Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotiaille sopiva leffa?

02.09.2008 |

Osaisko joku suositella 2-vuotiaille sopivaa leffaa? Ajattelin järjestää serkuksille meillä kotona "baby bion", mutta nyt en keksikään, mikä voisi olla sellaista kivaa katsottavaa, jota myös aikuisten olis kiva katsoa. Noi pienethän ei välttämättä jaksa mitään katsoa kauaa, joten ei haittaa, vaikka elokuvaa ei nähtäisikään loppuun asti. :) Mutta pelottava se ei saa olla. Mietin tota Röllin sydäntä, mutta kun katsoin sitä traileria niin se vaikutti aika jänskältä.

-Q-

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksivuotiaamme (2,5) jaksoi kyllä katsoa Muumipeikko ja pyrstötähti -elokuvan, mutta oli selkeästi uupunut sen jälkeen. Isi pääsi laittamaan ; )

Itse suosin lyhyempiä piirrettyjä ja animaatioita. Loistavia mielestäni aloittaa, ei mitään pelottavaa, mutta silti lapsia kiinnostavia aiheita tai ainakin meillä on toiminut ovat: Napero, Postimies Pate, Maisa ja Pipsa-possu. Ihan ehdoton hitti on 20 min. kestävä Mikki-hiiren kerhotalo

Vierailija
2/13 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä siinä on todella pelottavia muutamat kohtaukset voimakkaine äänitehosteineen. en ihmettele että ikäsuositus on 7 v. aikuisen näkökulmasta ei mielestäni edes hyvä elokuva, lapset ehkä pitävät kun on musiikkia ja tanssivia pingviinejä. makuasioita toki.

itse kallistuisin myös jonkun nalle puhin kannalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pelkkää puhetta noin pienet ei jaksa mitenkään kattoa. Ja olen huomannut että meillä tykätään enemmän piirretyistä kuin oikeista ihmisistä tv-ohjelmissa, mieluiten siis laulavista piirretyistä=)

Happy Feet on esim. loistava tuon ikäisille!

Vierailija
4/13 |
09.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rölli jo itsessään pelottaa joitakin, vaikka ei mitään pelottavaa kohtausta olisikaan...

meillä suosituimmat leffat ovat Nalle Puh- leffat. Tiikerin oma, Nasun Suuri ja Möhköfantti -leffat, joista Tiikeri on se kaikkein katsotuin. Nämä meiän 2 v jaksaa katsoa kaikki kokonaan kerralla. Muut leffat taitaa olla vähän liian jänniä tai sisältää jänniä kohtauksia. Pixar-leffoista ehkä Madagaskar sisältää vähemmän pelottavaa, mutta sitä jaksaa katsoa aikuinenkin.

Vierailija
5/13 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin vähän tietoja Valtion elokuvatarkastamon sivuilta (www.vet.fi), ja siellä oli Röllin sydän -elokuvasta sanottu näin:

"Vähäisin efektein toteutetussa lasten satuanimaatiossa lievää pelottavuutta. Tuttu Rölli-hahmo lieventää vaikutelmaa."

Ikärajaksi Röllille oli asetettu 3, mikä taitaa olla tarkastamon luokittelun mukaan "sallittu kaikenikäisille", koska kun valitsee ikäraja-valikosta tuon vaihtoehdon, kaikissa ehdotetuissa elokuvissa on ikäraja 3.

MinniMarian ehdottama pingviinileffa vaikuttaa myös tosi kivalta! Ikärajaksi on tosin asetettu 7, ja siitä on elokuvatarkastamo sanonut näin:

"Valokuvamaisen tarkassa animaatiossa joitakin pienempiä katsojia pelottavia kohtauksia, joissa päähahmoihin sisältyvää hengenvaaraa. Voimakkaat äänitehosteet tehostavat vaikutusta."

Kun luin netistä muuten ton leffan kuvauksia, niin ei se kyllä ollenkaan vaikuttanut pelottavalta. Mutta toki noi erilaiset efektit voi vaikuttaa paljonkin asiaan.

Puh-leffojen kohdalla ei ole mitään sanallisia kommentteja, mutta ainakin Tiikerin oman ikäraja on myös 3. Sekin olis siis oikein hyvä vaihtoehto.

Kiitos vielä kerran avusta! Me vielä mietitään, mikä leffa valittais. :) Ja riippuu se vähän siitäkin, mitkä noista olis saatavilla.

-Q-

Vierailija
6/13 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös tykännyt tuosta Tiikeri-elokuvasta.

Samoin Puuha Pete -videota tykkäsi katsoa kun oli lainassa kirjastosta. (tosin aikuinen ei kyllä ehkä jaksa).

Ja Barbapapa olisi myös kiva (en tiedä onko aikuiselle).

Muita mieleen tulevia on Pingu ja Muumit. Tosin muumit voi olla vähän jännittäviä - riippuu lapsesta.

Vierailija
7/13 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

katselee kyllä isoveljensä vieressä kaikenlaista, mutta ehdottomina suosikkeina hänellä on: Nalle Puh-elokuvat Teletapit, Barbababa ja Himpulat.

