Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en tunne yhtään opiskelijaa, joka ei jo olisi töissä

Vierailija
13.10.2023 |

Kaikki mun tuntemat opiskelijat ovat jo nyt töissä, kun rahat eivät muuten riitä (elämiseen, ei tekoripsiin). Mietin vaan, että missä todellisuudessa nämä päättäjät elävät? 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista hankalinta tässä pelleilyssä on yrittää ymmärtää, miksi opintotuen tulorajoja ei vaan poisteta kokonaan. Ainoa seuraus olisi toimeentulevat opiskelijat, jotka työllistyvät valmistuessaan nopeammin kun omalta alalta on jo kokemusta.

Vierailija
2/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kehuskelevat, että itse ovat olleet opiskellessa töissä. Onpa ihme, kun kaikki on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö te ihmiset mitä varten se opintolaina on tarkoitettu?

Vierailija
4/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat, jotka käyvät töissä, joutuvat ottamaan myös lainaa, koska kaikki on kallistunut myös heille ja työtä saa tehdä vaan vähän.

Sinänsä hurjaa, kun joillakin aloilla opiskelu on kokopäiväistä työtä. Menisitkö itse työpäivän jälkeen töihin ja nostaisit vielä laina elämiseen? 

Vierailija
5/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa eniten niiltä opiskelijoilta, joilla on mitä tahansa työtuloja. Tämä johtuu siitä, että tulot tiputtavat entistä enemmän asumistukea. Käytännössä opiskelijan on erittäin vaikea välttää lainanottoa osa-aikatyöllä ja kesätöillä, jos haluaa että myös opinnot etenee.

Siksikin on naurettavaa, että täällä huudellaan, että opiskelijat töihin. 

Vierailija
6/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ymmärrätkö, että opiskelijat on jo nyt ennätyksellisen velkaantuneita? Opintolainakanta on jo ennen näitä leikkauksia korkeampi kuin koskaan. 

Vierailija
7/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaikki on töissä paitsi ne jotka asuu vanhempiensa luona.

Vierailija
8/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen amk:ssa. Kaikki tekee töitä koulun ohella, etenkin perheelliset joista moni tekee 100% työaikaa. Lähes kaikilla on jaksamisen kanssa ongelmaa ja koulutyö kärsii (koko ajan joku pyytää opelta lykkäystä tehtäviin, ei saa niitä palautettua, tiputtaa pois kursseja tai jää välivuodelle tai pois kokonaan). Opettajat venyy ja vanuu ja koittaa muistuttaa että koulu on tärkeintä ja opiskelu kokopäivätyötä; kurssien tehtävämäärät on mitoitettu niin että 40h/vko tulee helposti täyteen. No, käytännössä tehtävät toki tehdään alta riman, koska työnteolta ei ole aikaa enää opiskella tuollaisia aikoja. 

Itse teen 50% työaikaa ja kyllä se opiskelusuorituksessa näkyy. Lisäksi minulla on kaksi lasta. Ei todellakaan ole varaa ottaa mitään 20 000€ tai yli opintolainaa, nyt sitä on 13 000€ ja hirvittää sekin. Palkkataso valmistuttua tulee olemaan 2500-3000€ tasolla. 

Vierailija
9/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin keskustelupalstalla joku ehdotti, että perheellisenkin opiskelijan pitää muuttaa soluasuntoon, eikä vinkua turhia. Ihanat arvot meillä tällä hetkellä. Milloin Suomesta tuli kehitysmaa, kun vielä muutama vuosi sitten oltiin maailman huipulla?

Vierailija
10/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tekoripsiin ja ryyppäämiseen tietty!

T. Vihervasemmistolainen "opiskelija"

Vierailija
11/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hesarin keskustelupalstalla joku ehdotti, että perheellisenkin opiskelijan pitää muuttaa soluasuntoon, eikä vinkua turhia. Ihanat arvot meillä tällä hetkellä. Milloin Suomesta tuli kehitysmaa, kun vielä muutama vuosi sitten oltiin maailman huipulla?

Silloin kun otettiin lainaa lainan päälle saadakseen iloa, valoa ja kivoja tulevaisuudenkuvia.

Vierailija
12/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman poikani ei ole tarvinnut nostaa opintolainaa eikä tarvitsekaan, aloitti juuri 3.vuoden yliopistossa ja toinen samanlainen edessä.

Vierailija
13/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oman poikani ei ole tarvinnut nostaa opintolainaa eikä tarvitsekaan, aloitti juuri 3.vuoden yliopistossa ja toinen samanlainen edessä.

Mistä hän saa tuloja asumiseen ja elämiseen vai onko käynyt tuuri ja löytynyt tosi halpa asunto?

