin Lappiin kotiin. Työpaikkakulttuurikin on paljon rennompi "ei sole poka nii justiinsa" ja tarve ostella jatkuvasti kaikkea turhaa jäi myös.
Nyt katselen mökkiä jonka ostaisin täältä tämän kotini lisäksi.
Ei enää ikinä Lapista etelämmäs.
Oletkin sieltä syntyjäsi. Matkailijoille kuitenkin eri asia.
En ymmärrä minkälainen v a j a k k I haluaa tukea Lapin joulupukkipdfelinkeinoa. Pitäisi muuttaa parkkipaikaksi koko Lappi, ai niin sehän on jo parkkipaikka. Imee veronmaksajien rahat.
En minäkään koe Lapin luontoa mitenkään viehättävänä. Ei herätä lainkaan ihailua. Rakastan järvimaisemaa. Sen sinisyys ja luonnon vihreys siinä ympärillä saa lumoamaan minut yhä uudestaan ja uudestaan.
Monelle tässä ketjussa järvimaisema ja Lappi vaikuttavat olevan vastakohtia. Suosittelen käymään vaikka Inarinjärvellä.
Aina kun Lapissa ja Kuusamossa päin liikkuu alkaa ahdistamaan se viheliäinen köyhyys. Joka torpan pihalla joku kaamea 30v ikäinen corolla ja tuntuu että hetkenä minä hyvänsä sieltä torpasta ryntää pihalle joku naikkonen ja perässä ukko haulikon kanssa. Toisaalta näinhän se ruukaa turismi asiat ajaa vähän jika puolella maapalloa. Paikalliset kituuttaa, turistit rällää ja törsää ja muutama paikallinen matkailuparoni käärii hynät.
Lapissa on se ero esim länsi/lounais-suomen saaristoon ja itäsuomen järvimaisemiin että Lappi ei ole täyteen asutettu, nuo edellämainitut ovat täynnä kesämökkejä.
Itse asun merenkurkun maailmanperintösaariston lähellä mutta se on täynnä kesämökkejä. Lapissa viihdyn koska siellä on oikeasti laajalti tyhjää.
Tykkään molemmista. Olennaista on päästä korkealle ja nähdä kauas, oli se sitten Kolilta tai Taivaskerolta avautuva maisema. Eteläisemmässä Suomessa ei pääse samanlaiseen erätunnelmaan kuitenkaan kuin Lapissa - vaikka itse olenkin vaeltanut vain merkityillä reiteillä.
Ja sit kun moitit että on hieman kallis tämä 500eur/h moottorikelkkavuokra, niin nämä paikalliset kausityöntekijät tuumaa leveesti että onhan se jos ei ole rahaa. On naurussa pitelemistä.
Lapissa minua viehättää tunturit ja varsinkin käsivarren Lappi. Ei mua kiinnosta ne loputtomat kuusimetsät. Metsää on etelä suomessakin katseltavaksi tarpeeksi. Onhan Lapissa komeita maisemia mutta luonto on muuten varsin köyhää.
Vierailija wrote:
Asetelma on muuttunut surullisesti. Ennen Lapissa kävi kylässä omassa kotimaassaan, missä kaikki olivat suomalaisia, myös saamelaiset. Ostimme neljän tuulen hatun, noitarummun ja käsitöitä muistoksi matkalta, rinteessä monilla oli tuo hattu päässä, kunnianosoituksena Lapille. Lapista tehtiin kirjoja ja se innoitti taiteilijoita ja etenkin muotoillijoita. Haaveilimme jopa omasta mökistä Lapissa. Sitten kaikki muuttui. Nyt koin olevani Lapissa kuin vieraassa maassa, johon en ole tervetullut ja jonka artesaanien tuotteita saan kyllä ostaa, mutten käyttää. Kaikessa pitää olla tarkkana, etten loukkaa ketään. Siksi ihmiset pakkautuvat Leville eivätkä enää kohtaa aitoa Lappia. Vika ei ole ihmisissä, vaan ideologiassa, joka meidät jakoi kuvitteellisiin sortajiin ja sorrettuihin.