Rölliä en missään nimessä itsekään suosittelisi. En halunnut mennä sitä katsomaan edes 5-vuotiaan esikoisen kanssa.

Vierailija
8/13 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos serkun saa käymään, niin parastahan on päästä leikkimään -sisään tai ulos. Itse olin ihan järkyttynyt, kun kaveri toi 5-vuotiaan meille leffan ja kamalan karkkisäkin kanssa. Oma lapseni kun oli hihkunut, että "kivaa, x tulee, päästään leikkimään".

Niitä leffoja voi tuijotella kotona sadepäivänä, kun ei ole ketään kaveria eikä mitään tekemistä.

Kaksivuotiaalle sopivia ovat minusta Teletapit, Himpulat ja etenkin Maisa. Rölli on ehdottomasti isommille, samoin myös usein Muumit, joissa on paljon pelottavia kohtauksia.

Itse olen noihin viestintäkasvatusjuttuihin jonkin verran perehtynyt, ja ne ikärajat on kyllä ihan oikeasti niihin leffoihin mietitty. Lapselle ei ole hyvä nähdä sellaista, mikä on hänen oman käsityskykynsä yli, vaikka lapsella onkin kyky suodattaa asioita.

Vierailija
9/13 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä serkukset leikkivät kyllä yhdessä lähes joka päivä, sekä ulkona että sisällä. Leffa ei tässä nyt olekaan se pääasia, vaan se, että olis jotain vähän tavallisuudesta poikkeavaa ja extrakivaa sekä lapsille että aikuisille. Eikä mun mielestä leffan katsomisessa yhdessä ole mitään pahaa, kun ei niitä tietenkään joka päivä toljoteta. Mistä sen tietää, jos vaikka sattuiskin olemaan sadepäivä, kun niitä on tässä viimeaikoina riittänyt. Leffaa me katsotaan aamupäivällä ja sit syödään yhdessä lounasta, ei kuulosta mun mielestä kauheen rikolliselta. :)

Jos vaan jostain saadaan toi Tiikerin oma niin luulen, että päädytään siihen, kun niin moni on sitä kehunut. Hesessä on kai nyt joku Peppi Pitkätossu -kampanja. Nekin vois olla kivoja, jos ne on niitä vanhoja Peppi-videoita, mutta ne ei taida olla suomeksi (?).

-Q-

Vierailija
10/13 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka leffa, minkä meidän 2-v. jaksoi katsoa kokonaan oli Autot. Ja se on aikuisillekin ihan mukavan vauhdikasta katsottavaa. Nalle Puhista pikkukaveri tykkäsi myös. Ja Pinguista.

Monet leffat on kyllä yllättävän pelottavan oloisia. Meillä poika on saanut lahjaksi filmejä, mutta paha katsoa Bambiakaan, kun joutuu sensuroimaan puolet pois, kun äiti kuolee tai koirat hyökkää...

Vierailija
11/13 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2vee kyllä katsoi röllin sydämen (hyi meitä vanhempia!;)) ja ainoa kohta mikä jännitti oli alun rymistely villisikojen(?) selässä, muuten melkeinpä hekotti läpi elokuvan:) Tiikerin oma elokuva oli myös mieluinen,samoin nasun elokuva,viiru ja pesonen sekä joku maa aikojen alusta sarjan hieman leppoisempi elokuva, nimeä en muista mutta siinä oli kivoja laulujakin.Meillä taapero katsoo kyllä leffan ihan alusta loppuun kyllästymättä jos vaan on piirretty.

Vierailija
12/13 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut suosikki siitä asti kuin isi sen kerran kauppareissulta toi, olikohan tyttö silloin n. 2-v. (nyt 2 v. 7 kk). Aikuisellekin kiva, joskin lauluosuudet kyllästyttää tyttöä ja vanhempia välillä. Nalle Puh ja Möhköfantti -leffan kävi katsomassa juuri elokuussa elokuvissa isin kanssa (eka kerta elokuvissa!) ja oli nauranut suunnilleen koko elokuvan, eli tykkäsi siitäkin kovasti. Isistä se oli jopa Tiikerin omaa parempi, juoni pysyi kuulemma "paremmin kasassa".

Kumpaakin, ja muita Nalle Puh -leffoja, saa sekä vuokralle että omaksi aika halvalla, katsoinkohan juuri 8,90€ Vapaavalinnassa...

Vierailija
13/13 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se uudistettu versio tosin, mutta ei mikään Nasuun tai Tiikeriin keskittyvä leffa. Koko juttu on reilun tunnin mittainen, ja kun elokuva vielä koostuu "luvuista" (kertoja selaa kirjaa, ja siirrytään animaation keinoin uuteen kohtaukseen), elokuvaan saa vähän jaksotusta. Meidän 1v9kk jaksaa katsoa siitä lähes puolet, joten voisin kuvitella vähän isomman lapsen keskittyvän koko leffan ajan. Tosi pelottavia kohtauksia ei ole, ja ne pikkuisen pelottavat menevät nopeasti ohi. Laulujakin löytyy :)