Monien 50-60-luvulla syntyneiden ylimielisyys ja itsekkyys
Heti alkuun: kaikki eivät ole ylimielisiä ja itsekkäitä, mutta monet ovat.
Tämä ikäpolvi pääsi aikoinaan helposti töihin. Koulujakaan ei tarvinnut käydä, jos ei huvittanut, töitä kyllä löytyi lakki kädessä niitä kysymään menevälle. Tämä sukupolvi sai 80-, 90- ja 00-luvuilla tienattua kivasti (lama-aika oli lopulta lyhyt ja ei koskettanut kaikkia perheitä kovasti). Elintaso oli 00-luvun nousukaudella hyvä monissa perheissä. Monissa perheissä oli omakotitalo, auto tai pari, kesämökki ja muuta mukavaa. Työelämä oli leppoisampaa kuin nykyään, aikaa jäi harrastuksille ja rentoutumiselle. Isovanhemmat auttoivat lastenlasten kanssa ja lapset saivat jo aika pienestä asti kulkea itsekseen. Ei ollut nykyaikaista kyttäyskulttuuria wilmoineen. Omilta vanhemmiltaan monet tämän ikäluokan edustajat perivät mukavan perinnön, kun heidän vanhempansa olivat eläneet säästeliäästi.
Sitten kun tätä sukupolvea kaivattaisiin nyt isovanhempien roolissa, niin mitä he tekevät? Toteavat, että ovat omat lapsensa hoitaneet/asuvat niin kaukana, etteivät voi olla avuksi lastenlasten kanssa. Sen sijaan energiaa ja intoa riittää eläkevuosina matkusteluun, harrastuksiin ja muuhun. Kerryttämäänsä omaisuutta eivät aio seuraavalle sukupolvelle säästää tai sillä auttaa esim. ulkopuolista lastenhoitoapua lapsiperheelle hankkimalla, vaan nauttia elämästä matkoineen ja terveydenhuoltopalveluita yksityiseltä ostaen. Sitten jos tätä sukupolvea kritisoi, niin sanovat, että kyllä sitä töitä aina löytyy, omaisuutta on helppo kerryttää ja menestyä. Jos valittaa lapsiperheellisen väsymystä tai työelämän hektisyyttä, niin toteavat vain, että sellaista se vain on ja pärjäile. Pahimmat vielä kritisoivat omia aikuisia lapsiaan siitä, miksi eivät ole pärjänneet yhtä hyvin kuin he itse kolmekymppisinä.
Nimimerkillä oma elintasoni oli lapsuudenperheessäni leveämpi kuin minulla tulee koskaan olemaan, vaikka olemme molemmat puolisoni kanssa yliopiston käyneitä ja vakitöissä. Ikinä tule olemaan varaa siihen elintasoon, mikä omilla vanhemmillani on ollut.
Kommentit (36)
Voivoi, olen siis tuota parjattua ikäluokkaa. No, voin kertoa, että eipä se ihan noin mennyt. 90-luvun lama vei meiltä molemmilta työpaikat, ja vasta hankittu ok-talo oli laitettava myyntiin, ja lähdettävä työn perässä muualle. Työpaikka meni alta vielä toistamiseenkin, mutta enää ei lähdetty mihinkään. Korot huitelivat sellaisissa lukemissa, että ei edes viitsi muistella enää. Jollain tavalla selvittiin, tosin oli siinä ulosottoa ja äärimmäistä köyhyyttäkin välissä monta vuotta. Pysyttiin kuitenkin pinnalla joten kuten, ja velatkin saatiin lopulta maksettua. Ns. kuivilla ollaan oltu vasta reilut 10 vuotta. Joten, jos vaikutan ylimieliseltä ja itsekkäältä, se johtuu vain siitä, että en anna kohdella itseäni enää toisen luokan kansalaisena.
Jos lapsenlapsia joskus siunaantuu, autan mielelläni tarpeen vaatiessa, jos terveys kestää.
Juttusi koskee tosiaan boomereita,vuoteen -64 mennessä syntyneitä. Siitä eteenpäin syntyneet on x-sukupolvi, eikä kuvauksesi koske meitä.
1960-luvulla syntyneet on vielä työelämässä, miksi ihmeessä heidän pitäisi jäädä hoitamaan lapsenlapsia? Sellainen yli 6 vuoden lama ei tietenkään vaikuttanut mitenkään juuri tuon ikäluokan elämään eikä heistä kenelläkään ollut 10 vuoden asuntolainaa 12% korolla, joten helppoa oli!
