Miksi sosiaalisuutta arvostetaan yleisesti?
Voitteko perustella miksi sosiaalisuus on arvostettava piirre?
Kommentit (7)
No, onhan sosiaalisen ja ekstrovertin henkilön kanssa paljon mukavampaa kuin epäsosiaalisen ja introvertin. Meillä on töissä useampi autismikirjon henkilö, joka on todella älykäs jaalansa huippuasiantuntija, mutta olisihan se ihan painajaista jos kaikki olisivat sellaisia.
Itse arvostan enemmän ihmisessä sosiaalista älykkyyttä kuin sosiaalisuutta. Ymmärrän siis sosiaalisuuden siten että on tavallaan kaikista ihmisista kiinnostunut. Sitten ei tarvitse olla tuon vastakohta, mutta on vain tärkeimmistä ihmisistä kiinnostunut. Eli puolisostaan, lapsistaan ja ystävistään.
ap
Keltikangas-Järvinen:
– Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asia. Sosiaalisuus tarkoittaa ihmisen tarvetta olla muiden ihmisten kanssa ja parempi sana sille olisikin seurallisuus. Sosiaaliset taidot tarkoittavat kykyä olla muiden kanssa.
Esim töissä kyky toimia muiden kanssa on yleensä onnistumisen edellytys. Mitä paremmat sosiaaliset taidot, sen paremmin pärjää.
Vierailija wrote:
No, onhan sosiaalisen ja ekstrovertin henkilön kanssa paljon mukavampaa kuin epäsosiaalisen ja introvertin. Meillä on töissä useampi autismikirjon henkilö, joka on todella älykäs jaalansa huippuasiantuntija, mutta olisihan se ihan painajaista jos kaikki olisivat sellaisia.
Jaa, ei mun mielestä. Mutta mä olenkin introvertti.
Vierailija wrote:
Esim töissä kyky toimia muiden kanssa on yleensä onnistumisen edellytys. Mitä paremmat sosiaaliset taidot, sen paremmin pärjää.
Riippuu alasta. Jos työ tehdään yksin ei sosiaalisista taidoista ole mitään hyötyä. Parempi kun niitä ei ole niin ei ota päähän työskennellä omassa seurassa.
Onko kellään mielipidettä asiaan?