Saamelaisten perinneasu pääsi erääseen kuuluisaan nettipeliin, jolla on pelaajia ympäri maailman.
Sen sijaan että olisivat ottaneet sen kunnianosoituksena, vetivätkin herneet nenään- ja vaativat asun poistamista pelisarjasta kokonaan!
Itse aiheeseen: Lappi on tylsä. Itä-Suomi on kaunis ja rehevä.
Minua saattuu viehättämään erityisesti avotunturi ja laaja alue jossa ei ole välttämättä yhtään mitään. Kiveä ja joku ankea varpu siellä tai täällä. Jos oikealla ja vasemmalla nousevat tunturit ja itse kulkee alhaalla niin on kaunista. Kun nousee ylös ja näkee kauas sitä kaikkea karua ja kasvamatonta kivierämaata, niin sekin on kaunista. Käsivarren erämaa on suosikkini.
Muotkatunturien erämaassa maassa kasvaa enemmän varvikkoa ja tuntuu kuin kävelisi lattiamatolla. Ja kilometritolkulla on vain jänkämattoa ja siellä täällä yksinäinen mänty tai vähän koivikkoa. Tykkään. Jopa enemmän kuin metsäisestä maisemasta. Joten mielimaisemansa kullakin.
Aiemmin tuli käytyä Lapissa lomailemassa mutta ei enää vuosiin. Lapin ihmiset pilasivat käytöksellään koko Lapin. Erittäin itsekkäitä ja tylyjä ihmisiä. Etelä-Suomen pitäisi lopettaa lappalaisten elättäminen heti. Tulkoot toimeen omillaan.
Lapin ja Kuusamon alueen rauhallisuus on ihanaa ja karuus on kaunista. Sinne on hyvä pötkiä joskus pakoon tätä etelän ihmishelvettiä.
Vierailija wrote:
Monelle tässä ketjussa järvimaisema ja Lappi vaikuttavat olevan vastakohtia. Suosittelen käymään vaikka Inarinjärvellä.
Juu. Kolilta kotoisin olevana koen Inarinjärven olevan aika samantyyppinen kuin Pielinen. Ja sattuneesta syystä ei ne Lapin korkeuserot niin suurta wau-fiiilistä aiheuta. Tosi samannäköistä kuin meillä päin. Oikeastaan vasta lähempänä Utsjokea (ja Norjassa) alkaa näyttää erilaiselta. Tylsää pitkää korputaivalta on Lapissa enemmän kuin meillä. Ihan hienoa seutua on Lappi kyllä.
Varmaan makuasia, omasta mielestä Lappi on ihan hieno paikka mutta jollakin tapaa vieraan tuntuinen vaikka olenkin monesti käynyt, itsellä sielu lepää kotiseuduilla Etelä-Suomen peltomaisemissa
makuasioita. saat olla itseki mitä mieltä haluat.
Lappi on karu ja kaunis, siellä kauneinta on avaruus. Ehkä hienoimmat luontoelämykset olen itse kokenut Kainuussa. Kainuun loppumattomat ja synkät havumetsät, välissä aina joku kimmeltävä ja kaunis mutta samalla yksinäisyydessään hieman uhkaavalta tuntuva järvi. Kainuussa koin olevani keskellä ei-mitään ja itselleni todella vieraassa ympäristössä
Omat lempimaisemani tulevat silti aina olemaan Keski-Uudenmaan rauhalliset ja lempeät eteläsuomalaiset peltomaisemat, joita halkovat verkkaiset vaatimattomat purot ja joet. Täällä on minun kotini.
Suomen kaunein paikka on Koli, niin kesällä kuin talvellakin.
T. Stadin setä