Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt töitä mansikkatilalla?

Vierailija
16.10.2023 |

Oletko siis poiminut työksesi mansikoita?

Millaiset olosuhteet ja palkka?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Palkka oli 3e/Litra . Raskas työ.

Vierailija
2/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

E n ole tehnyt töitä mansikkatilalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään tukisi päätöimisesti muuta tekevän mansikkaa viljelevän sivubisnes.orjapalkkariistäjän extrarahoitusta.

Mansikka ei ole mikään peruna tai muukaan huoltovarmuudelta välttämätön elintarvike. 

Pysyn hengissä vaikka maailmassa ei olisi yhtään mansikkaa.

Vierailija
4/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Oli vaikeaa, melkeinpä mahdotonta poimia niin paljon, että olisi saanut enemmän kuin minimituntipalkan.  Työ oli raskasta, mutta menihän se nuorena. Tila tarjosi aamupalan ja päiväkahvit. Suurin osa poimijoista oli ukrainalaisia (noin vuonna 1993), meitä suomalaisia oli vain neljä ja joitakin virolaisia.

Asuttiin tilan lähellä olevalla mökillä. Kerran viikossa meidät vietiin autolla kauppaan. Mökillä oli jääkaappi, sähköhella, kylmä vesi sisälle, ulkovessat ja rantasauna, jossa pystyi lämmittämään pesuvettä ja saunomaan. Peseydyimme rantasaunassa ja uimalla. Laitoimme ruokaa joskus myös nuotiolla. Olimme iltaisin niin väsyneitä, että tahdoimme enimmäkseen vain peseytyä, syödä ja nukkua.

Vierailija
5/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen. Oli vaikeaa, melkeinpä mahdotonta poimia niin paljon, että olisi saanut enemmän kuin minimituntipalkan.  Työ oli raskasta, mutta menihän se nuorena. Tila tarjosi aamupalan ja päiväkahvit. Suurin osa poimijoista oli ukrainalaisia (noin vuonna 1993), meitä suomalaisia oli vain neljä ja joitakin virolaisia.

Asuttiin tilan lähellä olevalla mökillä. Kerran viikossa meidät vietiin autolla kauppaan. Mökillä oli jääkaappi, sähköhella, kylmä vesi sisälle, ulkovessat ja rantasauna, jossa pystyi lämmittämään pesuvettä ja saunomaan. Peseydyimme rantasaunassa ja uimalla. Laitoimme ruokaa joskus myös nuotiolla. Olimme iltaisin niin väsyneitä, että tahdoimme enimmäkseen vain peseytyä, syödä ja nukkua.

Kuulosta etelä-afrikan taannoiselta meiningiltä. Tai n e uvostoliiton.

Vierailija
6/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokaisen suomalaisen terveen työttömän tai lisätuloja kaipaavan opiskelijan täytyisi noissa 4. mainitsemissa  olosuhteissa pystyä hankkimaan elantonsa. Pois turhat tuet!

Minimipalkka on maksettava  ja urakkapalkka on vasta silloin kohdallaan, kun urakkavauhdilla saavuttaa vähintään 20% suuremman palkan. Mielestäni työnantajan on myös järjestettävä kesäaikaan mökkitasoinen majoitus, eikä majoituksen kuluja saa vähentää palkasta, kun kyse on kausityöstä ja työntekijät maksavat yleensä vakinaisesta asunnostaan samalla itse. Lainsäädäntöä ja valvontaa siis tarvitaan.

Vierailija
7/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En millään tukisi päätöimisesti muuta tekevän mansikkaa viljelevän sivubisnes.orjapalkkariistäjän extrarahoitusta.

Mansikka ei ole mikään peruna tai muukaan huoltovarmuudelta välttämätön elintarvike. 

Pysyn hengissä vaikka maailmassa ei olisi yhtään mansikkaa.

Perunako on välttämätön? mikä sä olet? Irlantilainen?

