Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet lisännyt ruokailutottumuksissasi kasvisten osuutta, miten se on vaikuttanut oloosi? Onko mieliala yhtään parempi? Tai veriarvoissa muutosta?

Vierailija
06.10.2023 |

Tai onko olo esimerkiksi kylläisempi? Huomaako mitään eroa?

Mielenkiintoista, jos ennen ei ole juuri syönyt tai ollut vähäisempää ja sitten lisännyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin muutaman kuukauden terveysdieettiä kolesteroliarvojen vuoksi. Lopputulemana ainoa muutos oli kolesterolin nousu pari kymmenystä.

Vierailija
2/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsin vihanneksia mutta oli lopetettava sillä veriarvoni oli niin korkea että vihreät vihannekset olivat pahaksi. Veri oli siis niin paksua ja vihreät vihannekset paksuntaa sitä lisää joten oli verisuonitukoksia pelkona. Ei vihanneksia eikä maksalaatikkoa eikä maksaruokia enää jotta veri pysyy virtaavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtötilanne oli, että kolesteroli hätyytteli kasia (7.7) ja verensokeri oli lievästi koholla (6.1). 

Lisäsin runsaasti kalaa, ts. vähintään joka kolmas (yleensä joka toinen) ateria oli kalaa, lajike vaihdellen. 

Olin syönyt jo aiemmin pitkään suositusten mukaan kasviksia, nyt lisäsin niitäkin. Liikuntaa myös lisää. 

Puolen vuoden tulos oli suorastaan masentava: kolesteroli edelleen 7.7 ja verensokeri 6.1. 

Mutta sitten tapahtui jotain, jonka myötä lopetin lähes kokonaan sokerin syönnin (ja vähensin leipääkin). 

3kk tästä kolesteroli oli 6.0 ja verensokeri 5.5!! 

Myös muita muutoksia tapahtui, kuten paraneminen sitkeästä kynsisienestä. 

Luulen että osalla on sellaiset geenit/keho, että ovat herkempiä tietyille triggereille (jotka eivät ole kaikille samoja). Nämä muutokset tapahtuivat muuten niin, etten laihtunut kiloakaan, joten sekään ei selitä mitään.

Vierailija
4/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on parempi runsaan ja monipuolisen aterian jälkeen

Vierailija
5/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo ei ole yhtään parempi. Kolesterolit on tuplaantunut, erityisesti huono kolesteroli on noussut tämän 10 terveellisen vuoden aikana. Painoa on tippunut useampi 10kg, mutta se ei liity kasviksiin.

Vierailija
6/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtötilanne oli, että kolesteroli hätyytteli kasia (7.7) ja verensokeri oli lievästi koholla (6.1). 

Lisäsin runsaasti kalaa, ts. vähintään joka kolmas (yleensä joka toinen) ateria oli kalaa, lajike vaihdellen. 

Olin syönyt jo aiemmin pitkään suositusten mukaan kasviksia, nyt lisäsin niitäkin. Liikuntaa myös lisää. 

Puolen vuoden tulos oli suorastaan masentava: kolesteroli edelleen 7.7 ja verensokeri 6.1. 

Mutta sitten tapahtui jotain, jonka myötä lopetin lähes kokonaan sokerin syönnin (ja vähensin leipääkin). 

Luulen että osalla on sellaiset geenit/keho, että ovat herkempiä tietyille triggereille (jotka eivät ole kaikille samoja). Nämä muutokset tapahtuivat muuten niin, etten laihtunut kiloakaan, joten sekään ei selitä mitään.

Leivän hiiva ja sokeri ruokkii mitä tahansa sientä.

Vierailija
7/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on loppupäivän energisempi. Veriarvoissa en ole huomannut sen kummempia muutoksia, mutta toisaalta ne onkin olleet ihan ok.

Vierailija
8/8 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun karppaus tuli muotiin yli 10 vuotta sitten, laihdutin minäkin sillä. Lopetin sokerin kokonaan, mutta juustoa meni ihan surutta, samoin voita ja kookosöljyä. Rasvaista kalaa myös. Kokonaiskolesteroli tippui 5,1 -> 4,2 ja hdl ja ldl olivat viitteissä, trigly tippui.

En jaksa enää niin rajoitettua ruokavaliota ja tuntuu että jaksan liikkua paremmin kuin syön hiilareita normaalisti. Mutta kerron kaikille joita kiinnostaa, että sokeri (+muut nopeat hiilarit) näyttävät nostavat kolesterolia. Jos ei halua syödä kolesterolilääkkeitä niin kannattaa siis kokeilla sokerittomuutta. Mutta neuvovatko lääkärit ikinä näin? Rasvoista kyllä paasataan. Toki kannattaa kokeilla, mikä itselle sopii. Mutta yksikään lääkäri ei neuvo sokerin täyttä välttämistä.

Itse haen vielä sopivaa hh määrää, syön esim puuroa, mutta kolesterolit edelleen viitteissä.