Vierailija
14/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä menee asumistuki vuokraan+meiltä kuukausittain saamansa summa josta jää n.50€ yli, vuokra kaksiostaan on juu varsin pieni (yliopiston kautta ja ei vaatinut uutta ja hienoa) ja siihen sisältyy vesi/sähkö/nettiyhteys.

Tuo 50€+opintotuki riittää menoihinsa kuukaudessa, ei polta eikä käy baareissa. Lisäksi saa kustantamamme Prisma-tilauksen suht säännöllisesti. Tilillänsä (ja toisella tilillä joka meidän nimissä) on vuosien saatossa kertyneitä rahoja, mutta ei kuulema niihin ole tarvinnut koskea.

Vierailija
15/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikan kukaan tutuista ei ollut töissä vaan sai rahoitusta kotoaan. Opiskelin 90-luvulla. 

Vierailija
16/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla osa kävi töissä koko ajan ja osa työskenteli enimmäkseen lomilla. En tunne ketään, joka olisi silloin käyttänyt palkkansa tai opintotukensa alkoholiin, ja rakennekynsiä ei ollut keksitty. Osa asui vanhempiensa luona, osa omillaan tai seurustelukumppanin kanssa yms.

Vierailija
17/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin amk:ssa 2010-2014 ja meidän luokalta kävi töissä vain muutama. Muut, minäkin, hakivat aktiivisesti töitä ja joutuivat pakosta nostamaan maksimimäärän opintolainaa kun niitä työpaikkoja ei ollut. En päässyt kesätöihin vasta kuin 2013, sekin pesti kesti vain 2 viikkoa.

Opiskeluvuodet sattuivat finanssikriisin jälkeisiin vuosiin ja Käteisen sixpackin aikaan eli ts. pahimpaan mahdolliseen saumaan. Tämän takia myös verkostojen luonti jäi ja työllistyminen valmistumisen jälkeen vei kohdallani 2 vuotta, sekin tapahtui lopulta 9 €/pv kurssin kautta.

Vierailija
18/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hänellä menee asumistuki vuokraan+meiltä kuukausittain saamansa summa josta jää n.50€ yli, vuokra kaksiostaan on juu varsin pieni (yliopiston kautta ja ei vaatinut uutta ja hienoa) ja siihen sisältyy vesi/sähkö/nettiyhteys.

Tuo 50€+opintotuki riittää menoihinsa kuukaudessa, ei polta eikä käy baareissa. Lisäksi saa kustantamamme Prisma-tilauksen suht säännöllisesti. Tilillänsä (ja toisella tilillä joka meidän nimissä) on vuosien saatossa kertyneitä rahoja, mutta ei kuulema niihin ole tarvinnut koskea.

Oletko trolli? Te kustannatte poikanne elämistä. Muuten poikanne kävisi töissä niin kuin muutkin tai ottaisi paljon lainaa. Opiskelijat eivät asu yksin korkeakoulun asuntosäätiön kaksioissa vaan soluissa tai yksiöissä. Yksityisiltä markkinoilta kaverin kanssa kaksiossa. Jos et ole trolli vaan kirjoittamasi on totta niin poikanne on ihan saakelin paljon paremmassa asemassa kuin 90% opiskelijoista.

Vierailija
19/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yliopiston opettajan näkökulmasta on myös aika kastämätöntä että opiskelijoiden pitäisi tehdä valtavasti töitä SAMAAN aikaan kun heitä ja meitä opettajia patistellaan enemmän ja enemmän siihen, että kaikkien pitäisi valmistua ripeästi. Ei mitään tolkkua.

Vierailija
20/28 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin loppuaikana käymään 3 työssä, opntotuki katkesi kun olin aikonut suorittaa yhden koodaus- kurssin joka luvattiin soveltuvan sellaiselle jolla ei ole kokemusta aiheesta. En ymmärtänyt yhtään mitään ekasta luennostakaan, olisi pitänyt joku lukusarja kirjoittaa kotiläksynä. Minne?

Olin eronnut ja yksin asuminen kallista helsingissä. Sittenpä jouduinkin saikulle ja sillä tiellä ollaan. Gradua ei saanut tehdä kuntoutustuella, ei kuntoutusrahalla eikä osatyökykyisenä työttömänä. Edes kandityö oli tehty mutta en saanut edes sitä kandin lyhennelmää vai mikä se on mikä olisi vienyt yhden päivän että olisi edes kandin paperit saanut.

Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Suomessa estetään ihmisten eteenpäin pääsyä ja kaikesta vaan rangaistaan. Ei ole minkäännäköistä tarkoitustakaan saada ihmisiä töihin, halutaan vaan nöyryyttää heikommassa asemassa olevia.