Lopetin kaiken ylimääräisen ostamisen jo kesäkuussa kun hallitusohjelma julkaistiin
On meitä varmaan muitakin jotka ei uskalla kuluttaa.
En osta vaatteita, en käy kampaajalla jne.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ylipäänsä ostaa jotain ylimääräistä? Minä ainakin ostan vain asioita joita tarvitsen.
On eri asia ostaa esim. vaatteita ja ruokaa vain tarpeeseen kuin lopettaa "turha" kuluttaminen. Siihen väliin jää sellaisia asioita kuin kahvilassa käynti, ulkona syöminen, ystävien kutsuminen illalliselle, bissellä käynti, keikat, näytelmät, elokuvat, pakohuoneet, parturit, manikyyrit, hieronnat, harrastukset, maksulliset sovellukset, nettikurssit, live-kurssit, viininmaistajaiset, hotelliyöt, junaliput, kotimaan matkailu... Moni asia ei lisää merkittävästi luonnonvarojen kulutusta, mutta on äärimmäisen tärkeää työpaikkojen säilymisen ja rahankierron kannalta. Puhumattakaan mielekkäästä elämästä. Kokoomus ei vain ymmärrä talousasioista edes sitä vähää kuin vasemmisto.
Olen tehnyt näistä eläissäni vain seuraavat:
kahvilassa käynti, ulkona syöminen, ystävien kutsuminen illalliselle, näytelmät (työnantaja maksoi), elokuvat, parturit (viimeksi 20 v sitten, koska en näe hyötyä ja kotoa löytyy amatööri, joka osaa), harrastukset, viininmaistajaiset (yhden kerran ulkomailla), hotelliyöt, junaliput, kotimaan matkailu
Loppuja en kertaakaan.
varakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirmuinflaatiosta huolimatta ilmeisesti Sannulin kaudella oli ok kuluttaa mitä päähän pälkähti?
No hei. Kun Sanna oli PM oli velkaraha ilmaista. Jos et usko niin tuuppa kattoon mun lainaotteita. Korkoa ehkä max viiskyssää kuussa. Nyt 250 ei riitä! Tottakai kulutin ihan eri tavalla kun velka oli käytännössä ilmaista rahaa! Hallitus vei suomalaisilta ostovoiman, että kiitti vaan ihan *tusti etten sanois.
Siis oletko sä trolli vai helvetin typerä? Tuolla möläytyksellä ei pitäisi saada edes lainaa. Luuletko tosissasi, että Euroopan väärällä laidalla olevan Suomen hallitus pystyy jotenkin vaikuttamaan Euroopan keskuspankin päätöksiin? Voi apua jos ihmisten käsitys rahaliikenteestä on tällä tasolla. Toivon, että sulla on joku, jonka kanssa keskustella nämä asiat läpi jos ei internetistä löydy selkokielistä materiaalia luotettavasta lähteestä. Ilmeisesti EU:n ja muiden virallisten hallintojen rahaliikenteen tekstit ovat liian haastavia sinulle ymmärtää.
Ylimääräistä ei tässä ole ostettu ennenkään mutta nyt vielä vähemmän. Kävin vaatekaappini läpi ja järjestin vähän erilailla kuin ennen. Vaatteita ei tarvitse itselle ostaa, lapset tarvitsevat talveksi kengät.
Kotiin ei tarvita sisustusjuttuja. Karsin jouluvalotkin ja myin ylimääräiset pois. Kävin muunkin tavaran läpi ja pidin kirpparipöytää. Käteen jäi 210€.
Joulusta ajattelin että siitä en tingi vaikka meillä aika tiukkaa onkin. Aikuisia lapsia avustan sen mitä pystyn ja opiskelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Edes halvoilla kirpputoreilla ei tavara liiku.
Merkit ilmassa että kohta rytisee.
Torissa ei mene mikään kaupaksi. Osalla on rahat totaalisen loppu.
En minäkään varsinaisesti ylimääräistä, mutta silloin kun olin köyhä, en pystynyt ostamaan laatua enkä eettisintä vaihtoehtoa. Huonon laadun vuoksi jouduin ostamaan saman tuotteen useammin. Kun pikkuhiljaa pääsin siitä suosta pystyin ostamaan aina parempaa ja siten vähemmän tavaraa, ja eettisintä ruokaa. Nyt kuitenkin tekosyillä perustellut hinnannousut ja vielä tämän hallituksen aikomat muut kurjistukset ajavat taas säästölinjalle. Onneksi tavaraa ei tarvi usein ja ostan edelleen vain laatua, mutta ruuassa olen jo joutunut vaihtamaan huonompaan. Jos oikeasti haluttaisiin eettisempää kulutusta, pitäisi nostaa ihmisiä ylös köyhyydestä ja lisätä tietoisuutta. Nyt toimitaan päinvastoin.