Olen nyt kolmisen kk joka ilta käyttänyt hammasväliharjaa
Ja hammaslankaa. Onko tämä ihan turhaa panostamista vai hyödyllistä? Riittäisikö harvemminkin? Vai pidänkö tämän rutiinin?
Kommentit (12)
Hammashygienisti sanoi muutama vuosi sitten, että hampaiden välien puhdistuksessa kolme kertaa viikossa riittää, mutta se on ehdoton minimi. Kertoi siis jostain tutkimuksesta jossa oli havaittu että tuo tahti pitää hammaskiven ja tulehduksen poissa hammasväleistä.
Tee vain joka päivä jos vain jaksaa. Kyllä se hyväksi on päivittäin, mutta ei ne hampaat heti mätäne jos joskus unohtuu.
Teen illalla sängyssä lukiessani, siitä on tullut nyt jo tapa. Mietin vaan, ettei tämä aiheuta vaikka jotain hallaa, kun on jokailtaista. ap
Hammasvälit puhtaat. Mites jalkoväli?
Vierailija wrote:
Teen illalla sängyssä lukiessani, siitä on tullut nyt jo tapa. Mietin vaan, ettei tämä aiheuta vaikka jotain hallaa, kun on jokailtaista. ap
Jos sen oikein tekisi, niin välit pitäisi puhdistaa ensin ja sitten vielä se normaali hampaiden harjaus
Kyllähän kova ja ehkä osaamaton hammasvälien rassaaminen voi myös vahingoittaa ikeniä. Esim hammastikulla voi tökkiä ikeneen.
Sellainen silikoninen puhdistusväline on paras, sillä ei voi tehdä vanhinkoa. Niissä vanhanaikaisissa hammasväliharjoissakin on terävä metallinen pää.
Samaten hampaita ei saisi harjata kovalla harjalla, sillä saa aikaiseksi ikenien vetäytymisen eli hammasluu voi paljastua se on herkkä kipuilemaan.
Nuot huomioitava, jos aikoo pitää hampaansa vielä vanhuksenakin..
Mulla on pehmeä hammasharja. Käytän silikonista hammasväliharjaa. Mutta joo, muutan järjestystä eli ensin hammasvälit, sitten hampaiden harjaus. Hyvä, kun kysyin, jotain oli kuin olikin siis pielessä. Kiitos! ap
Vierailija wrote:
Hammasvälit puhtaat. Mites jalkoväli?
Entäs sulla varpaanvälit? Mauton tollo!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos sen oikein tekisi, niin välit pitäisi puhdistaa ensin ja sitten vielä se normaali hampaiden harjaus
No totta helkkarissa käyn ne sitten vielä harjaamassa. Siinä lukiessa se tikutus ja lankaus menee kuin huomaamatta.
Varmasti hyvä juttu. Itse olen nyt vuoden ajan langannut hampaat joka aamu. Verenpaine on laskenut ja poskiontelotulehduskierre on kadonnut.
Vierailija wrote:
Hammashygienisti sanoi muutama vuosi sitten, että hampaiden välien puhdistuksessa kolme kertaa viikossa riittää, mutta se on ehdoton minimi. Kertoi siis jostain tutkimuksesta jossa oli havaittu että tuo tahti pitää hammaskiven ja tulehduksen poissa hammasväleistä.
Vanhaa tietoa. Suositus on päivittäin.
Niin, mitä luulette? Turhaa jatkuvaa rassaamista? ap