Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Orpon hallitus laittaa Suomen kuntoon -nimittäin eläkeläisille! IS: Eläkkeisiin yllättävän suuri korotus ensi vuonna

Vierailija
13.10.2023 |

IS: Eläkkeet nousevat nyt toista vuotta peräkkäin palkkoja enemmän

Samalla ensiasunnon ostajan verovapaus varainsiirtoverossa poistuu. Säästöjä ja leikkauksia tehdään yksinhuoltajilta, opiskelijoilta, lapsiperheiltä ja matalapalkka-aloilla työskenteleviltä.

Otetaan pois niiltä, jotka olisivat sitä tulevaisuuden Suomea ja tulevaisuuden hyvinvointia tänne rakentamassa ja annetaan jo elämän ehtoopuolella oleville suurten ikäluokkien eläkeläisille, joilla on jo asunnot, mökit, autot kaikki hankittuna, kun he ovat eläneet elämänsä aikana, jolloin töihin todella pääsi vain menemällä eikä pikkuyksiö maksanut samaa kuin omakotitalo. Työt olivat vakituisia ja palkalla elätti itsensä. Tosin on nykyajan työelämässä, jota hallitus myös kurjisti lähtemällä ensitöikseen purkamaan työntekijän irtisanomissuojaa.

Samaan hengenvetoon sitten nuristaan, miten nuoret ei enää tee lapsia eivätkä enää tee töitä. Kun ei ole varaa ja työelämästä on tehty yhtä nollasopimusta, vuokrapaikkaa, määräaikaista pätkää, palkatonta "harjoittelua" ja "kokeilua", temputusta ja vemputusta. Työ ei enää tuo elämään varmuutta, taloudellista turvaa eikä rutiinia.

Vakituiset palkkatyöt sellaisella palkalla, jolla kykenee elättämään itsensä tässä maassa ilman Kelan tukia ovat harvassa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009921497.html

Kommentit (232)

Vierailija
161/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Katsoin juuri eläkelaskurista, että tulen saamaan 3000 euroa eläkettä kuussa vaikka palkkani on tänä päivänä 7000 euroa kuussa. Olen syntynyt vuonna 1972. Mua on kusetettu vanhojen sosiaalidemokraattien toimesta. Pienituloinen vanha äitini saa yli 5000 euroa tänä päivänä eläkettä vaikka hän ei ole yliopiston penkillä viettänyt tosissaan päivääkään.

No onpa kyllä varsinaisen pienituloinen ollut äitisi, jos saa yli 5000€ eläkettä 😂

Minun isäni, jonka edunvalvojana toimin, oli johtotason tehtävissä ja aikanaan yksi yrityksen kovapalkkaisimmista työntekijöistä. Saa nykyään eläkettä 2200€ ja joitain euroja päälle. Siitä pois verot.  Ihan viimeisimpiä vuosia hän ei pystynyt olemaan töissä, mutta eipä se eläke olisi tuosta noussut kuin joitakin satasia.

Tuo on sama summa, kun mun palkka ja teen 40 h viikko töitä. 

Vierailija
162/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet on saman suuruisia ja isompia kuin palkat, ihan järkyttävää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa saa yleensä vain 30 h viikko vuorotyötä viikossa ja palkka 1300 netto kuukaudessa. Ja hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat. Eihän kukaan pysty enää olemaan Helsingissä kaupassa töissä, kun on isot vuokrat. 

Vierailija
164/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat on saman suuruisia kuin eläkkeet ja nuoret maksaa korkeaa vuokraa, kun eläkeläisillä monella velaton asunto ja pieni yhtiövastike. 

2400 brutto tuloilla ei saa edes asuntolainaa ilman säästöjä. 

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä mihinkään. 

Vierailija
165/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä vähän yli kolme tonnia bruttona kuukaudessa, mutta menee siitä rapiasti veroakin. Lisää en tarvitsisi yhtään. Siirrellään vain rahaa paikasta toiseen.

Vierailija
166/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää vuoden päästä. Lisäksi leikataan soviteltua päivärahaa. Kaupassa noin 60% tekee osa-aikatyötä, työtunteja ei saa enempää. Eli eivät voi pitää enää omistusasuntoa, jos ei ole vakituisen työn omaavaa puolisoa. 