Vierailija kirjoitti:
Juttusi koskee tosiaan boomereita,vuoteen -64 mennessä syntyneitä. Siitä eteenpäin syntyneet on x-sukupolvi, eikä kuvauksesi koske meitä.
Olen siis -68 syntynyt, eikä mulla ole maisteritutkinnosta huolimatta ollut koskaan kyin pätkätyötä,90-l tähän asti.
Otsikon voisi muuttaa "Monien 1940- ja 50 luvuilla syntyneiden ylimielisyys, tunteettomuus ja itsekkyys."
Tuosta ikäluokasta ne löytyy enimmäkseen ja siihen on kyllä syynsä.....
Varmasti on noitakin mitä ap mainitsee, mutta mistä sitä tietää että heillä on kaikki hyvin?
On katkeria ja väärin kohdeltuja heidänkin ikäisissä. Mä oon siitä iloinen, että itselläni on hyvät vanhemmat ja he ovat 60 -luvun lapsia.
30-luvulla syntyneillä oli riesana sota ja sotakorvaukset, 40-luvulla syntyneillä asuntojen puute. 50-luvulla syntyneillä oli työttömyys ja maalta muutto mm Ruotsiin, 60-luvulla syntyneillä oli asiat melko ok, 70-luvulla syntyneillä oli talouslama, 80-luvulla syntyneillä työttömyys jne jne.
Aika harvassa on ne sukupolvet joilla ei ollut ongelmia. Ja mitä kauemmaksi mennään, sitä enemmän joutuivat tekemään töitä.
Älytöntä syyllistää, jos ei tiedä mitään.
Itse olen syntynyt vuonna 1963, valmistuin opinnoista 90-luvun lamaan ja olin pitkään työttömänä, it-huuman alussa pääsin sen alan firmaan, joka teki konkurssin mistä seurasi taas pitkä työttömyys, pääsin sitten kunnalle vuorotteluvapaasijaiseksi mikä poiki viisi vuotta ketjutettuja pätkiä, kunnes säästöt taas aloitettiin. Nyt olen taas pitkäaikaistyötön, ja niin vanha, etten taida kelvata enää minnekään. Työeläkekertymää ei ole tuhattakaan euroa.
Hyvä koulutus minulla kyllä olisi, olen aina päivittänyt osaamistani ja nytkin työttömänä opiskelin sen kaksi vuotta minkä sain, mutta eipä se tunnu työpaikaksi realisoituvan. Päinvastoin, ns. hanttihommia hakiessa se tuntuu muodostuvan vain esteeksi.
Tyhmästi tein kun alun perin opiskellessani vaihdoin alaa, niin valmistuminen vähän viivästyi. Olisi vain pitänyt opiskella nopeasti ja mennä töihin, sillä 80-luvulla töihin pystyi noin vain menemään. Myönnän, että monelle ikäpolvestani on jäänyt se harha, että se edelleen olisi mahdollista.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden...
Työeläkemaksut (TyEL): 25,9 mrd €, joista 22,2 mrd € menee...
Maksetut eläkkeet: 31,4 mrd €
Elikä nykyiset työntekijät maksavat 71-prosenttisesti nykyisten eläkeläisten eläkkeet! Katso seuraava kuva:
https://www.etk.fi/wp-content/uploads/2020/06/Lakisaateinen-elakemaksu-S...
60- ja 70-luvulla maksettiin ihan liian pientä TyEL-maksua. Ja koska nykyiset eläkeläiset tekivät liian vähän lapsia, niin *sen vuoksi* TyEL-maksuja on jouduttu nostamaan n. 25 % tuntumaan, josta työntekijä maksaa n. 7 % ja työnantaja loput (ja tätä ei jostain syystä haluta näyttää palkkakuitissa, siis koko tätä 25 %, vain se työntekijän osuus, miksi huijataan ettei näytetä kuinka paljon maksetaan saadakseen maksettua nyky-eläkeläisille eläkkeet?).
