Jaetaan sisustusvinkkejä. Matto on hyvä olla niin iso että se ulottuu sohvan molemmilta sivuilta "yli" n. parikymmentä senttiä ja maton kuuluu mennä sohvan etujalkojen alle
Jos on edessä sohvapöytä, sen pitää myös mahtua mukavasti maton päälle niin että ei keiku siinä maton reunalla.
Laittakaa taulut niin että keskikohta on katseen korkeudella (jos ovat sohvan esim selkänojan yläpuolella voivat olla vähän alempanakin) ja ryhmiin
Kommentit (47)
Miksi maton pitäisi olla noin iso? Se on siivouksen kannalta ihan painajaismaista. Mulle riittää että sohvapöytä mahtuu mukavasti sen päälle.
Tv kuuluu olla sohvallaistujan katseen korkeudella, ei leijua jossain seinän puolenvälin yläpuolella! Ja alla on hyvä olla joku kiinnekohta, tv-taso, hylly tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maton pitäisi olla noin iso? Se on siivouksen kannalta ihan painajaismaista. Mulle riittää että sohvapöytä mahtuu mukavasti sen päälle.
Se sitoo visuaalisesti sohvan ja sohvapöydän yhteen yhdeksi ryhmäksi. Näyttää ryhdikkäämmältä.
Anoppia varten kannatta levittää lattialle karhuntalja, jossa on pää mukana. Sellaiseen kompastuu nimittäin aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sitoo visuaalisesti sohvan ja sohvapöydän yhteen yhdeksi ryhmäksi. Näyttää ryhdikkäämmältä.
Ei vaan näyttää siltä mitä olet tottunut näkemään sisustusohjelmissa, kun näytetään jotain suuria, valoisia ja avaria lukaaleja. Pienemmässä asunnossa se näyttää vain todella ahtaalta ja epäkäytännölliseltä.
Koti on oma. Kenen kotona käy televisioryhmät? Normaalit ihmiset ei kyttää toisten huonekalujen hintaa ja onko ne glorisn koti-lehden mukaan aseteltu.
Minulla matot pienenee vuosi vuodelta. Samoin pitäisi muiden vanhojen ihmisten tehdä, pitää koti sellaisena että sen jakdaa hoitaa.
Tutut jättivät matot pois päälle 80 v kokonaan, verhot, veivät kierrätykseen liiat huonekalut.
Niinpä nyt 90 v jaksavat vielä imuroida ja varsiluutulla pyyhkiä lattiansa.
En todellakaan ala änkemään mattoa 150 kiloa painavan mekanismisohvan alle! Olkoon visuaalisesti sitten väärällään ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan näyttää siltä mitä olet tottunut näkemään sisustusohjelmissa, kun näytetään jotain suuria, valoisia ja avaria lukaaleja. Pienemmässä asunnossa se näyttää vain todella ahtaalta ja epäkäytännölliseltä.
En ole katsellut sisustusohjelmia vuosiin, niissä ei oikein koskaan ollut sellaista antia mikä olisi ollut mun makuun.
Olen noudattanut tuota niin kesäkodissamme pienessä mummonmökissä kuin isommassakin tilassa. Kummassakin näyttää hyvältä. Kannattaa ainakin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ala änkemään mattoa 150 kiloa painavan mekanismisohvan alle! Olkoon visuaalisesti sitten väärällään ihan sama.
Iskipäs tuo mattoasia nyt joidenkin hermoon. Ei näistä vinkeistä kenenkään kannata ottaa itseensä. Voit tehdä kotonasi ihan niin kuin haluat.
Värien yhteensovittamisessa on hyvä huomioida lämpöasteet ja se kuinka paljon värit ovat murrettuja.
Entä jos ei ole sohvaa? Onko pakko käydä ostamassa, ne on kuitenkin huisin kalliita
Sisustusjutyujen kodit on aina toistensa kopioita. Välillä kaikki valkoisia, nyt mustia. Ja ilmeisesti hanna sumari käy niissä kaikissa, asuu ehkä nurkissa. Mä en halua sitä muijaa lähelleni!
Hanna Sumari on nykyään välttämätön sisustus elementti
Meillä on isossa tilassa kolme samanlaista keskikokoista mattoa kylki kyljessä vierekkäin niin että ne näyttää yhdeltä tosi isolta matolta. Matot on myös helppo pestä yksitellen. Mutta ei olla muuten noudatettu ap: n "sääntöjä" tai muitakaan sisustuskliseitä.
matto riittävän iso, huonekalut tilaan sopivia (ei liian isoja tai pieniä. pienet huonekalutkin pienessä tilassa voi tehdä tilavan sekavan ja vielä pienemmän näköiseksi), peilit ja tietyt värisävyt avartaa tilaa, toiset pienentää, sohva ei seinässä kiinni.
värimaailmaa kannattaa miettiä etukäteen ja jos haluaa harmonisemman lopputuloksen värejä ei kannata valita montaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä myydään jättimattoja
Olen löytänyt torista edullisimmin. Just levittelin lattialle talveksi 2,5m x 3,5m kokoisen maton. Maksoi muistaakseni satasen.
Sisustakaa itseänne varten, niin että viihdytte kotonanne. Jos näette jonkun ihanasti sisustetun paikan, kysykää onko se kuitenkaan itsesi näköinen, vai onko osa ihanuutta siitä, että se on sisutajan näköinen.
Sisustusvinkkejä saa lukea, poimii niistä ne itselle sopivat vinkit ja jättää muut vinkit toisten käytettäviksi. Esim. itseäni ei koske aloittajan vinkki lainkaan: kumpikaan, sohva eikä sohvapöytä ole minua, joten matot voivat olla erikokoisia, muotoisia ja useita pieniä siinä olohuoneessa, kun ei ole pieniä lapsiakaan juoksemassa vaarallisesti niiden päällä. Muutamalla ystävälläni taas nuo löytyy, samoin se iso matto, kunhan löysivät oikean värisen maton tarpeeksi isona.
Taulut on vaikea laittaa katseen korkeudelle, jos perheeseen kuuluu hukkapätkä, kaksimetrinen ja keskimittainen. Joten niitäkin on sitten isoja, pieniä, lähes lattiassa alareunaltaan olevia ihan katon rajassa oleviin. Unohtamatta niitä kirjahyllyyn ja pöydän päälle asetettuja. Asunto, siis huoneiden malli ja seinien materiaalit, katon korkeus ym. vaikuttaa toki myös paljon siihen, mihin ne taulut on järkevä laittaa. Ja varmistakaa ennen seinän poraamista, missä ne sähköjohdot kulkevat.