Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit laiskoja ja haluavat vaan maata sohvalla?

Vierailija
27.12.2006 |

Tää on joku ihme stereotypia kotiäideistä, onkohan joku amerikkalaisen elokuvan tai tv-sarjan tuottama. Minä en tunne ensimmäistäkään tällaista kotiäitiä. Minun tuntemani kotiäidit ovat ihan tavallisia ihmisiä, elävät ihan tavallista arkea lastensa kanssa, välillä hyvinkin kiireisinä, välillä hyvinkin rennosti. Istuvat kyllä kavikupin ääreen päivittäin, jos siihen vain tulee tilaisuus ja voivat aamuisinkin nukkua pidempään, jos lapsetkin nukkuvat. Mutta kun lapsia on useampia, ei yleensä ole mahdollisuutta mihinkään suurempaan laiskotteluun. Lapset vaativat ruokaa, ulkoilua, apua/ osallistumista leikkeihinsä ja mitä milloinkin. Minusta koko päivän sohvalla makaava äiti on kuitenkin erittäin suuri poikkeus, joka kaipaisi apua omaan jaksamiseensa tavalla tai toisella. Yleistyksenä kaikkiin kotiäiteihin se kuulostaa kyllä ihan kauhealta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni siellä kyllä makaisin, mutta kolme pientä lasta + muut hommat estävät sen aika tehokkaasti. Ja iltaisin menen mielummin makaamaan sänkyyn ja lueskelemaan. Eli juu, tuollaista väittävän voisin ottaa vaikkapa viikoksi tänne meille " laiskottelemaan" , voisi mieli muuttua. :)

Vierailija
2/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli ulkomailla töissä ja minä lasten kanssa yksikseni Suomessa. Ei ehtinyt soffalla maata, ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiket päivät tietokoneen ääressä ja kirjoittelevat keskustelupalstoille. Itselleni tämä on ainakin harvinaista, noin kerran parissa viikossa ennätän koneelle istahtamaan iltayöstä.

Vierailija
4/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työttömänä kotiäitinä vajonnut ameeban tasolle henkisesti. Nukun, makaan, syön, katson telkkaa, surffaan. Lapsi leikkii siinä sivussa. Olen hirmuisen laiska.

Vierailija
5/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kahden pienen lapsen kanssa kotona ollessa ei tarvitse odotella illalla unta, olen ihan rättipoikki kun pääsen sänkyyn. Noh, ennen kotiin jäämistä minulla ei ollut lapsia, että ehkä sekin vaikuttaa. Mutta sohvalla ei tämä kotiäiti kyllä pääse päivisin makoilemaan, se on varma. Ainakaan ilman, että yksi lapsi hyppii päällä ja toinen kiskoo paidanhelmasta ja kitisee.

Vierailija
6/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% kiireestä kuitenkin on ihan itse tehtyä. Minulla on tosin vain kaksi lasta, enkä tietenkään ole aito kotiäiti koskaan ollutkaan, töihin olen mennyt kun kuopus täytti 3v. Jos olisin käyttänyt 90 neliön kodin siivoukseen tunnin päivässä paikat olisivat kiiltäneet joka nurkasta. Käytin vain puoli tuntia. Ruuanlaittoon sain tuhlattua, ehkä pari tuntia jos lasketaan aamu- ja iltapalat mukaan, siinä on kyllä jo tiskitkin koneessa. Tuntia en pyykinkään kanssa saa päivässä tuhlattua, vaikka pesisin pari koneellista. Ja varsinkin loppuaikoina kotona olisi jäänyt reilusti aikaa myös sohvalla loikoiluun.

Vierailija
7/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotiäiti niitä lapsiakin hoitaa, kuskaa erilaisiin paikkoihin, ulkoilee, askartelee, leikkiikin ehkä, selvittää riitoja, ohjaa siivoamaan paikkoja, huolehtii välillä lasten kavereistakin, tekee kotiöitä yhdessä lasten kanssa (=hitaasti), keskustelee joskus pitkäänkin jonkun lapsen kanssa jne. jne. Ja esim. itselläni oli aikoinaan vauva, leikki-ikäinen ja eskarilainen. Kuljetin eskarilaisen joka päivä yhdeksäksi eskariin ja hain yhdeltä kaikkien lasten kanssa. Näihin hakureissuihin pukemisineen ym. meni päivästä vähintään kaksi tuntia. Lisäksi leikki-ikäinen kävi srk-kerhossa. Minulla oli koko ajan niin paljon tekemistä, että en oikeasti ehtinyt levätä muuta kuin hetkeksi ilta-päivällä torkahtaa, kun isommat katsoivat videoita. Yöt heräilin ja aamulla oli aina herätys kello seitsemän. Ruuat tein, muut kotityöt tehtiin miehen kanssa yhdessä.

Vierailija
8/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ajasta menee ulkoiluun, yhdessä leikkimiseen/laulamiseen/askarteluun ja muuhun yhdessäoloon (jutusteluun) yms. Jossain välissä tehdään ruokaa ja syödään. Koskaan ei koti kiillä. Hesarin luen aamulla. Illalla saatan tehdä jokusen tunnin " oikeita työasioita" , kun lapsi nukkuu tai pidempäänkin, kun mies hoitaa lasta.

Vierailija
9/11 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailepa vähän tälläkin palstalla kuinka paljon tulee kotiäitien kirjoituksia päiväsaikaan. Aikaisemmin kun oli nikit, näki vielä selvemmin kuinka monet kotiäidit olivat tuntitolkulla joka päivä palstalla.

Vierailija
10/11 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä ei tee tippaakaan, mies saa tehdä ne tultuaan kotiin. Tällöin itse lähtee milloin minnekin viettämään omaa aikaansa, kun hänen kotiäitityöpäivä onkin jo täynnä. Ärjyy miehelle milloin mistäkin, jopa siitä että tämä käy töissä. Itse ei suin surminkaan aio enää koskaa palata työelämään. Valittaa kaikille miten raskasta vauvaperheen elämä on. Vauva on 1,5 vuotias.

Että onhan näitä, jos on toisenlaisiakin.

Vierailija
11/11 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen kirjoitti kuin minä :-) Kolme lasta ja neljäs tulossa. Sohva alkaa olla aika kulunut yhdestä kohtaa.

Tarttis mennä varmaan pukemaan ja katsomaan, onko lapset vielä elossa. Ei jaksaisi niitä pukea, onneksi pieninkin saa vaatteet jo auttavasti päälle.

Yritin miehelle vihjata, että laittaisi ruuan, kun on mukamas lomalla kans. Mutta, eiköhän tuolta jotain kaapista löydy mikrossa lämmitettäväksi.

Enpä nyt niin varsin ole itsestä ylpeä, mutta totuus on kuitenkin, että lapset ovat koko ajan mun vastuulla ja se on mun työtä 24 tuntia vuorokaudessa. Joskus löytyy ilo pintaan. Onneksi ei ole kerhoja ja kouluja, mihin pitää roudata lapsia, kun on loma.