Silti narsistiset eläkkeellä olijat huutelevat aina "Minä maksoin *itse* omat eläkkeeni!" ja "Eläkkeet ovat liian pieniä!", vaikka he eivät edes itse maksaneet kuin 29 %. JA jos eläkkeitä korotetaan, niin sitten joutuu myös korottamaan TyEL-maksuja entisestään! Haluatteko työtä tekevät vähentää teidän nettopalkkaanne/pelätä joutuvanne työttömiksi, jos TyEL-maksut nostetaankin yht' äkkiä 30 prosenttiin?! Työnantajallehan tästä tulee suurin lasku ja jos ei rahat riitä maksaa kaikille TyEL:n työnantajan osuutta, niin sitten saa työntekijä potkut.
Vierailija kirjoitti:
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden...
Työeläkemaksut (TyEL): 25,9 mrd €, joista 22,2 mrd € menee...
Maksetut eläkkeet: 31,4 mrd €
Elikä nykyiset työntekijät maksavat 71-prosenttisesti nykyisten eläkeläisten eläkkeet! Katso seuraava kuva:
https://www.etk.fi/wp-content/uploads/2020/06/Lakisaateinen-elakemaksu-S...
60- ja 70-luvulla maksettiin ihan liian pientä TyEL-maksua. Ja koska nykyiset eläkeläiset tekivät liian vähän lapsia, niin *sen vuoksi* TyEL-maksuja on jouduttu nostamaan n. 25 % tuntumaan, josta työntekijä maksaa n. 7 % ja työnantaja loput (ja tätä ei jostain syystä haluta näyttää palkkakuitissa, siis koko tätä 25 %, vain se työntekijän osuus, miksi huijataan ettei näytetä kuinka paljon maksetaan saadakseen maksettua nyky-eläkeläisille eläkkeet?).
Silti narsistiset eläkkeellä olijat huutelevat aina "Minä maksoin *itse* omat eläkkeeni!" ja "Eläkkeet ovat liian pieniä!", vaikka he eivät edes itse maksaneet kuin 29 %. JA jos eläkkeitä korotetaan, niin sitten joutuu myös korottamaan TyEL-maksuja entisestään! Haluatteko työtä tekevät vähentää teidän nettopalkkaanne/pelätä joutuvanne työttömiksi, jos TyEL-maksut nostetaankin yht' äkkiä 30 prosenttiin?! Työnantajallehan tästä tulee suurin lasku ja jos ei rahat riitä maksaa kaikille TyEL:n työnantajan osuutta, niin sitten saa työntekijä potkut.
Mistäs muusta asiasta nyky-eläkeläiset narsistit valehtelevat/ovat autuaan tietämättömiä/sivistymättömiä? No katsotaan...asuntolainat..."Höhö, 90-luvulla oli tosi kovat korot, 18 prosenttiakin, höhö!". Aijaa. Silloin sai vähentää asuntolainan korot verotuksessa ja 2023 tämä vähennys poistuu kokonaan! Silloin myös inflaation myötä palkat nousivat jotakuinkin samaan tahtiin, kun nykyään palkat ovat nousseet ehkä 1/3 inflaation verran. Taas pääsi eläkeläisten pullamössö-sukupolvi helpommalla. Mitäs muuta...otetaan faktoja:
"1990-luvulla puhuttiin kuitenkin aivan eri luokan ongelmista asuntomarkkinoilla. Asuntolainojen korot olivat tuolloin korkeimmillaan yli 15 prosentissa, kun vuoden 2023 alussa yleinen 12 kuukauden euribor-korko on ollut noin 3,3 prosenttia.
Korot ovat nytkin nousussa ja ihmisten velkataakkaa nostavat pitkät laina-ajat. Nykyisin keskimääräinen asuntolainan maksuaika on 21 vuotta.
Ja mitä pitempi laina-aika, sitä enemmän siitä maksetaan korkoa. 1990-luvulla monen asuntolaina oli sidottu maksimissaan 10-12 vuoteen."
