Ikänäkö, milloin tarvitsit lukemiseen kaksiteholasit?
Vai mitä sitä seuraakaan, kun ei enää näe kunnolla lähelle? Mulla alkanut olemaan vaikeuksia lukea tätä kännykän tekstiä, samoin kuin pöydällä olevaa lehteä. Erittäin vahvat miinuslasit olleet käytössä vuosikymmeniä.
Olen 48v.
Kommentit (28)
Olen 40 ja sain ensimmäiset lukulasini tänä vuonna. +0.50 luokkaa ja hajataiton korjausta. Kaukolasit on olleet lapsesta asti, ja niissä miinukset väheni, eli kaukonäkö on parantunut ja lähinäkö huonontunut. Näin se keski-ikäisyys alkaa 😅.
Vierailija wrote:
Etkös ap näe hyvin lähelle, kun otat ne vahvat miinuslasit pois?
Mun lasit on noin miinus kymppiä. Otan useinkin kännykkää lukiessa ja joskus muutenkin lasit pois, kun teksti on laseilla katsoessa rasittavan pientä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tässä viisissäkymmenissä.
En tosin 2-tehoja oppinut käyttämään, hankin erilliset lievän miinuksen lukulasit.
Tämä vahva lilinäköisyys eli voimakkaat miinuslasit suojasi pitkään ikänäöltä, mutta sitten kun se iskee, onkin ikävä tilanne, että joutuu ostamaan monet lasit tai ryöstöhintaiset monitehot.
Ei tahdo mennä kanssaihmisille jakeluun, että en voi käyttää lähikaupan viuden euron lukulaseja.
Mitä tarkoitat, että sitten kun se iskee? Ne lasit jotka on jo käytössä ja sitten ne yhdet uudet lukemiseen?
Pitäisiköhän ottaa mietintään ikänäköleikkaus...
Systerille tehtiin, mutta ei hän kauaakaan pystynyt olemaan ilman laseja ja lisäksi jäi riesaksi pysyvä kuivasilmäisyys.
Sossun sitoumuksella ei kannata ottaa monitehoja. Hionnasta tulee sitoumuksella halpaversio ja vain pieni näköalue tehdään ylös ja alas. Suurin osa linssistä on huttua, eli pelkkää sumuosaa. Eli ei näy suoraan eteen, ei sivuille, eikä voi kävellä katua pitkin. Ihan vinkkinä. Ottakaa lähi- ja kaukolasit erikseen. Uusikaa niitä vuorotellen. Kokeilin sossun monitehoja ja näin lukea kirjaa jos pidin kirjaa mahassa kiinni ja katsoin poskia pitkin alas. En nähnyt lukea kirjaa pöydällä, en tietokoneelta mitään jne. Mulla siis lähi- ja kaukolasit erikseen.
Heti viiskymppisenä pelkät lukulasit, kotona optikon ja rönttähommissa rihkama lasit +1,5 - 2
Moniteholasit liukuvalla suurennuksella oli onnettomat. En tottunut. Alareunan + lasit menettelee yleiskäytössä ainoina laseina. Mutta lukulasit ja tarvittaessa -lasit ovat parhaat. Saako jostain vielä lasilinssejä lukulaseihin? Onneksi löysin oikean suurennuslasin hyvällä led valaistuksella. Muoviset olivat onnettomia.
Vierailija wrote:
Sossun sitoumuksella ei kannata ottaa monitehoja. Hionnasta tulee sitoumuksella halpaversio ja vain pieni näköalue tehdään ylös ja alas. Suurin osa linssistä on huttua, eli pelkkää sumuosaa. Eli ei näy suoraan eteen, ei sivuille, eikä voi kävellä katua pitkin. Ihan vinkkinä. Ottakaa lähi- ja kaukolasit erikseen. Uusikaa niitä vuorotellen. Kokeilin sossun monitehoja ja näin lukea kirjaa jos pidin kirjaa mahassa kiinni ja katsoin poskia pitkin alas. En nähnyt lukea kirjaa pöydällä, en tietokoneelta mitään jne. Mulla siis lähi- ja kaukolasit erikseen.
Halvempaa näin omallakin rahalla. Itse olen ottanut tuplatarjouksen niin, että toiset on kaukolasit ja toiset lähilasit. Tämä oli lisäksi silmälääkärin suositus, koska työssäni joudun olemaan paljon tietsikalla.
Mun ikänäkö koki ihmeparantumisen osittain. Olikin ollut kuivat silmät tai joku muu stressi, lihasjumi, väsymys. Vai liekö vitamiinin puutos. Osittain kyllä suurennuslasi tarpeen tai lukulasit voisi olla hyvät varalle. Kirkkaasta valosta silmät eivät tykkää yhtään. Luulen että on erilaisia kausia. 44v