Miksi jotkut leipovat aina hirveän paljon pullaa?
Tuttu jolla on mies ja yksi lapsi leipoo aina esim. korvapuusteja kolminkertaisen annoksen, siis jotain kuusi pellillistä. Kolmihenkinen perhe. Omassa lapsuudenkodissa leivottiin normaalista puolen litran taikinasta kaksi pellillistä, ja meitä oli kuusi. Ei ollut tarkoituskaan että pullaa syödään peltitolkulla. Ei ihme että monet ovat ylipainoisia.
Kommentit (25)
Vierailija wrote:
Psyykkistä oireilua. Jos ei saa hieroa kenenkään pakaroita tai kullia, niin ruvetaan sitten hysteerisesti leipomaan pullia.
Ja tällaiset pääsevät sitten sensuurista läpi, mutta aivan siistit viesti jäävät haaviin. Palsta on seonnut.
Vanha tapa. Välipalaksi ja vierasvaraksi. Uunin lämmöstä kaikki irti.
Kai siitä puolen litran taikinasta, joka yleensä ohjeissa on, enemmän kuin yks pellillinen korvapuusteja tulee.
Että eihän siinä mitään ihmeellistä.
Pakastimeen vaan, jos ei kaikkea jaksa syödä heti siltään.
Ai kuusi pellillistä. No, varmaan laittavat pakkaseen.
Ja mitä se sulle kuuluu...
Heillä käy vieraita. Sukua, ystäviä, lapsen kavereita... Pakkaseen säilötyt pullat ovat maukkaita myös myöhemmin sulatettuna. Eikö sinulla ap ole ketään vai miksi luulet, että puputtavat kaikki itse kerralla?
Mun äiti harrasti tätä aina kun me asuttiin maalla, kaikki mun kaverit ja läheiset ihmiset aina sanoivat että meille oli kiva tullla koska sieltä ei tarvinu koskaan lähteä nälkäsenä pois. Mun äiti oli perinyt tavan omalta äidiltään kuka taas oli perinyt sen tavan omalta äidiltään. Nyt se tapa on valitettavasti katkennut koska itse olen mies enkä niin välitä pullasta mutta musta se oli hienoa.
Itse olen vasta melkein nelikymppisenä tajunnut, että ei leipomuksia tehdessä voin tehdä hyvin 1/4 reseptin ja sitten saadaan ne pullat jopa tuoreena syötyäkin. Nuo ihanat 60-luvun reseptikirjat on tehty pienviljelijätalouteen jossa niillä annoksilla on pitänyt ruokkia kokonainen talkooporukka. Tai vähintäänkin ne loput pullat laitettiin pakastimeen vierasvaraksi, jos tulisi pappi käymään.
Sitten taas jotkut tuoreainesreseptit on nykymakuun ihanan kitsaita. 1 porkkana, 1 omena ja 12 rusinaa on hyvä kuuden hengen salaattilisuke.
Jos tykkää pullasta. Halpa ja vatsaa täyttävä herkku eikä ole lisäaineita kuten karkeissa. Toiset mässää, karkkia, sipsiä, jäätelöä ja pizzaa.
Vierailija wrote:
Jos tykkää pullasta. Halpa ja vatsaa täyttävä herkku eikä ole lisäaineita kuten karkeissa. Toiset mässää, karkkia, sipsiä, jäätelöä ja pizzaa.
Onpahan kuitenkin ravintoköyhää energiahöttöä.
Kerralla on hyvä tehdä ja taloudellista, iso määrä,osa pakkaseen vieraitakin varten. Sitä ihmettelen, miten jotkut pystyvät leipomaan joka viikko paljon makeaa. Itse jos söisin joka viikko makeita leivonnaisia joka kahvilla, olisin viikossa paisunut pallero. Mutta jotkut onnekkaat eivät välttämättä liho.
Kunnon voilla tehtyää pulla niin pitää nälkääkin. Pulla päivässä ei ole paha juttu, jos ei mässytä muuta höttöä lisäksi. Pulla ei kuitenkaan suomalaisten lihomista ole aiheuttanut. Ihan muut syömiset.
Just leivoin pullia 3 pellistä ja sämpylää 3 pellillistä.
syödään ja pannaan pakkaseen. sieltä sitten vain ottamaan kun tarttee.
huomenna leivon 6 saaristolaisleipää. Niistä menee suurin osa ystäville.
Minä leivon vähän terveellisempää pullaa puurojen lopuista, riisi- kaura- ja ruispuuroista, johonka tulee ripaus vaahterasiirappia tai hunajaa, paljon kauraleseitä ja kuitupitoisempia jauhoja. Vähän öljy voi sekoitusta. Valkoista sokeria en käytä ollenkaan.
Kaupsta en osta ollenkaan säilöntäaine ja lisäaine leipää.
Meilläkin leivottiin lapsuudessa paljon pullaa ja nyt kaikilla aikuistyypin diabetes. Sokeria ostettiin toppa kaupalla tarjouksesta. Siihen aikaan ei tiedetty mitään sokerin haitallisuudesta. Sitä syötiin mikä kaikkein halvinta oli.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Psyykkistä oireilua. Jos ei saa hieroa kenenkään pakaroita tai kullia, niin ruvetaan sitten hysteerisesti leipomaan pullia.
Ja tällaiset pääsevät sitten sensuurista läpi, mutta aivan siistit viesti jäävät haaviin. Palsta on seonnut.
Kirjoitin yhteen ketjuun vastauksen: On se.
Sitä ei julkaistu, "koska on loukkaava".
En ole ikinä leiponut,enkä aio leipoakaan.
Nainen 62v
Vierailija wrote:
En ole ikinä leiponut,enkä aio leipoakaan.
Nainen 62v
Periaatteen ihminen. Pidä tuo asenne.
Leipoo samalla lämmöllä kerralla ison satsin ja pakastaa.