Vierailija
167/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on aina joku, yksilö tai ryhmä, johon viha, kauna ja kateus kodistuvat. Odottakaa rauhassa vuoroanne.

Vierailija
168/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksettiin viime vuonna 34.9 miljardia euroa. 15 vuotta sitten summa oli n. 19 miljardia. Pieni nousu (hups!). Kymmenessä vuodessa summa on 350 000 000 000 euroa ja 20 viodessa 700 000 000 000 euroa. Eläkkeisiin menee korotuksineen seuraavan 25 vuoden aikana yli triljoona euroa!! Ällistyttävä luku. Onko Suomessa siihen varaa? Kohta nuorilta ja lapsilta viedään kaikki jotta saadaan massiiviset eläkkeet maksetuksi. Ei se ole oikein että eläkkeet on suurempia kuin palkat! Eläkekatto 2500 eur heti käyttöön!!

Vierailija
169/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tässä maassa on aina joku, yksilö tai ryhmä, johon viha, kauna ja kateus kodistuvat. Odottakaa rauhassa vuoroanne.

Juu, työttömiä haukutaan. 

Itse olin työmarkkinatuella työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. Autoin eläkeläistäkin ilmoittautumaan koneella sairaalassa, kun hain osaston posteja. Minulla oli siniset hoitajat vaatteet. AMK tutkinto on ja tulee karenssi, jos ei suostu työkokeiluun. 

Vierailija
170/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hirveän paljon innokkaita tulevaisuuden köyhiä jotka ei halua eläkettä millä elää vain sillä perusteella että tuolla on jokin suurituloinem joka saa nyt eläkettä yhtä paljon kuin joku saa palkkaa oltuaan 1-10 vuotta töissä. Samaan aikaan kuitenkin valittavat että heidän eläke on tulevaisuudessa pieni eikä yksikään osaa edes laskea niitä oikein.

Vierailija
171/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juu, työttömiä haukutaan. 

Itse olin työmarkkinatuella työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. Autoin eläkeläistäkin ilmoittautumaan koneella sairaalassa, kun hain osaston posteja. Minulla oli siniset hoitajat vaatteet. AMK tutkinto on ja tulee karenssi, jos ei suostu työkokeiluun. 

Hallitus tekee uudistuksia ja työkokeiluun voi joutua jo työttömyyden alussa. Sinne voidaan laittaa myös ansiosidonnaisella. 

Rakennusalalta irtisanotaan väkeä. 

Jos ei suostu niin ei saa työttömyyskorvausta eli tulee karenssi. 

Vierailija
172/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä on hirveän paljon innokkaita tulevaisuuden köyhiä jotka ei halua eläkettä millä elää vain sillä perusteella että tuolla on jokin suurituloinem joka saa nyt eläkettä yhtä paljon kuin joku saa palkkaa oltuaan 1-10 vuotta töissä. Samaan aikaan kuitenkin valittavat että heidän eläke on tulevaisuudessa pieni eikä yksikään osaa edes laskea niitä oikein.

Tuossa aikaisemmassa linkissä on eläkelaskuri. Summaksi tulee eläke bruttona eli verot pois vielä. 

Asumistuessakin lasketaan kuukausitulot bruttona + lomarahat ja työttömyyskorvaus bruttona, jos puolisosi irtisanotaan.

Ihmisillä voi katsos veroprosentti olla mikä vaan. 

Vierailija
173/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös toimeentulotukeen on tulossa työvelvoite. 

Eli jos naapurit ei maksa yhtiölainoja ja kerrostalo menee konkurssiin ja joudut ulosottoon niin teet toimeentulotuella töitä julkisen yksiköissä. 

Vierailija
174/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloutta ei saada Suomessa kunnolla nousu-uralle, niin on väistämätöntä, että tulevia eläke-etuuksia joudutaan karsimaan. Eläkerahastojen hallinta on sijoitustoimintaa, ja maamme alhainen taloudellinen viretila syö eläkerahastojen tuottoja. Suomen talouskasvu on ollut banaanivaltion tasolla viimeiset 15 vuotta, ja samaan aikaan eläkeläisten määrä on radikaalisti lisääntynyt. Ei hyvältä näytä tämä tilanne.

