IS: Millä luokalla sä oot?
https://www.is.fi/menaiset/art-2000009870950.html
Kuulutko keskiluokkaan vai et? Löytyykö omistusasuntoa, etätöitä vai ei?
Kommentit (4)
Siinähän tuli vastaus palstan ikiaiheeseen mikä on keskiluokka. Tosin useimmissa kohdissa se oli 'keskiluokka tai eliitti', mutta eihän meistä kukaan täällä eliittiä ole.
Mutta ainakaan ei työväenluokkaa, sitähän siinä kysymyksessä haettiin,
Hyvin tehty testi. Yhteiskuntaluokka on niin paljon enemmän kuin pelkkä palkkatulo.
Hyvin kirjoitettu perusteellinen juttu aiheesta, kannattaisi vääntäjien lukea. Etenkin niiden, jotka loukkaantuvat työväenluokka-sanasta tai kokevat olevansa parempia ihmisiä keskiluokkaisuutensa takia. Nämä eivät ole arvottavia käsitteitä.
Itse olen matalasti kouluttautunut ja pienipalkkainen, mutta vanhempani ja mieheni ovat maistereita ja tuloiltaan keskiluokkaa. Asumme vuokralla, mutta nautimme taiteesta, kulinarismista, lukemisesta, filosofiasta, vieraiden kielien opiskelusta, väittelyistä, patinasta, laadukkaista materiaaleista jne. Eniten samastun keskiluokkaan, mutta monessa mielessä olen työväenluokkainen ja maultani jopa yläluokkainen.
Siinähän tuli vastaus palstan ikiaiheeseen mikä on keskiluokka. Tosin useimmissa kohdissa se oli 'keskiluokka tai eliitti', mutta eihän meistä kukaan täällä eliittiä ole.