Vierailija
8/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Melko tutulta kuulostaa. Pari vuotta aiemmin olin mansikkatilalla. Meillä kyllä oli täysin urakkapalkka, ei mitään minimiä. Suurin osa poimijoista oli vielä suomalaisia nuoria, itsekin alaikäinen. Lisäksi oli virolaisia poimijoita. Majoitusolot olivat melko alkeelliset. Oli kuitenkin sisävessat, yleisövessatyyliin, muistelen, että seinät olivat vaneria. 😅 Pesytyminen tosiaan rantasaunalla. Lämmintä ruokaakin tarjottiin, se oli hyvää kotiruokaa, mutta maksu vähennettiin palkasta. 

Kovin suurta palkkaa ei tullut. Kesä oli sateinen ja pesti oli lyhyt. Olisiko ollut viikon tai kaksi. 

Kuulostaahan toi alkeelliselta, mutta tuohon aikaan monilla oli vastaavaa kesämökillä. 

Vierailija
9/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mansikkatilalla alaikäisenä oppikoululaisena kesätöissä jo 70-luvun alkupuolella, ja palkka maksettiin sen ajan valuutan mukaisesti Suomen markoissa, ja tili koostui ns.urakalla poimittujen marjalitrojen määrästä koko mansikanpoimintasession ajan.  Mutta siihen aikaan verotus oli erilaista kuin nykyisin, ja koululaisten lyhytkestoisista tienesteistä ei veroa tarvinnut maksaa lainkaan.  

Mukavat muistot jäivät siitä hommasta ja mansikkatilan emännältä sain kehut kautta hänen toriasiakkailtansa palauteterveiset, että poimimani mansikat olivat hyviä, koska tottakai piti poimiessa jo silloin ilman eu-määräyksiä erotella isokokoiset mansikat pienistä ja mätiä ei poimittu joukkoon, vaan ne piti heittää pois.  Sain vieläpä kiitoslahjat mansikkatalon emännältä, kun sittemmin lapsuuteni perheeni mukana muutimme paikkakuntaa, ja silloiset kesätyöt jäivät taakseni, ja muuttuivat toisenlaisiin tehtäviin.

Selkävaivani kylläkin sai alkunsa jo sieltä muutaman kesän mansikkamaalla työskennellessäni.  Kovaa hommaa ja juurikin rasittaen selkää ja jalkoja.  Etuina oli kylläkin lupa syödä mansikoita niin paljon kuin jaksoi työpäivän aikana. Onneksi aikuisiällä valmistuttuani ammattiin pääsin kevyempiin hommiin oltuani myös vielä opiskeluaikoina eräässä isossa tehtaassa siivoojana opiskeluvuosien kesinä.  Siitä hommasta sitten maksettiinkin vallan toisen suuruusluokan palkkaa ja verotus oli opiskelijaverokortilla toisenlaista kuin vakituisilla siivoojilla.

Vierailija
10/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut maatilalla "mansikkakylässä", jossa melkein kaikki naapurit viljelivät mansikkaa (meillä itsellämme ei mansikkaa ollut).

Koko lapsuus ja nuoruus meni siis mansikkapelloilla kykkiessä. Tarkkoja palkkoja en enää muista, sen verran vain, että kyllä ne siihen aikaan tuntuivat isolta rahalta ainakin opiskelijalle. Ahkeruutta tietysti hyviin tienesteihin vaadittiin.

Asuin tietysti kotona, joten poimijoiden asumisoloja en osaa kommentoida.

Siihen aikaan kaikki poimijat olivat suomalaisia ja useimmat ihan lähiseudulta, joten mielestäni suurin osa, ellei kaikki, kävikin töissä kotoaan. Ehkä joku tilojen aittarakennuksissa yms. majoittui.

Vierailija
11/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä jokaisen suomalaisen terveen työttömän tai lisätuloja kaipaavan opiskelijan täytyisi noissa 4. mainitsemissa  olosuhteissa pystyä hankkimaan elantonsa. Pois turhat tuet!

