Miten olette valmistautuneet vanhojen vanhempienne kuolemaan?
Kommentit (22)
Jos olisin tiennyt tehdä seuraavat asiat vanhempieni elossa ollessa, olisin selvinnyt toisen vanhempani kuolemasta paljon helpommalla:
- varmista että kummallakaan vanhemmistasi ei ole esim. liittymäsopimusta jonka käyttäjänä on toinen henkilö kuin hän itse. Meillä lesken liittymä meinattiin lopettaa operaattorin toimesta kun kuulivat että liittymäsopimuksen omistaja on kuollut. Eivät varoittaneet kyseisen liittymän käyttäjää etukäteen, asia selvisi vähän niinkuin vahingossa. Leski ei itse ymmärtänyt että puhelinliittymä ei ole hänen nimissään koska laskut tulivat hänelle kun oli käynyt pyytämässä operaattoria "vaihtamaan puhelinumeron hänen nimiinsä". Eivät sitten tehneet pyydettyä.
- pyydä hyvissä ajoin tieto siitä onko vanhemmillasi tehtynä testamenttia, missä heillä on pankkitilejä, etuus- tai bonustilejä, osuuskaupan jäsenyyksiä jne. Ei tarvitse tietää summia tai tarkkaa sisältöä.
- onko tehneet hoitotahtoa. Etenkin elvytyskielto olisi hyvä tietää (meillä toiselle vanhemmalleni oli tehnyt lääkäri kiellon mutta kukaan ei kertonut meille omaisille, vaikka olisi pitänyt informoida lainkin mukaan)
- miten haluavat hautajaiset järjestettävän ja että miten haudataan: tuhkataanko, haluavatko hautapaikan (sekin olisi hyvä hankkia etukäteen) jne.
- selvitä kenen nimissä kodin vakuutus- ym. sopimukset ovat
- joku lista lähimmistä sukulaisista ja ystävistä joihin on pitänyt yhteyttä säännöllisesti ennen kuolemaansa olisi hyvä olla tiedossa. Minä en tuntenut kaikkia vainajan serkkuja jne. ja oli vaikea selvittää kenelle kaikille pitää ilmotella kuolemasta.
Henkisesti on vaikea valmistautua mutta ainakin suremiseen jää enemmän aikaa kun paperisota perunkirjoitukseen jne. liittyen on vähän helpompaa.
Vanhojen ihmisten kuoleminen on normaalia. Yleensä loppu ei myöskään käy kovin hitaasti vaan siinä on paljon turhaa kärsimystä ja kuolema on helpotus.