Lataushybridit sekä bensiini- ja dieselautot kielletään Tukholman keskustassa
https://www.is.fi/autot/art-2000009912441.html
Ainoastaan täyssähköautoilla ja kaasuautoilla saa jatkossa ajella Tukholman läpi. Muita autoja ajavat saavat sakkoja.
Toivottavasti tästä ei tulee mitään muoti-ilmiötä.
Kommentit (14)
Tämä sama Suomeen. Kehä III:n sisäpuolisella alueella voisi olla kielto muiile kuin sähkö- ja kaasuautoille. Helpottaisi myös ruuhkatilannetta ja pysäköintiongelmaa.
Saksan ympäristömerkin voi tilata etukäteen internetistä ja se on voimassa seuraavaan tuulilasin vaihtoon saakka, tai siihen saakka mikäli ajoneuvon rekisteritunnus muuttuu.
Suomeen tulisi saada päästöttömiin autoihin vihreät rekisterikilvet, jotta tällaisten kieltojen valvonta olisi helpomaa. Eli kaikille muille autoille vähintään 1000 euron sakko, jotka ajavat kaupungeissa. Fossiiliautot kuuluvat maaseudulle eikä niitä pidä päästää lähellekään asuttuja alueita
Vierailija wrote:
Tämä sama Suomeen. Kehä III:n sisäpuolisella alueella voisi olla kielto muiile kuin sähkö- ja kaasuautoille. Helpottaisi myös ruuhkatilannetta ja pysäköintiongelmaa.
Ja kehä III ulkopuolelle kielto sähköautoille. Meillä tiekunta päätti, että sähköautoilija maksaa tuplamaksun tienkäytöstä, koska kuluttaa tietä enemmän kuin muut autot.
Lisäksi Helsinki voi olla mukava paikka talvella, kun lunta ei kuljeteta pois eikä katuja aurata, koska ei ole sopivaa kalustoa.
Sitäpä Sinnemäki yrittää saada tännekin. Toivottavasti ei toteudu ja sähköautot kielletään kokonaan.
Kunhan saadaan Suomeen isot akkumetallikaivokset, niin siitä onni alkaa. Nyt vastustetaan jotain pelloille ja metsiin tulevia aurinkovoimaloita, mutta kunnon litiumkaivos se vasta ympäristöä somistaakin. Sähköauto on ympäristötuho.
Vierailija wrote:
Suomeen tulisi saada päästöttömiin autoihin vihreät rekisterikilvet, jotta tällaisten kieltojen valvonta olisi helpomaa. Eli kaikille muille autoille vähintään 1000 euron sakko, jotka ajavat kaupungeissa. Fossiiliautot kuuluvat maaseudulle eikä niitä pidä päästää lähellekään asuttuja alueita
Eikä sähköautoja pidä päästää maaseudulle eikä etenkään metsäautoteille niitä tuhoamaan.
Siis pienellä alueella Tukholam keskustaa, ei koko keskustassa.
Kannatetaan. Mutukkiritsat ja putkifirmojen pakut ja muut duunarikoslat saadaan pois täältä Östermalmista hienostokatuja rumentamasta.
Toivottavasti saadaan Helsinkiin. Lähtee köyhien romut katuja tukkimasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä sama Suomeen. Kehä III:n sisäpuolisella alueella voisi olla kielto muiile kuin sähkö- ja kaasuautoille. Helpottaisi myös ruuhkatilannetta ja pysäköintiongelmaa.
Ja kehä III ulkopuolelle kielto sähköautoille. Meillä tiekunta päätti, että sähköautoilija maksaa tuplamaksun tienkäytöstä, koska kuluttaa tietä enemmän kuin muut autot.
Lisäksi Helsinki voi olla mukava paikka talvella, kun lunta ei kuljeteta pois eikä katuja aurata, koska ei ole sopivaa kalustoa.
Yrität olla hauska. kun helsingissä päätytään sallimaan autoilu pelkästään sähköäutoilla, niin siihen voidaan laittaa poikkeuksia niille jotka työn takia joutuvat ajamaan autoilla.
Jos näillä kielloilla pyritään lisäämään sähköautoilua, pieleen tulee menemään. Siinä käy vain niin, että keskustat näivettyvät eli sinne ei tulla sitten ollenkaan. Sähköautoilu ei vain ole mahdollista suurimmalle osalle ihmisistä. Syynä tähän on pääasiallisesti umpisurkea julkinen latausinfra ja kotilatausmahdollisuuden puute. Kotilatausmahdollsuus on a ja o koko sähköautoilussa. Jollei sitä ole, voi unohtaa koko homman hankaluutensa vuoksi. Jatkuva pikalataaminenkaan ei ole akustolle hyväksi eli pelkkien julkisten latausmahdollisuuksien varassa olevat ovat huomattavan eriarvoisessa asemassa. Taloyhtiön sähköremppa ei ole halpaa lystiä ja kaupunkien keskustoissa ei ole edes aina omia autopaikkoja. Lisäksi kukaan järkevä ihminen ei osta paljon ajettua sähköautoa ja ainakin Suomessa moni joutuu korkeiden hintojen vuoksi tyytymään muutaman tonnin hintaiseen koslaan. Voi vain kuvitella, millaisessa kunnossa muutaman tonnin arvoisen vanhan sähköauton akusto on varsinkin, jos ladattu aina pikalatureissa. Polttiksen tankki ei sentään pienene vanhetessaan. Koko sähköautoasia on tällä hetkellä realismin unohtaneiden kouhottajien ja trollien käsissä. Itse en aio ostaa sähköautoa ennen kuin em. puutteet on ratkaistu. Varaa kyllä olisi, mutta kaiken hankaluuden vuoksi ei sähköauto ole itselleni oikea vaihtoehto. Jos polttiksella ajo kielletään jossain, en sitten mene sinne lainkaan. Kannan rahani muualle kuin kieltoalueille, enkä käy turistinakaan moisissa paikoissa, jonne menisin normaalisti autolla. Kuriositeettina täytyy mainita, kun kävin jokunen aika takaperin Saksassa. Autoilun mallimaassakin ollaan todella kaukana sähköautoutopiasta. Ei nimittäin maanteillä tai kaupungeissa kovin montaa sähköauto vastaan tullut. Ei tule autoilu sähköistymään sielläkään vielä pitkään aikaan ja ongelmat tulevat olemaan rajuja, kun polttomoottorit kielletään.
Ihan järkevä vaatimus, mutta toivottavasti toteutustapa on inhimillisempi kuin Saksassa. Siellä on kaupungeissa auton päästöluokkakohtaisia rajoituksia ja jokaisen, siis ohi ajavan turistinkin, on haettava Saksan katsastuskonttorilta auton ikkunaan maksullinen päästötarra.Tarran puutumisesta tulee messevät sakot ja ajokielto, vaikka ajaisit sähköautolla. Mistä hommaat tarran jos saavut maahan illalla, yöllä tai viikonloppuna? Ja sinne katsastuskonttorille pitäisi joka tapauksessa päästä ensin.