Adoptoitu lapsi ja sukututkimus
Kuuluuko adoptoitu lapsi merkitä sukupuuhun ihan kuten perheen muutkin lapset? Kyseessä on perheensisäinen adoptio, missä perheen toinen vanhempi on adoptoinut puolisonsa lapsen.
Kommentit (34)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen itse adoptoitu ja tutkin todellista sukuani, tietenkin. En biologista.
Miksi et biologista? Eihän ne sun adoptiovanhempien esi-isät ole sun esi-isiä. Ideahan on saada tietää mistä minun geenini ovat tulleet minulle, missä esi-isäni ovat eläneet ja miten.
Noin 10% keskimäärin on eri biologinen isä kuin ilmoitettu. Perinteisessä sukututkimuksessa ei olla kiinnostuttu geeneistä, vaan sukuhistoriasta, joka on paljon enemmän kuin geenit.
Minut on merkitty sukupuuhun. Isäni sisko on tehnyt sukututkimusta ja sukupuuta. Minusta ei ole edes mainintaa että olisin adoptoitu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse tekisin näin:
Jos jollain sukupuussani on kasvattivanhemmat, lisään heidät, mutta en juuri sen pidemmälle heidän sukuaan. Lisään myös biologiset vanhemmat ja jatkan heidän sukunsa tutkimusta.
Jos jollain sukupuussani olevalla henkilöllä on adoptoitu lapsi, lisään hänet JOS lisään myös muut sen sukupolven lapset eli sivuhaarat.
Kummassakin tapauksessa merkitsen, millaisesta kytköksestä on kyse.
Kasvattilapsi on täysin eri asia kuin adoptiolapsi.
Sukututkimusmielessä ihan sama asia, eikä jostain 1800-luvun sukulaisista aina edes tiedä, mistä on kyse.
Tässä puhuttiin alunperin sukututkimuksesta eikä siitä, mikä on minkäkin tyyppisten vanhemmuuksien juridinen tilanne tai lasten asema perheessä. NE ovat eri asioita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse tekisin näin:
Jos jollain sukupuussani on kasvattivanhemmat, lisään heidät, mutta en juuri sen pidemmälle heidän sukuaan. Lisään myös biologiset vanhemmat ja jatkan heidän sukunsa tutkimusta.
Jos jollain sukupuussani olevalla henkilöllä on adoptoitu lapsi, lisään hänet JOS lisään myös muut sen sukupolven lapset eli sivuhaarat.
Kummassakin tapauksessa merkitsen, millaisesta kytköksestä on kyse.
Kasvattilapsi on täysin eri asia kuin adoptiolapsi.
Sukututkimusmielessä ihan sama asia, eikä jostain 1800-luvun sukulaisista aina edes tiedä, mistä on kyse.
Tässä puhuttiin alunperin sukututkimuksesta eikä siitä, mikä on minkäkin tyyppisten vanhemmuuksien juridinen tilanne tai lasten asema perheessä. NE ovat eri asioita.
Tässä puhutaan adoptiolapsista.
miksi sössötät kasvattilapsista?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi adoptoitu olisi samassa sukupuussa biologisten lasten kanssa?
Miksi ei olisi? Adoptiolapsi, kaikki vuoden 1980 jälkeen adoptoidut, on täysin samassa asemassa kuin perheen biologinen lapsi.
Tätä yllä olevaa on ihan turha alanuolettaa. Kyseessä on ihan fakta.
Laittaisin ilman muuta mukaan. Sukututkimuksessa ollaan kiinnostuneita eri sukupolvien elämästä ja se adoptoitu lapsi on ollut yhtälailla osa perhettä ja perheen elämää kuin biologisetkin lapset ja myös perii kuten he.
Jos joku tekee geeneihin liittyvää tutkimusta esimerkiksi periytyvistä sairauksista suvussa niin silloin adoptoitu lapsi ei toki kuulu mukaan pelkän adoption perusteella koska hänellä ei ole samoja geenejä.
Ei historiassa kaikilla sukuun merkityillä lapsilla kuitenkaan ole sama isä... oli ihan yleistä mennä naimisiin jonkun muun, kuin biologisen isän kanssa, jos nainen tuli vahingossa raskaaksi. Eli sellaista "geenipuhdasta" sukututkimusta ei ole olemassakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi et biologista? Eihän ne sun adoptiovanhempien esi-isät ole sun esi-isiä. Ideahan on saada tietää mistä minun geenini ovat tulleet minulle, missä esi-isäni ovat eläneet ja miten.
Miksi minun pitäisi tutkia sellaisten ihmisten sukua joka ei ole koskaan kuulunut elämääni millään tavalla?
Vanhempieni ja isovanhempieni esi-isät ovat minun esi-isiäni. Heidän jälkeläistensä kanssa olen elänyt elämäni ja se on tärkeintä. Sekoitat nyt sukututkimuksen geenitutkimukseen, ja sehän on täysin eri asia.
Et silti kuulu adoptiovanhempiesi sukuun oikeasti vaikka miten haluaisit. Olet vain lainassa adoptiovanhemmillasi eikä sinulla ole mitään osallisuutta heidän sukuun. Mikset vaan etsi oikeita vanhempiasi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi minun pitäisi tutkia sellaisten ihmisten sukua joka ei ole koskaan kuulunut elämääni millään tavalla?
Vanhempieni ja isovanhempieni esi-isät ovat minun esi-isiäni. Heidän jälkeläistensä kanssa olen elänyt elämäni ja se on tärkeintä. Sekoitat nyt sukututkimuksen geenitutkimukseen, ja sehän on täysin eri asia.
Et silti kuulu adoptiovanhempiesi sukuun oikeasti vaikka miten haluaisit. Olet vain lainassa adoptiovanhemmillasi eikä sinulla ol
Olet täysi t ö r K y t u r p a. - eri
Vierailija wrote:
Ei historiassa kaikilla sukuun merkityillä lapsilla kuitenkaan ole sama isä... oli ihan yleistä mennä naimisiin jonkun muun, kuin biologisen isän kanssa, jos nainen tuli vahingossa raskaaksi. Eli sellaista "geenipuhdasta" sukututkimusta ei ole olemassakaan.
Niinpä. Ennen kuin ei ollut hedelmöityshoitoja jne., niin ei varmaan ollut mitenkään harvinaista hankkia sukusoluja muualta ja sitten vaan tehtiin sopimus että asia on näin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et silti kuulu adoptiovanhempiesi sukuun oikeasti vaikka miten haluaisit. Olet vain lainassa adoptiovanhemmillasi eikä sinulla ol
Mutta ajattelepa esim mun adoptioon annettu lapseni pystyy tekemään sukututkimuksen sekä adoptio että biovanhemmista.
Tietysti adoptoidut lapset merkitään sukupuuhun. Pelkälle biologialle perustettu sukututkimus olisi ihan turhaa, koska eihän kukaan voi olla varma siitä että kaikki esivanhemmat olisi olleet biologisesti sukua. Geenitestit on todella uusi asia, eikä kukaan voi enää kertoa, oliko sen isoisän isä biologisesti hänen isänsä vai ei.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten kukaan kehtaa ksyeenalaistaa kenenkään perhettä tai sukuun kuulumista?