Oon aina puolustanut Sanna Marinia ja ajatellut, että hön köyhän yh-äidin tyttärenä on päässyt niin pitkälle
Mutta nyt mua hämmentää tämä hänen uusi tyyli. En pysty arvostamaan tuollaista pintaliitoelämää. Toisaalta mietin: onko Sanna jotenkin rikki edellisten vuosien ja avioeron takia ja nyt oireilee sitä? En nimittäin talo ettö hän on tuon kaiken keskellä kovinkaan onnellinen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa suuresti siltä, että Marinista on kehkeytynyt lapsuutensa johdosta grandioosi narsisti.
Keittiöpsykologia häiritsee kun jollakin suomalaisella on rohkeutta ja itseluottamusta lähteä maailmalle töihin. "Täytyyhän sen olla sairas kun on ihan erilainen kuin minä". Itseäsi taitaa pelottaa jopa kaupassa käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa suuresti siltä, että Marinista on kehkeytynyt lapsuutensa johdosta grandioosi narsisti.
Keittiöpsykologia häiritsee kun jollakin suomalaisella on rohkeutta ja itseluottamusta lähteä maailmalle töihin. "Täytyyhän sen olla sairas kun on ihan erilainen kuin minä". Itseäsi taitaa pelottaa jopa kaupassa käynti.
Mitäääh :D :D :D Itse olen asunut eri maissa viidentoista vuoden ajan, ja silti todellakin arvostelen tätä tamperelaista kassaneitiä. Mitään tekemistä tuon kanssa, tyrsk.
Vierailija kirjoitti:
Miten yh-äitiys estäisi lasta menestymästä? Erään yh-äidin tytär on tehnyt kaksoitutkinnon yliopistossa ja sai heti hyvän työpaikan. Samantyyppisiä tarinoita tiedän muitakin.
Kaikki tuntemani yh-äitien tyttäret ovat vähintään alemman korkeakoulututkinnon suorittaineita, suurin osa maistereita tai tohtoreita. Puhun nyt 40-50-vuotiaista naisista.
Otokseni on tietenkin pieni (10-20 henkeä) eikä sen perusteella voi tehdä mitään kauaskantoisia johtopäätöksiä. Mutta jos mutuilu sallitaan, niin totean, että tuo ei välttämättä ole sattumaa.
Vielä 1980-luvulla yksinhuoltajuus on etenkin pk-seudun ulkopuolella ollut vähän hävettävä, jopa tabu asia. Oletus on ollut, että nainen ei voi tai osaa kasvattaa lasta yksin, lapselta puuttuu miehen malli, lapsesta ei tule mitään, nainen (äiti) on jotenkin huono, kun on epäonnistunut parisuhteen ylläpitämisessä, lapsesta tulee häirikkö ja ongelmatapaus.
Kun tämä on ollut lähtökohta, on todennäköistä, että 1970-80-luvun yh-äidit ovat nähneet ekstrapaljon vaivaa rikkoakseen tuon stereotypian. Lisäksi lapsi on todennäköisesti saanut enemmän myönteistä huomiota, tai ylipäätään huomiota, kuin vastaavan ydinperheen lapsi. Todennäköisyys tälle on suurempi, jos/kun äidillä on ollut vain tuo yksi lapsi. Lapseen on resursoitu. Lisäksi nykyään tiedetään, että lapsen älykkyys periytyy useimmiten äidiltä. Voihan olla, että juuri tuon ajan yksinhuoltajaäidit ovat olleet riittävän älykkäitä erotakseen epäsopivasta miehestään, osanneet ajatella lapsen parasta sillä tavalla jne. Kun taas ne vähemmän älykkäät ovat jääneet epätyydyttävään ja myös lapsen/lasten kannalta huonoon, yhteiskunnan ideaalina pitämään ydinperheeseen. Näitä tarinoitahan on, isän ryyppäämisestä ja äidin nyrkkeilysäkkinä olosta, "lasinen lapsuus"-teema on kasvava trendi ihan pääsanomalehdissäkin, ei vain naistenlehdissä. Ja hyvä, että on. Kuitenkin on noitakin tapauksia, joissa se äiti on ottanut kimpsut ja kampsut ja lapsen ja lähtenyt. Jokainen tapaus on ollut rankka jo ihan yleisistä syistä, mutta sitä on pahentanut tuon aikakauden yleinen tuomitsevuus yh-äitejä kohtaan. Huomionarvoista on, että pahimmat arvostelijat ovat olleet ydinperheiden äitejä. (Mikä on kiinnostava aspekti, kun ottaa huomioon sen, mitä noista 70-80-lukujen ihanteellisista ydinperheistä nyt on alkanut kulissien takaa paljastua.)