Minimipalkka on maksettava  ja urakkapalkka on vasta silloin kohdallaan, kun urakkavauhdilla saavuttaa vähintään 20% suuremman palkan. Mielestäni työnantajan on myös järjestettävä kesäaikaan mökkitasoinen majoitus, eikä majoituksen kuluja saa vähentää palkasta, kun kyse on kausityöstä ja työntekijät maksavat yleensä vakinaisesta asunnostaan samalla itse. Lainsäädäntöä ja valvontaa siis tarvitaan.

Ihan marjanpoimijoiden (maatalousalan) TES antaa luvan surkeisiin oloihin ja asumiskustannuksien verran palkan pidattamiseen . Minimipalkatkin siella maaritellaan, mutta yllatys siihen vaikuttaa myos keraystahti, tyoajan pituus jne.

Vierailija
12/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla halusimme lähteä pois mansikkatilalta jo aluksi. Isäntä ja emäntä meinasivat väkisin pitää ja sanoivat todella ilkeitä asioita, huusivat. Lähdettiin silti pois sieltä jalan ja junalla, ei haluttu vankina olla. 

Vierailija
13/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seitsemänä kesänä 1980-luvulla. Ensimmäisenä kesänä 13-vuotias. Hyvin hankin, varsinkin sunnuntaisin kun oli tuplapalkka. Asuin sukulaisillani, joten ei tarvinnut maksaa majoituksesta

Vierailija
14/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut. En tykännyt yhtään. Heti aamulla kukonlaulun aikaan piti olla niin tehokas ja nopea. Pellolla usein kasteista ja koleaa.

Vierailija
15/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt aikuisiällä työttömänä hakenut usealle mansikka- ja marjatilalle monena kesänä.

Paikkoja on ilmeisesti näön ja maineen vuoksi auki, kukaan ei edes vastaa hakemuksiin 😳

Sit otetaan halpatyövoimaa ja vingutaan kun "suomalaisille ei työ kelpaa".

No joo,enemmän mä olen saanut kun kerään mustikoita metsästä ja myyn itse, mutta ihmetyttää tämä meininki, ei sit minkäänlaista vastausta mistään.

Vierailija
16/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen nyt aikuisiällä työttömänä hakenut usealle mansikka- ja marjatilalle monena kesänä.

Paikkoja on ilmeisesti näön ja maineen vuoksi auki, kukaan ei edes vastaa hakemuksiin 😳

Sit otetaan halpatyövoimaa ja vingutaan kun "suomalaisille ei työ kelpaa".

No joo,enemmän mä olen saanut kun kerään mustikoita metsästä ja myyn itse, mutta ihmetyttää tämä meininki, ei sit minkäänlaista vastausta mistään.

Heillä on pitkä kokemus siitä, että et tulisi siellä kuitenkaan olemaan koko poimintakautta (ei kukaan muukaan aikuinen suomalainen ole). Vika ei ole sinussa, vaan niissä jotka ovat jättäneet leikin kesken. Itse olin nuorena useamman kesän ja reissu kesti vähintään kuukauden.

Vierailija
17/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15-vuotiaana yhden kesän. Jonain yleisenä työnjohtajana hääräsi sellainen ihan hirveä ihmisvihaajamummeli, työ oli muutenkin melko raskasta niin aika kamalaa oli. 

Vierailija
18/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, 2000-luvun alkupuolella. Siihen aikaan monet tilat ei edes palkanneet enää suomalaisia, vaan kaikki poimijat tuli Virosta/Venäjältä/Ukrainasta jne. Palkkaa en muista, urakkapalkka oli, mutta parin viikon pestistä tuli ehkä 400e. Ihan ok teinille, mutta oli se myös raskasta työtä, 6pv viikossa n 6-14 päiviä. Kävin siellä kotoa käsin, mutta muutama majoittui just aika lailla aiempien kuvausten kaltaisissa mökeissä siellä. No, kai ne sai suihkussa käydä jossain ja ruuat sai kyllä talon puolesta (joka toki vähennettiin palkasta). 

Vierailija
19/19 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen 30 vuotta sitten. Silloin palkka oli muistaakseni 2,5 markkaa litralta. Kivaa ulkoilmatyötä.