Okei...90-luvulla korot olivat vaikkapa 15 prosenttia. Mutta lainan maksuaika 10-12 vuotta. Nykyään 21 vuotta ja korot siinä 4 %. Ja koska maksuaika oli 90-luvulla puolet siitä mitä nykyään, niin voitaisiin sanoa, että asuntojen hinta silloin palkkaan nähden oli *vain* puolet siitä mitä asuntojen hinta on nykyään palkkaan nähden (tämähän on aika selkeää, koska maksut on sen mukaan mitä ihmisillä on varaa maksaa nettopalkan jälkeen). Elikä pullamössöillä 90-luvulla ollut asuntolaina oli vaikka nyky-arvon euroissa 100k € ja nykyään se sama kämppä uutena olisikin 200k €. 100k eurosta 15 % = 15k €. 200k eurosta 4 % = 8k €. Elikä jos halutaan vertailla paljonko nykyään olisi yhtä kivuliasta kuin 90-luvulla 15 % (jos ei oteta huomioon korkovähennystä verotuksessa, joka nyt poistuu), niin no...200k eurosta 15 % onkin jo 30k euroa. Elikä 7,50 % korot nykyään = yhtä paha kuin 15 % korot 90-luvulla (kun korkovähennyksiä ei huomioida, jotka vielä 90-luvulla pystyi vähentämään täysimääräisesti). Toisin sanoen, kaikki kalevit jotka valittavat siitä kun nykyään korot ovat niin "matalat", niin nykyään kun ollaan siinä 4 % tuntumassa, niin se on jo sama kuin 90-luvulla jos oltaisiin 8 prosentin koroissa. Syökää eläkeläiset lisää sitä pullaa! Tässä vähän yleissivistystä:
Joku copy pastettaa litanioita, eli tekstit tallessa koneella.
Pakkomielle. Et tule rahasta yhtään onnellisemmaksi.
1990-luvun asuntolainoista on kyllä sanottava, että silloin ei haikailtu kalliita asuntoja kuten nykyään. Tyypillisesti pariskunta osti ensin yksiön ja kun se oli maksettu, vaihdettiin kaksioon. Siitä sitten kaksion maksamisen jälkeen vasta siirryttiin isompaan perheasuntoon. 2000-luvulla opittiin rakentamaan 80 % velkarahoituksella kartanoita.
Tuohon perustuu se, että Ysärillä jengi pystyi maksamaan ne 90-luvun 18 % korot asuntolainassa. Silloin velat olivat rahamäärällisesti pienemmin ja elettiin sen mukaan mihin on varaa. Siksi nykyään 8 % korkotaso on varmaan tuhoisampi kuin Ysärillä 18 %. Tosin me tuon laman muistavat olemme kyllä sukupolvena hyvin maltillisia lainanottajia sillä me tosiaan muistamme nuo ajat.
Vierailija kirjoitti:
Pakkomielle. Et tule rahasta yhtään onnellisemmaksi.
Sanoo nykyinen eläkeläinen, elikä rahakasan päällä istuva narsisti!
T: 90-luvun, 2008 ja 2020-luvun ajan lamat elänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkomielle. Et tule rahasta yhtään onnellisemmaksi.Sanoo nykyinen eläkeläinen, elikä rahakasan päällä istuva narsisti!
T: 90-luvun, 2008 ja 2020-luvun ajan lamat elänyt
Nope.
Olen täysin persaukinen ja työelämässä oleva.
Mutta toisten kadehtiminen ei tuo onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän itkeä vai nauraa. Älä viitsi sekoittaa eri ikäisiä ihmisiä. Kuvaat korkeintaan buumereita, viimeiset syntyneet vuonna 1964. Minun ikäiset ovat ensimmäisiä akateemisia pätkätyöläisiä. Meidän vanhemmat ihmettelivät, kun ei ollut vakipaikkaa. Lamaan valmistuttiin ja pätkätyöt vain jatkui, kun ne lapsetkin piti johonkin väliin tehdä. Kesätöissä toki käytiin, mutta eläkekertymää vasta 25v. lähtien. Juu pankkiin pääsi silloin kaikki ylioppilaat, mutta suuri osa varmaan pistetty ulos vuosituhannen vaihteessa. Minullakin akateemisuudesta huolimatta jo kolmas ammatti hankittuna, ikärasismia pakoillen. Joten toistanpa vain, että lopeta, kun et asiasta mitään tiedä.
vm -68
Tiedoksi, boomerit eli suuret ikäluokat syntyivät vv 1945-50. T. Vm-57
Niinkö? minun markkinointikirjallisuudessani sotavuosista vuoteen 1964. tiiä sitten noista amerikkalaisista tenttikirjoista suomalaisissakin yliopistoissa.
Otsikon voisi muuttaa "Monien 1940- ja 50 luvuilla syntyneiden ylimielisyys, tunteettomuus ja itsekkyys. Tuosta ikäluokasta ne löytyy enimmäkseen ja siihen on kyllä syynsä.....