Eli 70-80-lukujen eronneet äidit ovat olleet tuplasti rohkeita. Heidän on ollut pakko pärjätä, koska yhteiskunnalta saatu apu on - kuulemani mukaan - ollut olematonta ja/tai tungettelevaa. Moni ei ole lähtenyt edes hakemaan elatusmaksuja lapsesta viranomaisteitse, koska eivät ole halunneet "sossujen" tulevan arvioimaan pärjäämistään lapsen kanssa.
Kaikki tämä on antanut monille tytöille hyvin vahvan naisen mallin. Suoran näkymän siihen, miten nainen voi hyvin pärjätä täysin ilman miestä, yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin mies. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö yh-äidillä voisi olla hyvinkin vanhakantaiset käsitykset miehistä ja naisista, mutta käytännön elämä on kuitenkin näyttänyt, miten nainen voi pärjätä yksin. Lisäksi tuona aikana, 1980-90-luvuilla opiskelu on ollut mahdollista myös vähävaraisista perheistä tulleille lapsille, ja rohkenen väittää, että juuri yksinhuoltajien lapset ovat hyödyntäneet noita mahdollisuuksia.
En osaa sanoa, onko tilanne sama 1990-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä yksinhuoltajaäitien lapsilla. Olisi kiinnostavaa tietää, miten on. Voihan olla, että lama muutti paljon ja ennen kaikkea työttömyys: että nimenomaan yksinhuoltajat joutuivat kärsimään työttömyydestä ja sen mukanaan tuomasta lamaantumisesta ja rahattomuudesta.
1970-80-luvuilla yh-äidit olivat poikkeuksetta palkkatyössä, koska töitä oli eikä muuta mahdollisuutta ollut rahoittaa elämää lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Marin ole päivän päivää koko elämässään asunut muualla. Eikä nytkään muuta, hänhän tv-haastattelussa nimenomaan kertoi että asuu Suomessa. Luulitteko, että muuttaa Lontooseen? Ei muuta, ei. Ei varmaan lapsen takia eikä muutenkaan, pienen kaupungin pienin nelikymppinen eronnut nainen.
Vierailija kirjoitti:
Merja Kyllösen kuvapari on hyvä. Kyllönen tuntui fiksulle ha järkevälle ja hyvin suomalaiselle Marinin rinnalla. Hyvää mainosta Kyllöselle ja nokkela oivallus.
Kyllösen kuvapari oli mahtava! Ylipäänsä on hienoa, että meillä voi 2020-luvun suomessa olla tyyliltään hyvin erilaisia (nais)poliitikkoja. Mietitään vaikka 1990-luvun loputtomia tylsiä jakkupukuja. Pastellinvärisiä. Kaikki naispolitiikot kuin samasta puusta veistettyjä, no joo, varmasti miehetkin. Veltto Virtasta ehkä lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Marin. Kaupan kassalta maailman parrasvaoihin, voisi olla uuden Hollywood elokuvan nimi.
Marin toimi juuri niin kuin nykyinen hallitus toivoo opiskelijan toimivan: rahoittaa maisteriopintojaan tekemällä osa-aikaista palkkatyötä.
Ja valituksen aihe on?
En tiedä Sanna Marinin ajatuksista enkä onnellisuudesta yhtään mitään, mutta pitkälle hän on päässyt. Ja saa siksi kokea suomalsita vihaa, kaunaa ja kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäääh :D :D :D Itse olen asunut eri maissa viidentoista vuoden ajan, ja silti todellakin arvostelen tätä tamperelaista kassaneitiä. Mitään tekemistä tuon kanssa, tyrsk.
Ihan varmasti olet, joo uskon täysin 😄🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa Marinin olla. Jos ois mies, kukaan ei kyseenalastais tekemisiään.
No tämähän ei pidä paikkaansa. Taidat olla niin nuori että et muista esim Ilkka Kanervan tekstiviestikohua tai Stubbin pilkkaamista sortsien vuoksi.
Silloin ei vain tainnut olla nykyisenkaltaista somea eivätkä ihmiset sen myötä päivystämässä tämänkaltaisilla keskustelupalstoilla, jossa niitä tekstareita tai sortseja ruodittaisiin päivästä, viikosta, kuukaudesta ja näköjään vuodesta toiseen.