Vierailija
175/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Haluavat uhrata kokoajan vähenevät nuoret ja lapset, vanhuksille vaan lisää vaikka heitä on kokoajan enemmän ja huoltosuhde vääristyy. Pienellä palkalla pitäisi jaksaa auttaa näitä rikkaita vanhuksia jotka kuluttavat suurimman osan palveluista.

Koronan aikana uhrattiin nuoret, nyt on mt ongelmat ja turvattomuus vallalla. Suurin osa vanhuksista joita sillä suojeltiin on jo kuollut muihin syihin. Kannattiko? 

Miksi tämä maa vihaa lapsia ja nuoria ja haluaa tuhota sen tulevaisuuden. 

Kaikkea ei voi saada. Leikata ansiosidonnaiset ja sovitellut päivärahat ja sitten alkaa sanomaan, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon. 

Maksaako kokoomus omaisille autot vai?

Sellaista se on, kun pidetään kokouksia eikä oteta asioista selvää. 

Vierailija
176/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Haluavat uhrata kokoajan vähenevät nuoret ja lapset, vanhuksille vaan lisää vaikka heitä on kokoajan enemmän ja huoltosuhde vääristyy. Pienellä palkalla pitäisi jaksaa auttaa näitä rikkaita vanhuksia jotka kuluttavat suurimman osan palveluista.

Koronan aikana uhrattiin nuoret, nyt on mt ongelmat ja turvattomuus vallalla. Suurin osa vanhuksista joita sillä suojeltiin on jo kuollut muihin syihin. Kannattiko? 

Kaikkea ei voi saada. Leikata ansiosidonnaiset ja sovitellut päivärahat ja sitten alkaa sanomaan, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon. 

Luultavasti moni eläkeläinen jää ilman hoitoa ja apua. 

Vierailija
177/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tätä samaa meinasin minäkin kommentoida. Mun äiti saa 780e ja isä 1200e eläkettä kuussa. Vuokrakämppä ja tehneet töitä 16 vuotiaasta asti. Ei paljon naurata. Eivät saa mitään muita tukia. Vaatikaa vaan vähempää eläkettä, mutta muistakaa että olette tossa samassa tilanteessa joskus itse. Ja jos ihmettelette niin kyllä minä avustan heitä päivittäin ja annan myös rahaa laskuihin tarvittaessa. Kuinka moni haluaa tehdä samaa? Ja tekeekö sun lapset sulle?

Vierailija
178/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sote puolella kannattaisi nyt miettiä miten miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä hoidetaan. 

Omaiset ei osallistu, sehän olisi tietysti se helppo aita on matalin  ratkaisu. 

Suomessa ei ole lakia, että omaisten täytyisi hoitaa. 

Minä olen kaiken vapaa-ajan omassa kotona. En tule auttamaan ketään.

Omaan kotiini sisälle ei näy niitä vanhuksia, jotka ei saa apua. Voin ajatella, että valtio hoitaa eläkeläiset ja jatkaa omia harrastuksiani. Niin ne hyvätuloisetkin tekevät, varaavat etelän matkan ja unohtavat työttömät.

Vierailija
179/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tätä samaa meinasin minäkin kommentoida. Mun äiti saa 780e ja isä 1200e eläkettä kuussa. Vuokrakämppä ja tehneet töitä 16 vuotiaasta asti. Ei paljon naurata. Eivät saa mitään muita tukia. Vaatikaa vaan vähempää eläkettä, mutta muistakaa että olette tossa samassa tilanteessa joskus itse. Ja jos ihmettelette niin kyllä minä avustan heitä päivittäin ja annan myös rahaa laskuihin tarvittaessa. Kuinka moni haluaa tehdä samaa? Ja tekeekö sun lapset sulle?

Meitä on 4 henkeä ja saadaan 2400 netto kuukaudessa, lapsilisät mukana summassa. Asutaan vuokrakolmiossa ja puoliso tekee 40 h viikko vuorotyötä ja itse teen aina palkkatukitöitä tai palkatonta työkokeilua, kun saan. 

Mun mielestä tuleva irtisanomisaalto ja irtisanomissuojan heikentäminen on hyvä juttu. 

Pääsee moni näkemään mitä on työttömän arki. 

Vierailija
180/232 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni korotus menee lääkkeisiin, joiden omavastuuosuutta nostetaan sekä yksityisiin lääkäreihin kun julkinen terveynhuolto ajetaan alas ja ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevat heitetään kadulle.