Exä tekee kiusaa jopa lasten vaatteiden kustannuksella
En jaksa edes aloittaa kaikista tapaamisten perumisista, kiusalla tehdyistä lasuista yms.
Exä on siis lähivanhempi, ja saa kaikki korotetut tuet yms. Maksoin yli 10 vuotta joka ikisen vaatteen, myös eron jälkeen monta vuotta olin maksajana.
Tuloni kutistuivat yli puolella, joten ajattelin exän ostavan itse jatkossa kaiken. Nyt exä ei ensinnäkään hanki lapsille ehjiä ja sopivan kokoisia vaatteita, ja lapset tulevat luokseni ilman takkeja, ulkohousuja, hanskoja yms. Olen itse joutunut antamaan ihan kaikki lasten pipot, hanskat, huivit yms. eskariin, päiväkotiin ja kouluun viedessäni lapsia. Exän luona pitäisi olla valtava määrä tavaraa, ja itse joudun hakemaan kirpparilta lähes joka kerta uusia vaatteita ja hamstraamaan niitä, ettei täältä loppuisi ja en voi luotani heitä ”alasti” päästää.
Kyseessä mahdollisesti persoonallisuushäiriöinen ihminen, kun joka ikisellä tavalla aiheutetaan hallaa lapsille, ilmeisesti jotta mun oisi vaikeampi elää.
Kommentit (73)
Siis miten ne tulee sun luo ilman päällystakkia? Tai hanskoja, pipoa? Tarkoitan ihan teknisesti että miten se on mahdollista siis? Nekö oikeesti poistuu ovesta kotoaan ilman takkia, ja pipoa, vaikka on syksy taikka talvi?
Eikö se ex siis tod pue mitään niille vaan potkaisee ovesta ulos? Miten ne matkustaa sun luo, junalla, bussissa vai asutko ihan vieressä?
En tajua vanhempaa joka ei pue lastasn lämpimästi ja sopiviin vaatteisiin, omia lapsiaan, ihan pimeetä. Voimia ja otan osaa sulle ap.
Vierailija wrote:
Siis miten ne tulee sun luo ilman päällystakkia? Tai hanskoja, pipoa? Tarkoitan ihan teknisesti että miten se on mahdollista siis? Nekö oikeesti poistuu ovesta kotoaan ilman takkia, ja pipoa, vaikka on syksy taikka talvi?
Eikö se ex siis tod pue mitään niille vaan potkaisee ovesta ulos? Miten ne matkustaa sun luo, junalla, bussissa vai asutko ihan vieressä?
En tajua vanhempaa joka ei pue lastasn lämpimästi ja sopiviin vaatteisiin, omia lapsiaan, ihan pimeetä. Voimia ja otan osaa sulle ap.
Joo he siis kirjaimellisesti ”potkaistaan” ovesta ulos. Monesti yritän patistaa heitä hakemaan tavaroita, mutta hakutilanteissa lapset ovat todella stressaantuneita; siirtymät vaikeita. Joskus heidän mukaansa on laitettu kassiin vaatteita, mm. nyt toppatakki (vetoketju rikki), rikkinäiset lenkkarit jne. Ei kumppareita, ja loppukesällä ei ollut mitään kevyttä takkia, vaan 20 asteen keleillä pelkät toppatakit. Koulussa, eskarissa ja pk:ssa myös valitettu, eli en todellakaan ole ainoa…
Vierailija wrote:
Tällainen tilanne on meilläkin. Koulun kautta ulkovaatteitta etävanhemmalle. Ainoa keino vaikuttaa on tehdä omista lapsista lastensuojeluilmoitus, kun lähivanhempi lyö laimin lasten pukemisen. Tähän taas on valtava kynnys, kun vaatteita saa ostettua uusia ja ei halua lapsia pelinappulaksi.
Vierailija wrote:
Saa kaikki korotetut tuet? Mistä oikein puhut?
Tarkoitin, että exä saa esim. elatusmaksut, korotetut lapsilisät ja opintotukiin. yms lapsikorotukset. Viittasin tällä vain siihen, että näillä tulisi kustantaa lasten tavarat. Lisäksi hän saa sukulaisilta myös vaatteita säännöllisesti, mutta en tiedä mihin kaikki nämä tavarat katoavat. Siellä käy myös siivooja auttamassa, mutta silti vaatteet hukassa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tällainen tilanne on meilläkin. Koulun kautta ulkovaatteitta etävanhemmalle. Ainoa keino vaikuttaa on tehdä omista lapsista lastensuojeluilmoitus, kun lähivanhempi lyö laimin lasten pukemisen. Tähän taas on valtava kynnys, kun vaatteita saa ostettua uusia ja ei halua lapsia pelinappulaksi.
