Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miljonääri halusi pudottaa painoa ja lähti siivoojaksi alle 2000 eurolla

Vierailija
06.10.2023 |

Hän sai viime kesäksi kolmeksi kuukaudeksi työpaikan mökkipaikkakunnaltaan Lahdesta porras- ja saunasiivoajana.

Palkkauksen yhteydessä ei tullut puheeksi, että Jukko on itse asiassa miljonääri.

Minulla on ainakin sellainen mielikuva, että he eivät tienneet minun taustaani, kun he palkkasivat minut, Jukko sanoo.

Hänen varallisuutensa on peräisin lahtelaisesta perheyrityksestä Peikko Groupista. Hän rikastui 2000-luvun alussa myös yrityskaupassa, jossa suuromistajat myivät osuutensa kännykänkuoria valmistavasta Eimosta Taiwaniin.

Jukko on opiskellut opettajaksi, ja aiemmin tehnyt muun muassa lähetystyötä sekä toiminut kielten ja uskonnonopettajana. Siivoustyöt hän aloitti viikon perehdytyksen jälkeen.

Palkka oli tosiaan se alle kahden tuhannen euron minimipalkka, koska minulla ei ollut aiempaa alan kokemusta.

Jukko viittaa alan tesin pienimpään taulukkopalkkaan.

Tämän jälkeen hän sijaisti kolmen kuukauden ajan vakituisia siivoojia, moppasi kerrostalojen rappukäytäviä, pyyhki kaiteita ja pesi saunatiloja ja pukuhuoneita.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän myös ihmettelee työttömiä, jotka valittavat siitä, etteivät löydä koulutusta vastaavaa työtä. Esimerkiksi Lahdessa työttömyysaste oli heinäkuussa 13,7 prosenttia. Jukko huomauttaa, että jotain työtä oli kuitenkin mahdollista saada, vaikka se ei välttämättä ole omaa koulutusta vastaavaa.

Työ voi olla kuitenkin jotain tarvetta vastaavaa, vaikkei se vastaa koulutusta, hän sanoo.

Suomessa on minun lisäkseni varmasti vaikka kuinka paljon akateemisia, jotka ovat ylipainoisia ja ja heikkokuntoisia.

Hänen mukaansa monet unohtavat senkin, että vaikka rahapalkka olisi pieni, niin se kerryttää silti eläkettä.

Eläkeyhtiöiden pitäisi julkistaa laskelmia, että kuinka monta sataa tai tuhatta eläkkeessä merkitsee jokainen vuosi, jonka on työelämän ulkopuolella, Jukko sanoo.

Hän on aiemminkin tuonut esiin työn erilaisia hyviä puolia. Esimerkiksi viime joulukuussa Taloussanomien haastattelussa Jukko kertoi ideoimastaan mallista, joka perustui työttömien tekemään vapaaehtoistyöhön.

Vierailija
2/4 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo ketju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kyllä töitä on, mutta ei vaan kelpaa!

Vierailija
4/4 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kyllä töitä on, mutta ei vaan kelpaa!

Ei kaikille riitä, jos jotkut jotka eivät edes tarvitsisi työtä vievät ne muiden nenän edestä.