Kanerva valehteli ja siksi sai fudut. Stubbille sortsikohu taisi tuoda enemmän tyylipisteitä kuin trauman aiheita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä Sanna Marinin ajatuksista enkä onnellisuudesta yhtään mitään, mutta pitkälle hän on päässyt. Ja saa siksi kokea suomalsita vihaa, kaunaa ja kateutta.
Samaa sarjaa kuin Yli-Viikarit, Käteiset ja muutkin. Olen aina aidosti ihaillut keskinkertaisuuksia, jotka saavat hyviä tuloja hyvässä asemassa. Kolmikon röyhkeydellä ei ole rajoja. Enemmän tällaisia kuin aidon älykkäitä, koska enemmän ihailtavaa kun lahjaton menestyy. Todella.
Mutta Sanna Marin on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
On vain ajan kysymys koska nykyinen pääministeri pyydetään luennoimaan johtajuudesta.
Vastaavasti valtiovarainministeri pääsee varmasti opastamaan talousguruja siinä, miten kansantalous pelastatetaan ilman että köyhiltä leikattaisiin, samalla polttoaineen hitaa laskien.
Huvittava ajatus tosiaan. Ja toinen mikä nauratti oli että hallitus havittelee vaalien aikaistamista 😀 ne voi olla edessä yllättävän nopeasti. Keväällä, kyllä, mutta onko vuosi silloin 2024
Vierailija kirjoitti:
Merja Kyllösen kuvapari on hyvä. Kyllönen tuntui fiksulle ha järkevälle ja hyvin suomalaiselle Marinin rinnalla. Hyvää mainosta Kyllöselle ja nokkela oivallus.
Kyllönen voisi laittaa kuvaparin itsestään ja köyhästä työttömästä.
Glittersossu kirjoitti:
Jokainen sosialisti on materialisti.
Juuri näin. Sosialismin ideahan oli luoda yltäkylläisyyttä ja jakaa sitä tasa-arvoisesti. Osa kommunisteista toki ollut askeettisia, sitä etujoukkoa.
Hassua, että pohjoismaiden demokratiat tuottivat sitä sosialismia ja tasa-arvoa enemmän kuin yksikään virallisesti kommunismi-ideologinen maa.
Saas nähdä, saadaanko tasa-arvo romutettua meilläkin, kovasti sitä nyt yritetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla on oikeus jaella diagnooseja, koska?
Koska ei ole mahdollista jakaa diagnooseja, voi esittää näkemyksensä siitä, millaisen ihmisen toimintaa hänen toimintansa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olet, joo uskon täysin 😄🤭
Valitettavasti Sinulle, olen. Toisin kuin esimerkiksi Marin. Ei päivääkään. Itse koulut, työt. Kolme maanosaa. Se siitä, keskustelu käsittelee sitä entistä ei-kansan valitsemaa pääministeriä, joka Rinteen tilalle puolueen sisältä saatiin ja joka vapailla vaaleilla valituksi ei tullutkaan kultaseni.
Joissakin kirjoituksissa on spekuloitu että tuo muotiviikolla esiintyminen olisi ollut sponsoreita tms. varten. Jos näin on, niin voidaan ajatella niitä motiiveja miksi hänet on palkattu. Omien taitojen takia vai saatu porukkaan nuorehko, vaikutusvaltaa ja nimeä saanut nainen jolla saadaan lisää rahaa. Harmailla vanhoilla papoilla pääsee vain tiettyyn pisteeseen asti. Hyvännäköinen nainen on ihan eri juttu. Itse toivon että Sanna vain haluaa pyöriä suihkuseurapiireissä omasta tahdostaan eikä niin että hän jossakin vaiheessa havahtuu että muualla maailmassa ei se tasa-arvo ollutkaan niin pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että köyhällä työttömällä olisi tyylikkäämmät vaatteet kuin Kyllösellä. Eikä se haittaa! Kyllönen asuu kirjaimellisesti korvessa, ja siellä kumpparit ja leggarit on oikeasti järkevä asu. Tietenkin työpaikalla ja edustustehtävissä on sitten fiksummat vaatteet. Niin kuin meillä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että köyhällä työttömällä olisi tyylikkäämmät vaatteet kuin Kyllösellä. Eikä se haittaa! Kyllönen asuu kirjaimellisesti korvessa, ja siellä kumpparit ja leggarit on oikeasti järkevä asu. Tietenkin työpaikalla ja edustustehtävissä on sitten fiksummat vaatteet. Niin kuin meillä kaikilla.
Joo ja Paavo Väyrynen asui aikoinaan jalasmökissä.
Jokainen sosialisti on materialisti.