Kitkarenkaat vs nastarenkaat peukutusketju
Jos olet nastarengasÄäliö niin paina alapeukku
Jos olet kitkarenkailla ajava kunnon kansalainen niin paina yläpeukku
Kommentit (33)
Kun plussakelien jälkeen pakastuu eikä ole suolattu niin kitkat ovat vaarallisen liukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Niin
Kitkat ei pidä yhtähyvin kuin nastat
Nollan tuntumassa ne ei pidä käytännössä yhtään, mutta siis myös kovalla pakkasella huonommat
Se nollantuntuma ja silloinkin kova polanne on ainoa olosuhde jossa nastarengas on merkittävästi laadukasta kitkaa parempi.
Pohjoisessa jossa ajetaan paljon täysin lumipeitteisillä teillä, kitkarengas on pääosin parempi kuin nastarengas.
Nastarenkaan suurin ongelma on se, että uutenahan premiumrengas on todella luotettava ja pito on esim. väistöissä ylivoimaisen hyvä, mutta kun piikeistä tahkotaan keväällä se leikkaava terävyys pois, se huononee todella dramaattisesti ja tilanne pahenee joka talvi.
Kukaan ei osta uusia renkaita joka toinen syksy ja se tekee valtaosasta tiellä liikkuvista nastarengastetuista autoista itseasiassa huomattavasti vaarallisempia kuin nastattomilla liikkuvista.
Laadukas nastaton, kunhan sillä ei ajeta enää toukokuun kuivilla ja lämpimillä teillä, pysyy ominaisukkisltaan melko stabiilina jopa 5 talvea.
Nastarengas ilman hyväkuntoisia nastoja on rakenne-eronsa vuoksi aina huonompi kuin laadukas nastaton.
Vierailija kirjoitti:
Kun plussakelien jälkeen pakastuu eikä ole suolattu niin kitkat ovat vaarallisen liukkaat.
Väärin. Se liukkaus tulee silloin kun sää laihtuu ja jään pinta kostuu.
Pakastuessa sileäkin jää antaa pitoa hyvälle nastattomalle.
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaat ovat ihan ok, jos ei ole aikataulutettua pakkoa olla jossain tiettyyn aikaan ja
ajelee eteläisessä Suomessa esim. Mannerheimintietä ajellessa pärjäilee ihan jees Helsingissä.
Kitkoilla pärjaa oikein hyvin myös seudulla, missä on oikea talvi esim. Sodankylässä.
Nastarenkailla pärjää hyvin joka paikassa.
Kitkoilla vaan on parempi lumipito.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ole enää kun on pakastunut. Kitka nimenomaan huonompi märällä jäällä.
Riippuu autostakin.
Mulla oli joskus viikon ajan talvella, painava Volvo lainassa, kun oma auto oli huollossa.
Oli sujuvaa ajaa myös sohjossa, ei tarvinnut ajaa niin rauhallisesti mitä omalla kevyellä autolla.
Kun sain oman auton huollosta, niin melkein pelotti ajaa sillä, kun huomasin eron miten p*skasti se kulkee.
Molemmissa oli nastat, mutta sillä Volvolla olisi varmasti pärjännyt kitkoilla vaikka luistinradalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkailla tietenkin, nastarenkaille pitäisi asettaa 600€ lisävero.
Mistähän syystä?
Hengitysilman myrkyttämisestä.
Tässä ollu kitkat nyt viimeiset viis vuotta. Uudet pitäs hankkia ja taidan laittaa nastat. Kitkoil pärjää hyvin. Nastoilla pärjää loistavasti ja aina.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Turun saaristossa, talvi on täällä lähes kokonaan juuri tuota - plussaa, pakkasta, plussaa, pakkasta. Tiet on useammin jäätä kuin lunta. Tiet aurataan puhtaaksi jos lunta tulee, sitten seuraava sade onkin tihkuvettä joka siihen jäätyy jne.
Kitkoilla ajoin yhden talven. Jäi kokeiluksi. Minulla ei ole neliveto, ehkä sekin vaikuttaa.
Nastoilla pystyy ajamaan muun liikenteen mukana, kyllä ne ihan selvästi paremmin pitää jäällä /mustalla jäällä kuin kitkat.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla pärjää kitkoilla, syrjäseudulla takavetoisella autolla ja jos on pakko päästä joka aamu liikkeelle, on nastarengas ainoa toimiva
Pääkaupunkiseutu on aika laaja käsite. Ei haja-asutusalueilla todellakaan pärjää kitkoilla, niin huonosti ja ilman ammattitaitoa on erityisesti yksityistiet hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkailla tietenkin, nastarenkaille pitäisi asettaa 600€ lisävero.
Mistähän syystä?
Hengitysilman myrkyttämisestä.
Pakokaasu se vasta myrkyttääkin. Pitäisikö polttomoottoriautoille laittaa vielä joku lisävero?
Minä olen ajellut 48 vuotta ympäri Suomea, kilometrejä 1.8 miljoonaa
Renkaita on ollut niin kitkoja kuin nastojakin, minä valitsen nastat