Itse lasuja olen tehnyt, heillä perhetyö käy auttamassa mutta silti exä ei saa lapsia puettua. Esim. tammikuussa lapset koulussa pelkillä leggingseillä ja toinen oli koulussa kaatosateella t-paidalla nyt syksyllä. Lasu ei auta, sillä exä ottaa kaikki tukitoimet vastaan ja siellä yritetään kuulemma. Aina vaan keskustellaan ja exä lupaa yrittää kovemmin.
Ja sitten se tarinan toinen puoli?
Vierailija wrote:
Ja sitten se tarinan toinen puoli?
Yritän olla mahdollisimman objektiivinen. En varmasti itsekään ole täydellinen, mutta ei mulla myöskään ole mitään syytä tarinoida tänne.
Miten päädyit tekemään lapsia tuon kanssa?
Mielisairaus iski vasta myöhemmin...?
Vierailija wrote:
Miten päädyit tekemään lapsia tuon kanssa?
Mielisairaus iski vasta myöhemmin...?
Kyllä jo suhteen loppuaikana huomasi, että kaikki ei ole ihan kohdallaan. Eron jälkeen vasta räjähti kunnolla pakka.
Harmi, että lapsilla tuollainen vanhempi… Mutta lapsista silti olen tavattoman kiitollinen.
Lastensuojeluilmoitus jos vanhempi ei anna syksyllä ulkovaatteita lapsen mukaan. Tulee myös mieleen pitäisikö vaihdot olla valvottuja jos ne on noin stressaavia ja hankalia . Sen huoltajan, jolle tulee lapsen etuudet , on velvollisuus ostaa kaikki vaatteet lapselle. Myös ne mitä käyttää toisen huoltajan luona .
T. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Meillä vaatteilla kiusaaja on etä. Hän jostain kumman syystä odottaa lasten ilmestyvän hänen luokseen aina upouusissa vaatteissa, ja sitten ihmettelee mihin elatusmaksut muka menee kun esikoisella on sama takki jo toista talvea ja kuopuksella on käytössä esikoisen vanha haalari. Hän ei millään ymmärrä, että miten paljon vaatteita lapset tarvii kokonaisuudessaan ja että lapset tarvii muutakin kuin vaatteita.
Eikö koululaiset voisi pakata itselleen kassia/reppua mukaan jossa olisi vaatteita?
Kuinka pitkät on sun tapaamiset?
Mitäpä, jos hakidit lähivanhemmuutta.
Vierailija wrote:
Lastensuojeluilmoitus jos vanhempi ei anna syksyllä ulkovaatteita lapsen mukaan. Tulee myös mieleen pitäisikö vaihdot olla valvottuja jos ne on noin stressaavia ja hankalia . Sen huoltajan, jolle tulee lapsen etuudet , on velvollisuus ostaa kaikki vaatteet lapselle. Myös ne mitä käyttää toisen huoltajan luona .
T. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Ai että lähivanhemman on ostettava lapselle laskettelukamat ja hiihtoasu jos etä päättää mennä lapsen kanssa laskettelemaan ja pahoittaa mielensä kun lapsella ei ole erillisiä lasketteluvaatteita, tai alkaa harrastaa hiihtämistä lapsen kanssa ja lapsella ei sitä hiuhtoasua ole?
Vierailija wrote:
Eikö koululaiset voisi pakata itselleen kassia/reppua mukaan jossa olisi vaatteita?
Tätäkin olen yrittänyt ehdottaa, vaan ei toimi. Ongelma on niin laaja, monesti lapsilla ei ole edes alusvaatteita ja välillä käyttävät viikon tai yli samoja vaatteita (mm. koulu tästä huomauttanut). Perhetyö on monesti ollut lähtötilanteissa auttamassa, mutta sittenkään ei hommat hoidu.
Suojele lapsia. Hommaa paljon vaatteita ja kenkiä. He kuormittuvat siirtymistilanteissa muutenkin liikaa. Kaapit täyteen ja selität että aina on lämmintä päälle.
Vierailija wrote:
Kuinka pitkät on sun tapaamiset?
Mitäpä, jos hakidit lähivanhemmuutta.
Yleensä viikonloput ja lomat pidempään. Tässä on niin paljon kiusantekoa ja laiminlyöntiä muillakin osilla, että asia on etenemässä jo, tosin hidasta on.
Vierailija wrote:
Minkä ikäiset lapset?
Tokaluokkalainen, eskarilainen ja 4-vuotias.
Saa kaikki korotetut tuet? Mistä oikein puhut?