Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dokumenttiohjelmien ohi puhuvat päät

Vierailija
07.10.2023 |

Olen katsellut sivusilmällä viikonloppuina televisiossa esitettäviä dokumenttiohjelmia ja alkanut ärsyyntyä tutkijoista ja muista haastateltavista, jotka puhuvat poikkeuksetta kameran ohi jollekulle näkymättömälle.

Minkä vuoksi tällainen kuvakulma on valittu? Onko tässä jokin esiintymis- tai televisiotekninen tai psykologinen syy? Tiedän, että halpisohjelmiin valitaan halvimmat ratkaisut, mutta maallikkona en keksi, miten sellainen sopisi tähän.

Osaako joku valaista asiaa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin kuvaustekniikan perusasioita on, ettei kuvata ihmistä suoraan edestä, koska se on tylsän näköistä, vaan kuvataan vähän viistosta.

Muutenkin dokumentti kuvaa tosielämää, aitoa tilannetta jossa ihmiset keskustelevat keskenään, eikä se ole mikään uutislähetys jossa puhutaan katsojille.

Vierailija
2/2 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin kuvaustekniikan perusasioita on, ettei kuvata ihmistä suoraan edestä, koska se on tylsän näköistä, vaan kuvataan vähän viistosta.

Voin vahvistaa. Olen työni puolesta ollut muutaman kerran itse puhuvana päänä dokumenttiohjelmissa, ja niitä kuvattaessa jopa erikseen ohjeistetaan olemaan puhumatta kameralle, jos joku sitä ajautuu tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi