Mikä ihme uusi harrastus tuo roskien keräily on Helsingissä?
Monet tyypit liikkuu kaduilla pussin sekä kepin kanssa ja keräilee roskia. Onko tää joku uusi trendiharrastus? :D Ei ainakaan ole kallis harrastus.
Kommentit (26)
Varmaan ikärakennekysymys. Itseäkin alkanut nyt vanhemmiten v***taa ne roskat.
Liekö tästä lähtenyt:
Ylen Miljoona roskapussia -kampanja alkaa huhtikuussa
https://yle.fi/aihe/a/20-10004432
Vammaiset myös kerää roskia nykyään.
Helsinki on niin paska kaupunki, että ilman roskien harrastuskeräilijöitä helsinkiläiset kulkisivat roskien seassa. Kaupunki ei maksa tai palkkaa kaupunkiin roskienkeräilijöitä, vaikka perii asukkailta veroja. On tämä kanssa ihmemaa.
Vierailija kirjoitti:
Viimesin roskankerääjä minkä bongasin Helsingissä oli 30v trendikkäästi pukeutunut mies. Varmaan joku hipsteriharrastus.
Toiset harrastavat roskaamista ja toiset roskien keräämistä. Ensimmäisiä on toistaiseksi enemmän
Sinänsä todella mukavaa, että ne keräillään pois, mutta kaupunki voisi myös vähän satsata asiaan. Kadunlakaisijat takaisin! Saa luotua matalan kynnyksen työpaikkojakin vaikeasti työllistyville ikään kuin ponnahduslautana takaisin työelämään ja, toivottavasti, jatkossa muihin hommiin.
Mäkin oon kerännyt vuosia. En tosin noin hienoilla varustuksilla. Ärsyttää roskat mun lähimetsässä.
Vierailija kirjoitti:
Liekö tästä lähtenyt:
https://yle.fi/aihe/a/20-10004432Vammaiset myös kerää roskia nykyään.
Ei ole tuosta lähtenyt. Vapaaehtoiset ovat keränneet muiden heittämiä roskia vuosia. Eniten roskaavat nuoret ja ulkomailta tulleet, joilla ei ole ollut roskahuoltoa ja maista missä ei välitetä luonnosta tai omasta elinympäristöstä. Asenteet opitaan kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö tästä lähtenyt:
https://yle.fi/aihe/a/20-10004432Vammaiset myös kerää roskia nykyään.
Ei ole tuosta lähtenyt. Vapaaehtoiset ovat keränneet muiden heittämiä roskia vuosia. Eniten roskaavat nuoret ja ulkomailta tulleet, joilla ei ole ollut roskahuoltoa ja maista missä ei välitetä luonnosta tai omasta elinympäristöstä. Asenteet opitaan kotoa.
Autoista nakataan roskat. Miksi roskaastiat otettiin pois levähdyspaikoilta? No siksi kun mökkiläiset toivat sinne roskansa. Eikö olisi ihan sama kuka ne roskat tuo, kunhan joku ne kerää. Otetaan veroista rahat roskahuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä todella mukavaa, että ne keräillään pois, mutta kaupunki voisi myös vähän satsata asiaan. Kadunlakaisijat takaisin! Saa luotua matalan kynnyksen työpaikkojakin vaikeasti työllistyville ikään kuin ponnahduslautana takaisin työelämään ja, toivottavasti, jatkossa muihin hommiin.
Ja sitten rikolliset keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimesin roskankerääjä minkä bongasin Helsingissä oli 30v trendikkäästi pukeutunut mies. Varmaan joku hipsteriharrastus.
Onhan sen hipsterinkin kiva kävellä siistissä ympäristössä.
Meinasin lisätä, sivistyneessä yhteiskunnassa, mutta eipä ole kovin sivistynyt, jos vapaaehtoiset hoitavat roskien keräilyt.
Ruotsissa alkoi jo vuosia sitten plogging eli plocka-kerätä ja jogga-hölkätä. Samalla kun liikutaan ulkona niin noukitaan roskat reitin varrelta, tulee kävelyn/juoksun lisäksi kyykkyjä, venytyksiä ja kurkottelua ja luonto siistiytyy. Itse olen harrastanut jo ysäriltä asti keräämällä pullot ja tölkit koiralenkiltä, vaikka puhtain ploggaaja jättääkin nämä enemmän tarvitseville. Olen pienituloinen joten kaipa minulla on oikeus ne ottaa. Laitan myös roskia roskikseen ja lasipullot otan aina pois luonnosta, rikkinäisetkin. Tyhjät muovipussit voi ottaa roskapusseiksi tai kerätä niihin ne pullot. On monipuolista liikuntaa ja lisäksi ilmaista :)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa alkoi jo vuosia sitten plogging eli plocka-kerätä ja jogga-hölkätä. Samalla kun liikutaan ulkona niin noukitaan roskat reitin varrelta, tulee kävelyn/juoksun lisäksi kyykkyjä, venytyksiä ja kurkottelua ja luonto siistiytyy. Itse olen harrastanut jo ysäriltä asti keräämällä pullot ja tölkit koiralenkiltä, vaikka puhtain ploggaaja jättääkin nämä enemmän tarvitseville. Olen pienituloinen joten kaipa minulla on oikeus ne ottaa. Laitan myös roskia roskikseen ja lasipullot otan aina pois luonnosta, rikkinäisetkin. Tyhjät muovipussit voi ottaa roskapusseiksi tai kerätä niihin ne pullot. On monipuolista liikuntaa ja lisäksi ilmaista :)
Etkö pelkää saavasi neulaa sormeen?
Erittäin hyvä harrastus mielestäni. Tulee ulkoilua ja samalla tekee jotain hyödyllistä. Roskaajat ovat ihmisten pohjasakkia; Sen suklaapatukan paperin voi laittaa taskuun, mutta silti pitää saada heittää se kadulle.
Mallikansalaisia nuo roskien kerääjät, voisi jokainen ottaa oppia.
Surullista, että ollaan tilanteessa, että ihmiset jättävät roskansa muiden keräiltäväksi. Itse en halua toisten likaisiin roskiin koskea, mutta hatunnosto näille, jotka viitsivät keräillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo tuo ensiksi mainittu harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo tuo ensiksi mainittu harrastus.
No eiväthän kaikki ihmiset olekaan järkeviä, hyvä että olet sentään rehellinen hölmö. Heitä ensikerralla sitten vaikka rahaa maahan niin parannat jonkun onnekkaan päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö pelkää saavasi neulaa sormeen?
Kerään kaukana Helsingin keskustasta joten en pelkää neuloja. Katson kyllä mitä maasta noukin ja en laita käsiä pimeällä pensaaseen tai ojaan. Keskustassa varmaan järkevintä olisi käyttää sellaisia pihtejä tai nipsuja niin ei tarvitse käsillä ottaa. Itsekin ihmettelen eläkeläisiä jotka työntävät paljaan käden roskiksen aukosta sisään ja tunnustelevat olisiko pulloja. Samat kädet koskevat kaupassa ostoskärryihin ja ruokiin :(
Hyvä harrastus. Tulee liikuntaa samalla.