Yöjunassa matkanneita, millaista on kyydissä?
Kommentit (52)
Baltiassa nukuin ihan hyvin, vaikka sekahyttejä.
Tämä on totta, yläkerran päätyhytissä on niin kova jyrinä että nukkumisesta ei tule mitään kun desibelit räjäyttää tärykalvot.
Lyhyesti: valitse junan viimeisen makuuvaunun keskeltä hytti ja tulpat korviin, niin nukut kuin murmeli. :)
Nukuttaa hyvin. Kannattaa ottaa yläpeti, se on rauhallisin nukkua. Paitsi jos on huonojalkainen eikä pysty sinne kiipeämään.
Aikanaan matkustin aika usein yöjunalla noin 7 tunnin matkan. Heräsin joka kerta kun juna pysähtyi, Junaa piti myös vaihtaa tunnin matkan jälkeen ja seuraava lähti tunnin päästä. Lisäksi yhdellä asemalla juna seisoi noin tunnin ajan. Ei siinä voinut nukkua kunnolla, kun ei ollut varaa matkustaa makuuvaunussa. Aina ihan hirveä päänsärky aamulla perille tultua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki, jos ei halua seinänaapureita: toisessa päässä vaunua on muista hyteistä erillään suihkun vieressä hytti (101/102), jolla ei siis ole seinänaapuria. Suihkukin on käytössä hyvin harvoin. Sinne ei kuulu möykkää.
Viis suihkusta, päätyhytissä kolina kuuluu niin pahasti, että siinä en saanut nukutuksi.
Minulle tämä on myös lempihytti, mutta hyvä, ettei kaikille kelpaa. Tosiaan ei seinänaapureita ja on vähän enemmän tilaakin, portaiden alle menevään osaan on tehty pieni lokero, johon saa matkalaukun. Viereisen suihkun vesi on kylmää, joten ei siinä juuri kukaan käy ja itse olen pikaisesti pujahtanut pyyhkeessä, jos suihku toimii.
Yöjunassa viimeksi kesäkuussa matkustaessa junan kuski pysäytti junan jokaiselle asemalla niin voimakkaasti että juna ryskäs ja meinasin pudota sängystä joka asemalla. Samoin kiihdytykset olivat turhan ripeät makuuvaunulliseen yöjunaan. Jotkut kuskit osaavat jarruttaa ja lähteä asemilta niin rauhallisesti että sitä ei edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse nukun yöjunassa makuupaikalla todella hyvin ja palauttavaa unta, paremmin kuin kotona.
Tykkään siis nukkua liikkuvassa kulkuvälineessä ja meteliäkään siellä ei ole, tasaista puksuttelua vain.Makukysymys tietysti riippuu ihmisestä, eli selviää vain kokeilemalla!
Minäkin nukun liikkuvissa hyvin. Kiskojen kolkee rauhoittaa. Laivallakin ihana nukkua. Tietty kova merenkäynti valvottaa.
Matkustan yöjunassa jonkun perheenjäsenen tai tuttavan kanssa. Yleensä nukun hyvin. Kuopiossa joskus sattuu että joku rymistelee ovea keskiyöllä ja sitten hillitön hihitys " väärä hytti". 9
Hyvin meni ja oli aivan ihana peitto! Vaunukaveriksi tuli mukava mummo, josta ei sinänsä ollut mitään häiriötä, mutta hän ei päässyt yläpetiin. Mun oli siis pakko mennä, vaikka olisin kyllä halunnut alapedin.
Lemmikkihytissä, telipyörästön yläpuolelle on aivan turha edes yrittää nukkua. Pyörästön kolina ja meteli on niin voimakasta että korvatulpistakaan ei ollut mitään hyötyä.
Hiljaisimmat hytit sijaitsevat kokemukseni mukaan makuuvaunun keskiosassa.
Itse ostin keväällä hytin syksyksi, oli 50-60e per suunta kun valitsin edullisimpia päiviä. Ei oneksi mahdottoman paha hinta.